Pagina 2 van 23

Geplaatst: 11 sep 2007, 14:36
door Duikbril AM86
We zullen duimen dat ze daar in de Frankrijkstraat nu eindelijk eens beginnnen in te zien dat diene Knokke / Blankenbergen -> Tongeren via de bocht van Leuven moet rijden, zodat onze medereizigers van de Limburg wat sneller ter plaatse zijn!

800 in Vlaanderen dat is ook al een hele tijd geleden, dat we in Vlaanderen nog 800 gehad hebben. De IR Geraadsbergen / Lessen -> Antwerpen wat tot voor IC/IR 98 met 800. Voor de rest heb ik in Vlaanderen eigenlijk nooit veel 800 gezien.

Geplaatst: 11 sep 2007, 14:53
door Bart
Duikbril AM86 schreef: 800 in Vlaanderen dat is ook al een hele tijd geleden, dat we in Vlaanderen nog 800 gehad hebben.
Allé jong :).
De volgende treinen zijn allemaal 800'en:
L trein Roosendaal-Antwerpen
L trein Sint-Niklaas-Antwerpen
L trein Puurs-Antwerpen
IR trein Essen-Jambes
IR trein Brussel-Antwerpen
P trein Mechelen-Sint-Niklaas

en in de zomermaanden de toeristentreinen naar Blankenberge, Oostende....

Geplaatst: 11 sep 2007, 15:23
door Duikbril AM86
Excuseer mij ik bedoel Oost-Vlaanderen en dan vooral in Denderleeuw en Gent ziet ge die niet. :D

Re: IC/IR 2008

Geplaatst: 11 sep 2007, 15:41
door bobby
Trainspotterke schreef:nen.

Lijn 15: in de brede spits begint de L-trein - Herentals - Antwerpen al in Mol.

betekent dit dat de L-trein Antwerpen Herentals voortaan met diesel zal gereden worden?

Geplaatst: 11 sep 2007, 15:48
door Wover
Trainspotterke schreef:
Wover schreef:Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden. Eventueel kunnen ze hem aan kant Antwerpen verlengen tot Essen/Roosendaal en aan kant Luik tot Eupen of Aachen of Maastricht.
Ik denk dat het zinloos is om twee snelle verbindingen te creëren tussen Antwerpen en Leuven, wetende dat het traject over Mechelen-Nekkerspoel toch de snelste zal zijn.
Ben je daar wel zeker van?

Antwerpen - Mechelen is +- 15 minuten, maar om de boog in Nekkerspoel te nemen moet de trein wel op L27 komen, dus neem ruim gezien 17 minuten van Antwerpen - Berchem tot Nekkerspoel. Dan heb je nog eens 20 minuutjes tot Leuven en kom je dus aan een rittijd van 37 minuten van Antwerpen naar Leuven.

Kijken we dan naar de huidige rittijden van Antwerpen - Aarschot en Aarschot - Leuven, dan komen we voor het eerste deel aan 30 minuten en voor het tweede deel 12 minuten.

Als we dan de stops in Heist o/d Berg weglaten komen we aan een 40tal minuten. 3 minuten trager, maar bij zo'n verbinding zouden veel mensen gebaat zijn, omdat hij op de knooppunten Lier en Aarschot stopt ;).

En een IC Antwerpen - Luik via Hasselt zou echt geen succes hebben, niet meer als nu in ieder geval, aangezien dat nog altijd rond de 2u zou duren en je sneller bent via Brussel (vanuit Antwerpen).

Een IC zoals ik hem voorstel zou echt veel sneller zijn.

Zoals al gezegd duurt het 40 minuten van Antwerpen tot Leuven via Aarschot. Doe daar nog een uur bij tot Luik en dan kom je aan een acceptabele rittijd van 1u40 minuten.

Geplaatst: 11 sep 2007, 15:51
door bobby
Wover schreef:Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden.

goed idee, volledig mee eens...

de verlenging naar Essen Roosendaal lijkt mij minder opportuun, beter laten doorrijden tot in de haven en later naar Bergen-op-Zoom of Vlissingen (als de noordelijke haven ontsluiting via Woensdrecht/NS-net ooit gerealiseerd wordt)

Geplaatst: 11 sep 2007, 15:53
door bobby
Wover schreef: [Kijken we dan naar de huidige rittijden van Antwerpen - Aarschot en Aarschot - Leuven, dan komen we voor het eerste deel aan 30 minuten en voor het tweede deel 12 minuten.
als de nieuwe boog in Leuven in gebruik genomen wordt zal de reistijd Aarschot - Leuven dalen met 2 a 3 minuten...


ik vind dat deze trein wel in Heist moet stoppen, de tijdwinst door niet in Heist te stoppen zou trouwens zeer klein zijn, gewoon omdat de IR trein toch zelden het ganse traject tussen Lier & Aarschot aan 140 kan rijden; al te vaak zit er toch een tragere goederentrein voor, zodat ie ter hoogte van Heist toch moet vertragen...

Geplaatst: 11 sep 2007, 16:12
door Dietrich
Duikbril AM86 schreef:Excuseer mij ik bedoel Oost-Vlaanderen en dan vooral in Denderleeuw en Gent ziet ge die niet. :D
In Zottegem nog nooit gezien (toch niet in de jaren dat ik met de trein rij): I-rijtuigen, HLE reeks 13, 15, 16, 20, MS 800, Sprinters en MS96.

Geplaatst: 11 sep 2007, 16:35
door Accelerat
Kan iemand mij het verschil tussen de IC-I en IC-N uitleggen? ...want ze hebben beide dezelfde traject...

Geplaatst: 11 sep 2007, 16:37
door Dietrich
IC I:
Semaine : Charleroi-Sud - Luttre - Nivelles - Braine-l'Alleud - Bruxelles-Midi - Bruxelles-Central - Bruxelles-Nord - Vilvoorde - Mechelen - Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Centraal
Week-end : Charleroi-Sud - Marchienne-au-Pont - Luttre - Nivelles - Braine-l'Alleud - Bruxelles-Midi - Bruxelles-Central - Bruxelles-Nord
IC N:
Semaine : Bruxelles-Midi - Bruxelles-Central - Bruxelles-Nord - Mechelen - Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Centraal
Week-end : Bruxelles-Midi - Bruxelles-Central - Bruxelles-Nord - Vilvoorde - Mechelen - Mechelen-Nekkerspoel - Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Centraal
Met dank aan belrail.be 8)

Geplaatst: 11 sep 2007, 17:47
door Trainspotterke
De IC N wordt dus vanaf december doorgetrokken van Brussel naar Chalala. Gaat dit ook in het weekend gelden?

Geplaatst: 11 sep 2007, 17:49
door FLV-FGSP
Belrail geeft de situatie zoals die nu is, in december gaan beide lijnen Antwerpen - Brussel - Charleroi doen, met een half uur ertussen. De ene serie gaat stoppen in Luttre, de andere in Vilvoorde. Over de weekenddienst weet ik nog nix.

Geplaatst: 11 sep 2007, 21:01
door ostbahnhof
Wover schreef: want als ik bv naar Luik zou willen ben ik heel lang onderweg omdat ik eerst terug naar Lier moet, en daar een kwartier moet wachten op de IR Antwerpen - Hasselt - Luik, die tussen Hasselt en Luik ook niet bepaald een sneltrein is.
Om van Antwerpen in Luik te geraken heb je nog steeds je rugzak met boterhammen en een thermos koffie nodig, dat duurt wel effe ;-)
Doet me denken aan de beginjaren van het IC/IR plan. Toen hadden we in de spits een non-stop full speed verbinding, slechts 56min!!!, van Hasselt via de bocht van Aarschot naar Antwerpen berchem en Centraal ('s avonds terug en werd gereden met een rode break of een dubbel klassiekske), maar die is na enkele jaren al terug afgeschaft. Als we zoiets zouden krijgen met af en toe een verlenging tot Luik dan zouden we terug kunnen concureren met de auto... ! ;-)

Geplaatst: 11 sep 2007, 23:14
door 260689
er komen elke dag 1 800 vant gent st pieters naar antwerpen is de eerste L trein naar fn vertrek in gent st pieters rond 20 na 4 smorgens en savonds heel laat kom die terug

Geplaatst: 12 sep 2007, 12:17
door Bart
260689 schreef: Er komt elke dag 1 800 van Gent St Pieters naar Antwerpen. Dat is de eerste L trein naar fn, vertrek in Gent St Pieters rond 20 na 4 smorgens en savonds heel laat kom die terug
Dat was idd zo in de zomermaanden.
Maar sinds 1 september zijn dat van maandag tot vrijdag 2 sprinters, die in Gent de eerste L trein naar Antwerpen verzekeren.
Op zaterdag is het nog steeds een 800.

Die staan niet in de bundel van Gent, maar vertrekken leeg vanuit Sint-Niklaas om 03u25.
Om 22u26 heb je dan in FN een L/IC trein naar FGSP bestaande uit 1 sprinter, bij aankomst in FGSP, keert die dan los terug naar Sint-Niklaas.