Pagina 2 van 3
Geplaatst: 19 aug 2007, 21:29
door 't Seinerke
Goe gewerkt Trainspotterke !
Zo weten we ook hoe het er ter plaatse uitziet.
Geplaatst: 20 aug 2007, 20:40
door Trainspotterke
Fles schreef:Trainspotterke schreef:
De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
edit: is dat niet heel erg onlogisch dan?

Nee, omdat vlak na de overweg een kruispunt ligt met de grote baan naar Brugge. En met het feit dat er vlak na de overweg een fietspad ligt, zouden de auto's op de overweg zelf moeten stoppen en dan kun je door de struiken langs de spoorlijn nog niet eens het aankomende fiets- en autoverkeer zien.
Geplaatst: 20 aug 2007, 23:20
door FlyingDutchman
Veroorzaakt door een onoverzichtelijk verkeerspunt dus.

Er moet eerst een ongeluk gebeuren voordat men wakker wordt en het punt aanpast.
Geplaatst: 21 aug 2007, 18:35
door Trainspotterke
FlyingDutchman schreef:Veroorzaakt door een onoverzichtelijk verkeerspunt dus.

Er moet eerst een ongeluk gebeuren voordat men wakker wordt en het punt aanpast.
Het is allemaal niet zo simpel, hoor!

De situatie zoals ze nu is, is nog de beste van al!
Men zou de overweg kunnen afschaffen, maar die wordt nog veel gebruikt door schoolkinderen die van/naar de nabijgelegen basisschool gaan.
Vandaag is Infrabel ook de krokodil van sein A 62 komen vervangen, die beschadigd geraakt was door het autowrak!

Geplaatst: 22 aug 2007, 09:33
door Fles
Trainspotterke schreef:
Vandaag is Infrabel ook de krokodil van sein A 62 komen vervangen, die beschadigd geraakt was door het autowrak!

Zo zo, dat is lekker op tijd. EN wanneer kan het treinverkeer dan hervat worden? Want ik neem aan dat er geen verkeer kan bestaan op baanvakken met beschadigde beveiligingsinstallaties?

Geplaatst: 22 aug 2007, 10:58
door Steven
een krokodil is geen beveligingsinstallatie, het is een hulpsysteem, dit omdat het een trein niet kan tegenhouden om door het rood te rijden.
TBL1 kan dit wel alsook tbl2, etcs
Geplaatst: 22 aug 2007, 11:51
door Fles
ja, uiteindelijk kan alleen een treinbeïnvloedingssysteem de trein tegenhouden om door rood te rijden. Maar een krokodil is toch om te zien of er een trein in een bepaald baanvak zit? En is het dan geen elementaire informatie om zeker te weten of een bepaald spoor bezet is of niet?

Geplaatst: 22 aug 2007, 11:53
door Wover
Dat dacht ik vroeger ook, maar om de positie van een trein te bepalen worden stroomkringen in de sporen gebruikt. Elke sectie (ruimte tussen twee seinen, waar dus een trein kan rijden) heeft zo zijn stroomkring. Als deze wordt kortgesloten door de wielen van de trein, dan "weet" het systeem waar de trein zich bevindt.
Geplaatst: 22 aug 2007, 11:54
door Fles
hmm, okee... Waar is de krokodil dan WEL voor?

Geplaatst: 22 aug 2007, 11:57
door Wover
De krokodil dient enkel om signalen door te geven naar de trein. Er worden verschillende spanningsniveau's gebruikt om de seinbeelden door te geven.
Ik geloof dat positief een beperkend sein is (dus dubbel geel, geel-groen,...) en negatief is groen.
Rood heeft geen spanning en de bestuurder krijgt dus geen signaal wanneer hij door het rood rijdt.
Je hebt ook nog herinneringskrokodillen, deze worden aangeduid met bordjes en staan bv bij tijdelijke snelheidsbeperkingen om de aandacht van de treinbestuurder daarop te vestigen.
Geplaatst: 22 aug 2007, 12:02
door Steven
de krokodil maakt dus deel uit van een seinherhalingssysteem, het doet een groene lamp branden (of een belletje gaan) op de stuurtafel bij een groen sein (negatieve impuls) en bij een seinbeeld dat een beperking opgeeft (twee gele, groen geel horizontaal, groen geel vertikaal) moet de bestuurder een waakzaamheidsknop induwen waardoor een gele lamp gaat branden, bij het binnenkomen van de impuls (positief) gaat de lamp uit en kan de bestuurder de knop loslaten waardoor de lamp nadien terug gaat branden.
deze gele lamp die ter memorisatie gebruikt word blijft zolang branden tot
de bestuurder ze terug zelf (nadat de beperking voorbij is) uitdoet, of hij een groen sein kruist.
Geplaatst: 24 aug 2007, 13:59
door paljas
Trainspotterke schreef:Fles schreef:Trainspotterke schreef:
De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
edit: is dat niet heel erg onlogisch dan?

Nee, omdat vlak na de overweg een kruispunt ligt met de grote baan naar Brugge. En met het feit dat er vlak na de overweg een fietspad ligt, zouden de auto's op de overweg zelf moeten stoppen en dan kun je door de struiken langs de spoorlijn nog niet eens het aankomende fiets- en autoverkeer zien.
De Kattestraat is al altijd 2-richtingsverkeer geweest met uitzondering van de overweg. Het is pas sinds enkele maanden dat ze dit nu eens duidelijker gemaakt hebben.
Geplaatst: 24 aug 2007, 14:32
door Fles
Ik ken de situatie zelf niet, maar het klinkt als vragen, nee, SMEKEN om ongelukken..

Geplaatst: 24 aug 2007, 17:50
door Bibke
Fles schreef:Ik ken de situatie zelf niet, maar het klinkt als vragen, nee, SMEKEN om ongelukken..

Wat doe je met een auto die op de overweg staat om de weg op te rijden
en er komt een trein aan?
Geplaatst: 24 aug 2007, 18:21
door Dietrich
Denk dat er op het eerste zicht inderdaad niet veel aan de situatie te doen is. Ik vraag mij alleen af hoe die aangereden auto dan stond. Als die de verboden rijrichting in gereden is en vervolgens vastgeraakt is op de overweg... dan is het zijn eigen schuld lijkt mij. Op de foto te zien is het wel zeer duidelijk dat de overweg eenrichtingsverkeer is.