Pagina 2 van 2
Geplaatst: 23 okt 2006, 23:19
door Sander
Inderdaad, de treinen van R4C rijden zeer onregelmatig. Als je de datum vroeg genoeg van tevoren opgeeft, wil ik nog wel eens een dienstregeling achterhalen.
R4C heeft trouwens maar twee België-bevoegde machinisten, eentje uit Brugge en eentje uit Rotterdam die dan 'even' drie dagen van huis is...
Geplaatst: 24 okt 2006, 00:16
door Steven
Sander schreef: Die druk is het grootst wanneer de trein maximaal vermogen vraagt en uit de bovenleiding haalt, dus daarom hebben veel e-loc's bij vertrek twee panto's op. Bij het rijden met twee panto's tegen de draad (eentje met de stroom mee, eentje tegen de stroom in) is er wel meer slijtage aan de stroomafnemer die tegen de stroom in tegen de draad staat, dus daarom geldt vaak een snelheidsbeperking bij het rijden met de voorste panto('s) op. En ook daarom laten de machinisten de voorste panto vaak al vlak na het wegrijden op het dak zakken. Kijk, daar doet diesel z'n voordeel dan weer mee...
men excuus maar in de toekomst zullen we enkel nog met de voorste panto (stroomafnemer) rijden, dit om de reglementering te vereenvoudigen. het verschil in luchtdruk is te verwaarlozen trouwens hoe ze ook gemonteerd staan, er zijn geen twee families (reeks 11/12/21/27 = 1 familie) waar de panto's gelijk staan, kijk maar is na

het is dus niet zo dat de voorste stroomafnemer steeds voorwaarts of achterwaarts gericht staat
Geplaatst: 24 okt 2006, 19:15
door TBbart
ik heb nog nooit gehoort dat er een snelheidsbep. geld als je met 2 panto's oprijd hoor?? trouwens panto met de stoom mee??
weet jij dan in welke richting de stroom gaat als je onder de bovenleiding rijd?? Volgens mij heeft dat totaal niks te maken met in welke richting je rijd? Want als je veranderd naar tegenspoor maak je me niet wijs dat je moet veranderen van panto hoor, ... ik weet niet vanwaar je het haalt maar vraag me het wel af?

Geplaatst: 24 okt 2006, 19:22
door TSP
Mark7758 schreef:TSP schreef:op die 1e foto: 4 panto's omhoog? dat lijkt me overdreven veel.
Nee hoor.
Het is zelf standaard om bij vertrek alle pantograven te heffen en pas bij 40km/h er weer 2 te laten zakken.
Dit om de stroomafname goed te laten verlopen. (Minder kans op knappen bovenleiding om verschillende reden.)
Ok. Ik had het nog nooit gezien. Het leek me zo vreemd. Doen passagiers treinen dit ook?
Geplaatst: 24 okt 2006, 19:22
door SIMPY.be
En dan moet je nog met de conventionele stroomzit en de reële stroomzin rekeninghouden!

Ik heb ook mijn bedeninkinen bij die bewering!
Geplaatst: 24 okt 2006, 19:23
door SIMPY.be
TSP schreef:Mark7758 schreef:TSP schreef:op die 1e foto: 4 panto's omhoog? dat lijkt me overdreven veel.
Nee hoor.
Het is zelf standaard om bij vertrek alle pantograven te heffen en pas bij 40km/h er weer 2 te laten zakken.
Dit om de stroomafname goed te laten verlopen. (Minder kans op knappen bovenleiding om verschillende reden.)
Ok. Ik had het nog nooit gezien. Het leek me zo vreemd. Doen passagiers treinen dit ook?
Ik heb nog niet veel TS gezien in reizigersdiensten...
Geplaatst: 24 okt 2006, 19:24
door Sander
TBbart schreef:ik heb nog nooit gehoort dat er een snelheidsbep. geld als je met 2 panto's oprijd hoor??
Hmm, wellicht is dat in België dan niet zo, in andere landen in ieder geval wel.
trouwens panto met de stoom mee??
weet jij dan in welke richting de stroom gaat als je onder de bovenleiding rijd??
Hehe, je neemt het iets te letterlijk (of ik ben te vaag, dat kan ook): als je met de voorste panto op rijdt, rijdt je tegen de (figuurlijke) (lucht)stroom in, de voorste panto moet meer druk verdragen dan de achterste panto, ofzo, dus daarom moet je de achterste panto opzetten. Blijkbaar geldt die regel in België niet. Maar goed, als je kijkt wat voor panto's de meeste Belgische locs hebben (die tweebeens-panto's) zal dat dan ook niet veel uitmaken, in ieder geval in dit geval niet.
Hebbes: "De druk van de stroomafnemer tegen de rijdraad mag niet groter worden dan 21 kilogram om beschadiging aan de bovenleiding te voorkomen. Treinen en locomotieven zijn dan ook vaak met twee tegengestelde stroomafnemers uitgerust, waarvan er telkens één wordt gebruikt, afhankelijk van de rijrichting. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld de NS 1600) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden."
Geplaatst: 24 okt 2006, 20:31
door Accelerat
Hela, een naamgenoot!

Geplaatst: 24 okt 2006, 21:02
door TBbart
allez, alweer iets bijgeleerd... ik had er nog nooit van gehoord
nuja, van die snelheidsbep. dat kan mss wel hé, er zitten hier genoeg bestuurders die hun reglementeringen kennen...maar ik heb der alleszinds nog nooit van gehoord,
sorry voor het misverstand ik dacht dat je het over de elektrische stoom had

Geplaatst: 24 okt 2006, 21:05
door Bert
Sander schreef:TBbart schreef:ik heb nog nooit gehoort dat er een snelheidsbep. geld als je met 2 panto's oprijd hoor??
Hmm, wellicht is dat in België dan niet zo, in andere landen in ieder geval wel.
trouwens panto met de stoom mee??
weet jij dan in welke richting de stroom gaat als je onder de bovenleiding rijd??
Hehe, je neemt het iets te letterlijk (of ik ben te vaag, dat kan ook): als je met de voorste panto op rijdt, rijdt je tegen de (figuurlijke) (lucht)stroom in, de voorste panto moet meer druk verdragen dan de achterste panto, ofzo, dus daarom moet je de achterste panto opzetten. Blijkbaar geldt die regel in België niet. Maar goed, als je kijkt wat voor panto's de meeste Belgische locs hebben (die tweebeens-panto's) zal dat dan ook niet veel uitmaken, in ieder geval in dit geval niet.
Hebbes: "De druk van de stroomafnemer tegen de rijdraad mag niet groter worden dan 21 kilogram om beschadiging aan de bovenleiding te voorkomen. Treinen en locomotieven zijn dan ook vaak met twee tegengestelde stroomafnemers uitgerust, waarvan er telkens één wordt gebruikt, afhankelijk van de rijrichting. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld de NS 1600) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden."
In België wordt het meer en meer de gewoonte om met de voorste panto alleen te rijden om de reglementering te vereenvoudigen...
Geplaatst: 25 okt 2006, 01:40
door Steven
er zijn enkel beperkingen in TS bij hogere snelheden, maar die komen die zijn niet van toepassing voor goederen aangezien die snelheden nog niet mogen rijden (V > 120km/u), deze beperkingen hebben vooral als doel de shommelingen in de bovenleiding te beperken, doordat de stroomafnemers in TS (bij reeks 13) vrij kort bij elkaar kunnen staan, kan dit te grote bewegingen in de draad veroorzaken vandaar