Pagina 2 van 5

Geplaatst: 12 feb 2007, 20:49
door MaiKeg
nicken schreef:landelijke bussen = belbus (privemaatschappijen meestal)
dus nie zo goed voor landelijke gebieden
Alsjeblief, waar haal je dat wel?
De vele belbussen zijn er gekomen als gevolg van het decreet basismobiliteit. In vele gebieden zijn er ook nieuwe buslijnen of nieuwe trajecten ontstaan door deze regeling, maar in de regio's waar een vaste buslijn niet rendabel is of te weinig interesse zou krijgen, wordt de belbus ingeschakeld. Ik denk niet dat we dit mogen beschouwen als een vorm van minderwaardig openbaar vervoer... Alles werkt hetzelfde, het enige wat je moet doen is minimum 2 uur op voorhand bellen, uw klantennummer, tijdstip van gewenst vertrek en uw vertrek- en eindhalte doorgeven, alsook eventuele aansluitingen met trein of andere buslijnen...
En een belbus wordt inderdaad dikwijls verpacht geëxploiteerd, maar dat is ook het geval bij een deel van de vaste lijnen... Dus wat dat er mee te zien heeft, is mij een raadsel.
Shrek schreef:dit is het slechtste idee ooit Shocked
bussen zijn ofwel te vroeg, ofwel te laat, soms rijden ze al helemaal niet.
Bij de trein roepen ze om als er iets mis is, aan de bushalte sta je een half uur te wachten voor je dan maar besluit weer naar huis te gaan ...
Alsjeblief, wat voor een zwart-wit en naïef idee over busexploitatie is dat nu weer? In bepaalde regio's verloopt het af en toe iets minder goed, maar is dat een reden om te gaan veralgemenen? En wat wil je dan, aan elke bushalte een aankondigingssysteem met hoeveel vertraging de bus er door gaat komen ofzo?
Shrek schreef:Het comfort in bussen is ook 0, het wiebelt en schokt langs alle kanten, de zeteltjes zijn veel te klein en je hebt nog veel minder beenruimte dan in de trein.
En natuurlijk is de reistijd van een bus belachelijk lang, me de fiets ben je inderdaad meestal sneller.
OV met De Lijn is dan ook pakken goedkoper dan bij de NMBS (in mijn ogen schandalig duur, hoe cru het ook mag overkomen). Het wiebelen en het schokken is niet alleen te wijten aan de bussen (en dat is dan ook maar bij een beperkt aandeel van de bussen...), maar vooral aan de erbarmelijke staat van de Belgische wegen... Een bus wordt ook gebouwd op een chassis hé, dus overal dezelfde beenruimte hebben is onmogelijk, dat kan je bij mijn weten nooit verwezenlijken in een zo'n voertuig. Wat die stoeltjes betreft, weet ik niet echt wat je bedoelt... Er zijn inderdaad bustypes met van die plastieken kuipzeteltjes (en da's ook brol in mijn ogen, ge moogt gerust zijn), maar om daarom ALWEER te gaan veralgemenen? In de meeste bustypes is er gerust plaats genoeg om comfortabel te zitten...
En de reistijd van een bus is natuurlijk langer dan die van de trein, maar om nu af te komen met het argument dat je er met de fiets sneller zou zijn... ? Op sommige lijnen met veel varianten kan dat misschien wel voorvallen, maar ik wil jullie het wel eens zien doen, elke dag 30 km afleggen in weer en wind...
Shrek schreef:De treinen rijden zon 90% op tijd volgens mijn ervaring (L25,L35 en L53a neem ik vooral)
Bij de bussen die ik neem is zon 50% ongeveer op tijd, 40% meer dan 5 minuten te laat en 10% meer dan 5 minuten te vroeg Shocked
Het regionaal vervoer zou juist meer met trein/tram gedaan moeten worden. Weg met die #@*bussen
En weer zijn we daar met die veralgemening. Het kan goed zijn dat jij zo'n dingen ervaart met bussen (of zulke zaken insinueert), in tegenstelling tot het op tijd rijden van de treinen... Maar ik vind dat de NMBS er in zou moeten kunnen slagen om het merendeel van haar treinen perfect op tijd te laten rijden. Ik bedoel... Ze hebben de infrastructuur, niets in de weg, ze moeten niet letten op aansluitingen met andere vervoersmiddelen, ... Vergeet niet dat ze dat bij De Lijn wel moeten doen, de bus moet aansluiten met de trein en De Lijn moet daar ook omgekeerd voor zorgen. Da's blijkbaar ook iets wat dikwijls vergeten zijn, hoeveel % van de pendelaars combineert (al dan niet dagelijks) bus/tram en trein?
Ik maak van niet veel spoorlijnen gebruik, maar op dat lijntje (59) zie ik dikwijls treinen te laat aankomen in de stations... Om nog maar te zwijgen over de treinen naar Brussel in het Gentse enzo. Mijn aansluitende bus moet dikwijls wachten van Aribus op de trein die - weeral eens, wantja, als één trein te laat is zullen ze allemaal wel te laat zijn zeker - 10 minuten te laat is.

Overigens is een bus niet per se filegevoelig, er bestaat immers in vele steden ook zoiets als vrij tram- en busbanen, die de vertragingen tot een minimum moeten beperken.

Maar nu deze (niet persoonlijk op te vatten) commentaar achter de rug is. Ikzelf ben ook tegen een 'verbussing' van regionale treinen (wat die ook al mogen zijn). Die pendelaars zijn de trein gewoon en een overstap naar een ander vervoersmiddel zou koning auto wel eens tegoed kunnen komen...

Groeten,
Maikel

Geplaatst: 12 feb 2007, 20:52
door Jonathan
Pfft, nu in het weekend, dat de L-trein tussen Brugge en Gent-St-Pieters wordt vervangen door een bus wegens voorbereidende werken voor het aanleggen van vier sporen tussen de hiervoorgenoemde stations. De L-trein doet er 39 minuten over. De bus 128 minten. Dat maakt een verschil van 89 minuten! En dan is er nog eens rekening mee gehouden dat het weekend is en er minder volk is op de baan.

Geplaatst: 12 feb 2007, 20:56
door MaiKeg
Jonathan schreef:Pfft, nu in het weekend, dat de L-trein tussen Brugge en Gent-St-Pieters wordt vervangen door een bus wegens voorbereidende werken voor het aanleggen van vier sporen tussen de hiervoorgenoemde stations. De L-trein doet er 39 minuten over. De bus 128 minten. Dat maakt een verschil van 89 minuten! En dan is er nog eens rekening mee gehouden dat het weekend is en er minder volk is op de baan.
Moesten die bussen over de sporen kunnen rijden he... ;)

Geplaatst: 12 feb 2007, 21:41
door Steven
wat de busbanen betreft kan ik enkel dit zeggen, zie ik overwegens vrij goed in behalve in brussel, daar is het precies voor weinig mensen duidelijk wat een busbaan wil zeggen. dagelijks zie ik in brussel aan de lichten mensen plaats nemen op het bus/tramvak om toch maar als eerste het kruispunt op te kunnen rijden, maar ondertussen houden ze bus en tram tegen :( laat nu net brussel de grootste stad zijn die het meeste nood heeft aan dergelijke dingen. jammer dat er niet meer controle op is, want op deze manier is zo een afzonderlijk rijvak totaal zinloos :(
meer bussen ok in bepaalde gevallen, maar zeker niet in vlaams brabant hier de bus de trein laten vervangen is complete waarzin, het verkeer zit hier zo al dagelijks vast genoeg dat er eerst andere maatregelen moeten komen

Geplaatst: 12 feb 2007, 21:52
door Gregske
Steven schreef:wat de busbanen betreft kan ik enkel dit zeggen, zie ik overwegens vrij goed in behalve in brussel, daar is het precies voor weinig mensen duidelijk wat een busbaan wil zeggen. dagelijks zie ik in brussel aan de lichten mensen plaats nemen op het bus/tramvak om toch maar als eerste het kruispunt op te kunnen rijden, maar ondertussen houden ze bus en tram tegen :( laat nu net brussel de grootste stad zijn die het meeste nood heeft aan dergelijke dingen. jammer dat er niet meer controle op is, want op deze manier is zo een afzonderlijk rijvak totaal zinloos :(
meer bussen ok in bepaalde gevallen, maar zeker niet in vlaams brabant hier de bus de trein laten vervangen is complete waarzin, het verkeer zit hier zo al dagelijks vast genoeg dat er eerst andere maatregelen moeten komen
Het probleem is ook de duidelijkheid die troef is. Mensen zien niet naar het asfalt wat er op staat. In Merksem heb ik mijn maat ook al moeten duidelijk maken dat die strook niet bedoeld is als rijstrook voor zijn Alfa. :lol:

Misschien een donkergroen (steekt niet te fel af, maar toch opvallend) asfalt aanleggen voor die ene strook met volle lijnen afgezoomd?

Geplaatst: 12 feb 2007, 21:53
door Steven
in brussel liggen op de meeste busbanen ook tramsporen en ipv asfalt klinkers, je moet al echt heel blind zijn omdat verschil niet te merken :(

Geplaatst: 12 feb 2007, 22:08
door Gregske
Steven schreef:in brussel liggen op de meeste busbanen ook tramsporen en ipv asfalt klinkers, je moet al echt heel blind zijn omdat verschil niet te merken :(
Weet je hoe vaak ik kritiek krijg als camionchauffeur? Ik denk dat ik een van de weinige helden ben om een bus voorrang te geven bij een halte alsook niet de spoorwegbomen te vernielen door 'snel' er nog door te willen.

Mensen zijn slechte chauffeurs (dat is de enigste generalisatie die ik hierover uit, zonder het te hebben over leeftijd, geslacht, huidskleur, ... :lol:) en zelf ben ik niet heilig maar er zijn gradaties :shock:

Geplaatst: 12 feb 2007, 23:00
door trainman
Toch wel straf, die man gaat op pensioen, kijkt nog eens over zijn schouder en gaat dan doodleuk gaan zeggen hoe het volgens hem allemaal wel had gemoeten. Terwijl hij net de best geplaatste was om zo nodig zaken te wijzigen.
Waarom heeft hij er al die jaren, terwijl het zijn job was, niets aan gedaan ?

En dan blijkt de lokale en/of stoptrein zijn beste tijd gehad te hebben. Ook het GEN is eigenlijk geen prioriteit voor de NMBS. Ik zou graag eens horen wat dan wel de prioriteit moest zijn voor de NMBS ? IC-treinen tussen Oostende en Luik ?

Ergerlijk dat zo iemand al die jaren directeur reizigers mocht zijn.
Hoe heeft die man het belang van zijn klanten, zijn reizigers, ooit verdedigd ?

Geplaatst: 12 feb 2007, 23:40
door groentje
Lees het boek van Philippe Janssens, ondertussen weliswaar gedateerd, maar een perfecte illustratie van de tactiek van de NMBS tijdens de jaren '80 en begin jaren '90. De NMBS wou/wil? af van de stoptreintjes, en alle middelen zijn goed. En vooral, bussen zijn toch even goed? :wink: Pardon vertolkt hier gewoon de mening die jarenlang bij de NMBS gangbaar is geweest, en nog altijd bij sommigen in de geesten waart.

Een goed idee? Niet dus. In Vlaanderen zie ik gewoon geen enkele lijn voor verbussing nog in aanmerking komen, en zelfs geen enkele verbinding.

Geplaatst: 13 feb 2007, 00:13
door Hobbes
Ik sluit me hier volledig bij aan... soms denk ik dat de top bij de NMBS er een "verborgen agenda" op nahoudt om het reizigersvervoer te fnuiken...

Ik neem als voorbeeld even de L52 (Antwerpen-Dendermonde).
Als ik mijn collega's mag geloven zag die lijn vroeger zwart van het volk (toegegeven, er was toen ook meer industrie langs die lijn...).

Maar wat doet de NMBS? Eerst sluit men het gedeelte Dendermonde-Puurs (voorlopig zei men toen :? ) en Puurs-Boom(bruggen over het zeekanaal en rupel moesten vervangen worden).
Dan sloot men alle stopplaatsen tussen Antwerpen Zuid en Boom (rechtstreekse trein).
Gevolg: geen kat meer op de treinen....

In 1998 (na meer dan 10 jaar!!) werd het baanvak Boom-Puurs dan eindelijk heropend, een paar jaar later de stopplaats Ruisbroek Sauvegarde (een nieuw perron van veel geld want het oude was natuurlijk al lang uitgebroken) en een paar jaar geleden de stopplaats Schelle... (naar mijn mening had men beter Hemiksem Werkplaatsen heropend maar ja....

En dan staat men stom dat er bijna geen kat meer op die treinen zit (in het weekeinde rijden er nog steeds geen reizigerstreinen op de L52...

En dan mijnheer Pardon maar rondtoeteren dat men beter bussen inzet...
Ja zeg :x PUUR WANBEHEER

Ik stel voor: heropen het baanvak Puurs-Dendermonde met de stopplaatsen Oppuurs, St Amands en Baasrode.
Om het uur een stoptrein (aangevuld met P-treinen tijdens de spits).
Om het uur een IR Dendermonde-Puurs-Antwerpen.
In het weekeinde een uurdienst stoptrein Dendermonde-Puurs-Antwerpen

Ik heb natuurlijk geen glazen bol maar ik ben er redelijk van overtuigd dat men dan de mensen terug de trein opkrijgt in Klein-Brabant.
De bewoners van St Amands en omstreken zijn zelf vragende partij om terug een trein te laten rijden maar de NMBS houdt zich doof... :cry:

Liever miljoenen euro's investeren in prestigeprojecten zoals bijvoorbeeld de stations van Luik en Leuven ipv een paar miljoen te gebruiken voor het heropenen van enkele lijntjes. (L29 Herentals-Aarschot is nog zo'n mooi voorbeeld...)

Heb ook de post gelezen over de verbinding Antwerpen-Charleroi in het weekeinde...
Ik kan er echt niet bij waarom men die verbinding weer beperkt heeft tot Brussel...
Ik heb die treinen een aantal keer gedaan en die zaten altijd goed vol (ook na Brussel), of kon men in Brussel weer niet verdragen dat het treinpersoneel in Charleroi 45min tijd had om uit te blazen? (keertijd in Antwerpen Centraal was/is 8 minuten dus even tijd in Charleroi was welkom).

Al dat wanbeheer aan de top is echt frustrerend voor de mensen op de werkvloer die nog steeds heel gemotiveerd zijn om er iets van te maken...

Geplaatst: 13 feb 2007, 10:17
door Bert
In 1984-85 hebben ze al zo gesnoeid in de lijnen en stations en die zou er nog een schepje boven op doen :roll:
Als ge echt failliet wil NMBS => go for it :?
Op de landelijke verbindingen rijden nu al zeer weinig treinen waardoor de inwoners natuurlijk grijpen naar de auto omdat ze nooit een trein hebben. Gevolg minder mensen op die verbindingen.
Bussen invoeren zal zeker ook leiden tot minder ov gebruikers in die streken, want een bus doet er altijd veel trager over dan de trein.

Geplaatst: 13 feb 2007, 10:59
door e49memling
Als de uitspraken van Pardon hoort, bedenk dan dat de meeste andere 'grote' directeurs binnen het spoor van het zelfde kaliber zijn. Een paar uitzonderingen niet in acht genomen...

Met andere woorden totaal geen inzicht in het globale vervoersbeleid.

Ge moet toch al doodblind, doof, of halfidioot zijn om, ter vervanging van treinen, nog meer (trage) bussen in ons toeslibbend verkeer te willen duwen.

Want bedenk, Mr Pardon, dat degene die nu nog op die treinen zitten, niet de bus maar hun eigen auto gaan nemen. Echt.. een Positieve evolutie :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Geplaatst: 13 feb 2007, 13:55
door K V B
Shrek schreef:dit is het slechtste idee ooit :shock:
Ik zou dit niet "het slechtste idee ooit" noemen. Bussen zijn veel goedkoper dan treinen, en maken het vaak mogelijk om vaker te rijden en meer plaatsen aan te doen. Vele buslijnen rijden om het halfuur, of alle twintig minuten, waar regionale treinen vaak maar om het uur rijden.
Je kan je soms afvragen of het geld dat men uitgeeft aan het laten rijden van soms bijna lege treinen niet beter besteed kan worden.

Natuurlijk is een trein confortabeler, maar de middelen die de overheid aan het OV kan spenderen zijn niet onbeperkt.
bussen zijn ofwel te vroeg, ofwel te laat, soms rijden ze al helemaal niet.
Bij de trein roepen ze om als er iets mis is, aan de bushalte sta je een half uur te wachten voor je dan maar besluit weer naar huis te gaan ...
Dat is niet specifiek eigen aan de bus. Ik ken busbedrijven waar je je horloge op kan gelijk zetten, en die met dynamische displays aan de haltes, en een omroepsysteem hun reizigers prima op de hoogte houden...
Het comfort in bussen is ook 0, het wiebelt en schokt langs alle kanten, de zeteltjes zijn veel te klein en je hebt nog veel minder beenruimte dan in de trein.

En natuurlijk is de reistijd van een bus belachelijk lang, me de fiets ben je inderdaad meestal sneller.
Je kan natuurlijk comfortabelere bussen inzetten. En niet bij elke straathoek stoppen. De Interliner met 1+2 opstelling die ik in Nederland ooit nam was best in orde.

Nu is het wel zo dat det regionale treindiensten waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgebaat kunnen worden. In Duitsland is men er in de laatste jaren vaak in geslaagd buslijnen weer te vertreinen, en daar zelfs exploitatiesubsidie bij te sparen. Dat vergt wel een heel andere manier van exploitatie. Lichte treinstellen, eenmansbediening, slanke infrastructuur, en een goede integratie met het busnet. Iets wat de NMBS niet kan.

Eigenlijk zou men eens een paar regionale lijnen naar "De Lijn" moeten overhevelen. Eeklo - Gent - Ronse lijkt me een goede kandidaat voor een dergelijk experiment.

Geplaatst: 13 feb 2007, 16:00
door steved
ha, jullie hebben je allemaal (zoals ze dat bij ons in den westhoek zeggen) "bij je pietje laten pakken"

ik stel voor om even uit het artikel uit De Standaard te quoten :
Kan het met nog minder personeel dan de 37.000 waarover nu een overeenkomst met de vakbonden bestaat?

Alles hangt af van wat de overheid van ons verlangt. Als we ook in de toekomst op regionale lijnen moet rijden zoals nu, is het antwoord ja. De bus is soms een beter alternatief. Wat ik nu ga zeggen is een doodzonde, maar op de regionale lijnen zou veel beter een bus rijden. Dat is veel goedkoper en bovendien veel flexibeler. In die optiek ben ik ook een voorstander van een soort lightrail voor kleinere verbindingen. Dat is ook veel goedkoper dan de klassieke trein. De trein is een typisch vervoermiddel voor massale verplaatsingen tussen grote centra.
Men leze even goed de onderlijnde rode sectie. Nu schrok ik ook eerst even maar in sé moet ik hem gelijk geven. We zijn nog te fel gefixeerd op ons nationale netje met het leuke pijnpunt in Brussel.

Ik stel voor dat we allemaal es gaan kijken naar wat Syntus in Nederland klaargekregen heeft. Op enkele jaren tijd heeft dit bedrijf van een belabberd spoor & busnet in de Achterhoek (zeg maar den Westhoek van 'olland) een performant tool gemaakt. Dit door een naadloze integratie van bus en trein op elkaar. Ik heb nog ergens een artikel uit Vrij Nederland liggen, wil ik altijd wel es inscannen.

Bliksem mij nu ook niet dood, maar in bepaalde gebieden in Vlaanderen of Wallonië zou zo'n systeem zeker zijn nut kunnen bewijzen.

Ik geef maar even het voorbeeld van de 69. Hoeveel keer is het al niet gebeurd dat de trein in Kortrijk naar Ieper te laat vertrekt. Baf, we schaffen dat vehikel ICL af en we leggen een mooie light-rail aan tussen Kortrijk en Poperinge. We zetten daar een mooie halfuursfrequentie op (die we ind e spits tot 15 min kunnen uitbreiden).

Men vergete natuurlijk ook niet om het busnet (aaah de grote boeman) erop aan te sluiten. Nu zie ik al twee buslijnen die kunnen sneuvelen (Ieper-Abele en Menen-Kortrijk). Ook in "Syntusland" is het zo dat parallel lopende buslijnen grotendeels afgeschaft werden.

Maar om het verlies te compenseren kunnen bvb in Menen, Wevelgem, Zillebeke of Vlamertinge extra haltes op onze lightrail gecreëerd worden. En wat dan met de oude menskes die hun bushalte verliezen aan het rusthuis in Vlamertinge? Wel we hebben nog altijd de belbus, die wel ergens aantakt op een station.

Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!

gr, Steve

Geplaatst: 13 feb 2007, 16:58
door K V B
steved schreef: Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!
Men heeft nog teveel een "OV dat is met treinen en bussen rijden" mentaliteit, waarbij de spoorwegmensen niet graag een trein opgeven. Dat is mij in deze diskussie wel duidelijk geworden.
OV dat is echter in de eerste plaats "mensen vervoeren". Dat dat soms beter gaat met een bus vergt enig omdenken.