Pagina 2 van 2
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 23 jul 2024, 08:08
door maarten
jan_olieslagers schreef: ↑22 jul 2024, 15:32
dus naar Wenen rijden ze al.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.
Waarom is dat kromme logica? IC 108/109 rijdt dagelijks Gdynia - Wenen met Pools materieel. Het gaat over internationale verbindingen vanuit Polen, en dat is toch wel degelijk een internationale verbinding vanuit Polen (en rijdt ook met Pools IC-materieel).
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 17:14
door 260689
jan_olieslagers schreef: ↑22 jul 2024, 17:07
Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
Hier moet ik je even bijsturen. Depot Liège (ILIE) (enkel machinisten) rijden met de ICE tot Frankfurt.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 17:40
door jan_olieslagers
Het is wel duidelijk dat ik een te simpele ziel ben/heb om de spoorwereld te doorgronden. Als er op een bepaald trajekt een trein van DB rijdt dan zeg ik dat DB daar rijdt. Als er geen trein van NMBS rijdt dan zeg ik dat NMBS daar niet rijdt. Nauwkeuriger gezegd: welke naam er op de trein te lezen is, daar komt het eigenlijk ook nog niet op aan. Wat telt is wie de operator is. De operator van de ICE-treinen is toch DB, niet?
Dat er dan personeel wordt uitgeleend van operator aan operator, en dat de ene tickets verkoopt voor/van de ander, dat neem ik allemaal grif aan, maar het verandert niets aan de essentie.
Maar vertel me aub eens: wie beslist in laatste instantie over het al dan niet rijden van een ICE? Is dat DB? Zoniet, wie wel?
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 17:51
door 260689
jan_olieslagers schreef: ↑24 jul 2024, 17:40
Het is wel duidelijk dat ik een te simpele ziel ben/heb om de spoorwereld te doorgronden. Als er op een bepaald trajekt een trein van DB rijdt dan zeg ik dat DB daar rijdt. Als er geen trein van NMBS rijdt dan zeg ik dat NMBS daar niet rijdt. Nauwkeuriger gezegd: welke naam er op de trein te lezen is, daar komt het eigenlijk ook nog niet op aan. Wat telt is wie de operator is. De operator van de ICE-treinen is toch DB, niet?
Dat er dan personeel wordt uitgeleend van operator aan operator, en dat de ene tickets verkoopt voor/van de ander, dat neem ik allemaal grif aan, maar het verandert niets aan de essentie.
Maar vertel me aub eens: wie beslist in laatste instantie over het al dan niet rijden van een ICE? Is dat DB? Zoniet, wie wel?
Het is zoals op het traject Amsterdam - Keulen - Frankfurt enzo, daar zit zowel machinist als boordpersoneel (inclusief bar personeel) van NS internationaal. (Barpersoneel zal via onderaanneming zijn zoals bij Eurostar). De trein zelf is van DB maar in België is NMBS die de ICE onder hun licentie rijden en bijgevolg bevoegd zijn over het al dan niet rijden of afschaffen. Hetzelfde geld dus voor de NightJet. In België rijd deze onder Licentie van NMBS met NMBS personeel (machinist en treinbegeleider). Dus NMBS is dus verantwoordelijk voor het al dan niet rijden of afschaffen.
PS: sorry voor het off topic.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 18:04
door jan_olieslagers
Niet zo heel erg off-topic, zeker geen reden voor excuses. Integendeel bedankt voor de verduidelijking.
Maar begrjip ik dat nu goed: een trein A naar B via C kan van A tot C een andere operator hebben dan van C naar B? Dat is toch vragen om moeilijkheden?
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 18:18
door 260689
jan_olieslagers schreef: ↑24 jul 2024, 18:04
Niet zo heel erg off-topic, zeker geen reden voor excuses. Integendeel bedankt voor de verduidelijking.
Maar begrjip ik dat nu goed: een trein A naar B via C kan van A tot C een andere operator hebben dan van C naar B?
Het Gehele netwerk van ÖBB namens de NightJets rijden met verschillende operators door Europa. Dus aan de grens Oostenrijk - Duitsland wordt de machinist van ÖBB afgelost door iemand van DB. Om maar een voorbeeld te geven

.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 24 jul 2024, 18:28
door jan_olieslagers
Maar dat gaat alweer over personeel, niet over wie de operator is. En daar komt het (voor deze simpele ziel, althans) op aan.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 25 jul 2024, 01:12
door groentje
Niet helemaal, dus, juridisch rijdt DB in België geen reizigerstreinen. En NMBS ook niet in Duitsland, Frankrijk of zelfs Nederland, 'onze' IC naar Lille rijdt in Frankrijk dan ook als TER. Natuurlijk is het niet zo dat ze in Brussel beslissen om een ICE van Brussel af te schaffen zonder daar DB in te kennen, een beperking of afschaffing zal wel doorgepraat zijn.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 25 jul 2024, 07:59
door rvdborgt
groentje schreef: ↑25 jul 2024, 01:12
Niet helemaal, dus, juridisch rijdt DB in België geen reizigerstreinen. En NMBS ook niet in Duitsland, Frankrijk of zelfs Nederland, 'onze' IC naar Lille rijdt in Frankrijk dan ook als TER. Natuurlijk is het niet zo dat ze in Brussel beslissen om een ICE van Brussel af te schaffen zonder daar DB in te kennen, een beperking of afschaffing zal wel doorgepraat zijn.
Voor de reiziger rijdt DB in België wel degelijk reizigerstreinen. Als vervoerder op de ICE-tickets staat immers alleen DB. Dat is de commerciële vervoerder. De grenspunten zijn Brussel en Luik en ook dat zie je op tickets met aansluitende treinen in België.
Technisch gezien kan het zijn dat de NMBS de ICE in België rijdt (dus gebruik makend van de NMBS-toelating) maar dat blijft voor de reiziger verborgen.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 25 jul 2024, 19:48
door jan_olieslagers
O, dus er is een onderscheid tussen "commercieel operator" en "juridisch operator"? Erg ingewikkeld voor mij arme pseudo-Portugees.
Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen
Geplaatst: 25 jul 2024, 20:03
door HLE18
trainlovertje schreef: ↑22 jul 2024, 16:46
Wat betreft de PKP-rijtuigen naar Wenen: die rijden vandaag ook nog steeds (en wel tot Graz!), anders had ik dat er uiteraard bij vermeld. Zie bvb
Vorige week nog genomen en zaten ook rijtuigen van SBB tussen, panoramarijtuig in 1e klasse
