Pagina 2 van 3
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 08 dec 2016, 19:24
				door nighttrain
				Paul schreef:nighttrain schreef:Paul schreef:In het 'Nederfrans' van de NMBS sprak (spreekt?) men ook wel van "lichterlocomotief", letterlijke vertaling van de Franse term "locomotive d'allège" of kortweg "allège". "Alléger" betekent "lichter maken", "(de last) verlichten".
.
 
Nighttrain, kijk eens op 
http://www.littre.org/definition/all%C3%A9ger
De eerste betekenis van alléger is lichter maken, verlichten (een last verlichten, de pijn verlichten enz.).
Het komt van het Latijn allevare (en niet "adleviare" zoals jij beweert), dat op de eerste plaats "lichter maken, verlichten" betekent en pas op de tweede plaats "opheffen, optillen". Het verband met het Latijnse levis en het Franse léger (licht) is overduidelijk.
Paul
 
Paul
Ook spoorwegtechnisch is Het NIET juist.
Als Ik vroeger mijn internationale trein ´Moskou-Oostende' met 15 kassen met een type23 naar boven moest sleuren, dan kon Ik dat zonder opdrukker. De type 23 kon de last/profiel aan.
Maar trager en in geval van slechte adhesie of slechte stuurmanskunst konden WE blijven hangen. Want in vele gevallen reden we de opdrukker eraf (voor Het uiterste grenspunt) ,weliswaar op eigen risico. 
Dus Het is NIET De bedoeling om De last lichter te maken, maar wel De trein voor uit te duwen en de adhesie percentage te verhogen ( snelheid/massa koplocomotief/last/vermogen koplocomotief) van De koplocomotief. Als Die zijn wielbanden goed voorbereid zijn of waren was veel mogelijk.
 
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 08 dec 2016, 20:55
				door jan_olieslagers
				@nIGHTTRAIN
eR LIJKT iETS TE hAPEREN MET uW hOOFDlETTERS
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 08 dec 2016, 21:11
				door nighttrain
				jan_olieslagers schreef:@nIGHTTRAIN
eR LIJKT iETS TE hAPEREN MET uW hOOFDlETTERS
IPaD pRObLeem ,inforamatique denk te veel in ons plaats
 
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 08 dec 2016, 21:32
				door jan_olieslagers
				Niet laten doen! Soutenez La Résistance! iPad is bad for your mental health!
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 15 dec 2016, 09:42
				door Matjas__
				
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 18 dec 2016, 14:47
				door Iain Dobson
				B-Transport Kinkempois Allocated HLD 77, 7747, 7748, 7764, 7765 and 7766 have extra thick buffer beams for banking duties at Liège. I do not know if these 700mm buffer beams are to absorb the extra stress of pushing or they are there to add weight to the locomotive to aid adhesion. 
In more recent times a HLE 18 has been stationed at Liège Guillemins as the banker. The locomotive is usually manned and will push any train up the bank to Ans if the driver requests it. Banking usually occurs in the Autumn because of the leaves falling from the trees, when it is icy or there has been snow and when it rains after a dry spell. Anytime the railhead becomes slippery.
The only train that is booked to be banked is P7400 on a weekday morning.
Iain
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 18 dec 2016, 16:37
				door Dorfmeister
				Iain Dobson schreef:I do not know if these 700mm buffer beams are to absorb the extra stress of pushing or they are there to add weight to the locomotive to aid adhesion.
These buffers beams are designed to prevent what we call a "Buffer Wedding" (I'm not sure of the precise translation, in french we called that "marriage de butoirs") so basically they are designed to prevent the banking engine's buffer beams to get stuck while the train is going through points at certain speeds. 
Is my explication clear enough?
 
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 24 dec 2016, 19:22
				door Eric0641
				ik dacht dat ze nog 2 23'ers achter de hand hielden voor opdieuwen, maar ik neem aan dat die weg zijn?
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 25 dec 2016, 01:21
				door Steven
				die zijn al lang weg hoor.
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 25 dec 2016, 18:07
				door Jérôme
				
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 25 sep 2020, 20:21
				door ostbahnhof
				Vroeg me af: worden er momenteel nog opdruklocs gebruikt tussen Luik en Ans?
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 25 sep 2020, 20:26
				door rvdborgt
				ostbahnhof schreef: ↑25 sep 2020, 20:21
Vroeg me af: worden er momenteel nog opdruclocs gebruikt tussen Luik en Ans?
 
Vorig jaar in de herfst wel, las ik ergens. Dus vermoedelijk dit jaar ook weer.
Groetjes,
Rian
 
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 26 sep 2020, 18:56
				door Klassiekje
				Er staat nog altijd een HLE18 in Luik als opdrukloc ja.
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 26 sep 2020, 19:10
				door Jan-Mark
				Is dat dezelfde HLE die ook als plantonlocomotief in Luik staat?
			 
			
					
				Re: Opdruklocs Luik
				Geplaatst: 27 sep 2020, 18:21
				door Klassiekje
				Is zowel planton als opdruk inderdaad.