Geplaatst: 12 feb 2007, 20:49
Alsjeblief, waar haal je dat wel?nicken schreef:landelijke bussen = belbus (privemaatschappijen meestal)
dus nie zo goed voor landelijke gebieden
De vele belbussen zijn er gekomen als gevolg van het decreet basismobiliteit. In vele gebieden zijn er ook nieuwe buslijnen of nieuwe trajecten ontstaan door deze regeling, maar in de regio's waar een vaste buslijn niet rendabel is of te weinig interesse zou krijgen, wordt de belbus ingeschakeld. Ik denk niet dat we dit mogen beschouwen als een vorm van minderwaardig openbaar vervoer... Alles werkt hetzelfde, het enige wat je moet doen is minimum 2 uur op voorhand bellen, uw klantennummer, tijdstip van gewenst vertrek en uw vertrek- en eindhalte doorgeven, alsook eventuele aansluitingen met trein of andere buslijnen...
En een belbus wordt inderdaad dikwijls verpacht geëxploiteerd, maar dat is ook het geval bij een deel van de vaste lijnen... Dus wat dat er mee te zien heeft, is mij een raadsel.
Alsjeblief, wat voor een zwart-wit en naïef idee over busexploitatie is dat nu weer? In bepaalde regio's verloopt het af en toe iets minder goed, maar is dat een reden om te gaan veralgemenen? En wat wil je dan, aan elke bushalte een aankondigingssysteem met hoeveel vertraging de bus er door gaat komen ofzo?Shrek schreef:dit is het slechtste idee ooit Shocked
bussen zijn ofwel te vroeg, ofwel te laat, soms rijden ze al helemaal niet.
Bij de trein roepen ze om als er iets mis is, aan de bushalte sta je een half uur te wachten voor je dan maar besluit weer naar huis te gaan ...
OV met De Lijn is dan ook pakken goedkoper dan bij de NMBS (in mijn ogen schandalig duur, hoe cru het ook mag overkomen). Het wiebelen en het schokken is niet alleen te wijten aan de bussen (en dat is dan ook maar bij een beperkt aandeel van de bussen...), maar vooral aan de erbarmelijke staat van de Belgische wegen... Een bus wordt ook gebouwd op een chassis hé, dus overal dezelfde beenruimte hebben is onmogelijk, dat kan je bij mijn weten nooit verwezenlijken in een zo'n voertuig. Wat die stoeltjes betreft, weet ik niet echt wat je bedoelt... Er zijn inderdaad bustypes met van die plastieken kuipzeteltjes (en da's ook brol in mijn ogen, ge moogt gerust zijn), maar om daarom ALWEER te gaan veralgemenen? In de meeste bustypes is er gerust plaats genoeg om comfortabel te zitten...Shrek schreef:Het comfort in bussen is ook 0, het wiebelt en schokt langs alle kanten, de zeteltjes zijn veel te klein en je hebt nog veel minder beenruimte dan in de trein.
En natuurlijk is de reistijd van een bus belachelijk lang, me de fiets ben je inderdaad meestal sneller.
En de reistijd van een bus is natuurlijk langer dan die van de trein, maar om nu af te komen met het argument dat je er met de fiets sneller zou zijn... ? Op sommige lijnen met veel varianten kan dat misschien wel voorvallen, maar ik wil jullie het wel eens zien doen, elke dag 30 km afleggen in weer en wind...
En weer zijn we daar met die veralgemening. Het kan goed zijn dat jij zo'n dingen ervaart met bussen (of zulke zaken insinueert), in tegenstelling tot het op tijd rijden van de treinen... Maar ik vind dat de NMBS er in zou moeten kunnen slagen om het merendeel van haar treinen perfect op tijd te laten rijden. Ik bedoel... Ze hebben de infrastructuur, niets in de weg, ze moeten niet letten op aansluitingen met andere vervoersmiddelen, ... Vergeet niet dat ze dat bij De Lijn wel moeten doen, de bus moet aansluiten met de trein en De Lijn moet daar ook omgekeerd voor zorgen. Da's blijkbaar ook iets wat dikwijls vergeten zijn, hoeveel % van de pendelaars combineert (al dan niet dagelijks) bus/tram en trein?Shrek schreef:De treinen rijden zon 90% op tijd volgens mijn ervaring (L25,L35 en L53a neem ik vooral)
Bij de bussen die ik neem is zon 50% ongeveer op tijd, 40% meer dan 5 minuten te laat en 10% meer dan 5 minuten te vroeg Shocked
Het regionaal vervoer zou juist meer met trein/tram gedaan moeten worden. Weg met die #@*bussen
Ik maak van niet veel spoorlijnen gebruik, maar op dat lijntje (59) zie ik dikwijls treinen te laat aankomen in de stations... Om nog maar te zwijgen over de treinen naar Brussel in het Gentse enzo. Mijn aansluitende bus moet dikwijls wachten van Aribus op de trein die - weeral eens, wantja, als één trein te laat is zullen ze allemaal wel te laat zijn zeker - 10 minuten te laat is.
Overigens is een bus niet per se filegevoelig, er bestaat immers in vele steden ook zoiets als vrij tram- en busbanen, die de vertragingen tot een minimum moeten beperken.
Maar nu deze (niet persoonlijk op te vatten) commentaar achter de rug is. Ikzelf ben ook tegen een 'verbussing' van regionale treinen (wat die ook al mogen zijn). Die pendelaars zijn de trein gewoon en een overstap naar een ander vervoersmiddel zou koning auto wel eens tegoed kunnen komen...
Groeten,
Maikel