Pagina 2 van 3
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 02 jan 2017, 09:04
door Eric0641
de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 02 jan 2017, 13:47
door Shrek
Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wodt al een half uur dienst
Dus de dienst die je voorstelt zou maar tijdelijk zijn? Dan heb je meteen het antwoord op: Waarom niet terug Oostende-Maastricht? Omdat ze geen grote moeite gaan steken in iets dat maar een jaartje zou rijden.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 02 jan 2017, 19:30
door Eric0641
Maar als men nou gewoon om het uur een IC naar Maastricht stuurt. Naast deze arriva (rotzooi) kan al niet na 3 weken optijd rijden en de volledige route, dan denk ik dat we er wel beter vanaf zijn.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 03 jan 2017, 20:55
door Eric0641
Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 03 jan 2017, 22:42
door Shrek
Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 03 jan 2017, 23:40
door dentheo
Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 03 jan 2017, 23:44
door rvdborgt
dentheo schreef:Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Nee want Arriva wordt bij mijn weten geen vervoerder in België. Ze zouden met de NMBS overleggen over hoe het georganiseerd moet worden. Verder is "privé" ook maar betrekkelijk want Arriva is een DB-dochter. En is Thalys dan niet privé?
Groetjes,
Rian
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 00:44
door Shrek
dentheo schreef:Eric0641 schreef:de kans dat er dan nog iets gebeurd is vrij klein, aangezien arriva dan de stoptreindienst naar luik gaat overnemen, de Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen. en dat wordt al een half uur dienst
De eerste privé reizigerstrein in de "vurige Stede" hoho.
Echt privé zal dat niet zijn. Als je wilt dat zoiets werkt moeten de tickets (op zijn minst op het Belgisch gedeelte) gewoon van/naar elk Belgisch station verkocht kunnen worden. Bovendien moet je in België een Belgische treinbegeleider aan boord hebben. Tenzij Arriva een eigen treinbegeleidersschool opricht gaan ze die dus bij de NMBS moeten gaan halen.
Lang verhaal kort: het is voor Arriva eenvoudiger en goedkoper om voor het Belgisch gedeelte van hun lijn samen te werken met de NMBS. Van concurrentie zal er dus geen sprake zijn

Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 08:05
door Eric0641
zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 08:56
door 260689
Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Verlopig mag in België geen enkele trein rijden zonder treinbegeleider. Staat zelfs zo in de wet. Dus er zal altijd een treinbegeleider aanwezig moeten zijn vanaf de grens voor verder in België te mogen rijden.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 09:00
door Eric0641
Shrek schreef:Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen

De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 09:22
door Shrek
Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.
Eric0641 schreef:Shrek schreef:Eric0641 schreef:Wat echter wel ideaal zou zijn, 1x in het uur de m7 ic enigste stop Vise,. En dan de arriva 1x per uur als stopper op Randwyck Eijsden Vise Bressoux.
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen

De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 04 jan 2017, 09:47
door Eric0641
Shrek schreef:Eric0641 schreef:zover ik begrepen heb, gaat Arriva conducteurs loos rijden. met een 3 spannige flirt-3 trein. er zouden OV-Chipkaart poortjes moeten komen op de Belgische stations, (zal waarschijnlijk niet gebeuren). Maar, Arriva gaat wel zeker met eigen treinen in België rijden. (ook in Duitsland)
Uiteraard zullen het Arriva-treinen zijn, met een Arriva-bestuurder. Maar de ticketverkoop en de treinbegeleiding kunnen ze praktisch niet zonder de NMBS doen.
Eric0641 schreef:Shrek schreef:
Als er toch 2 treinen per uur rijden kan je evengoed wat extra stops inlassen. In Cheratte of in het centrum van Luik kan je zo een halte openen

De IC, moet ook weer geen stoptrein worden he, ik denk dat Eijsden, Bressoux wel genoeg heeft aan 1x per uur. Er zijn al genoeg IC in België die eigenlijk een stoptreinen zijn. Voorbeeld; Schaarbeek - Charleroi. om de 5 min een stop.
Net andersom, de stoptrein krijgt meer haltes de IC misschien zelfs minder. Moet Eijsden echt voor een IC?
de enigste halte voor de IC zou Visé moeten zijn
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 26 jul 2020, 08:45
door Leenaarts
Cheratte en Argenteau zouden potentieel wel heropenbare stopplaatsen zijn vermoed ik. Ook in het kader van een RET net rond Luik. Heeft iemand btw informatie over de sluitingsdata voor reizigers op Jupille, Wandre en Vise Centre van rond 1956 - 1960 ?
Re: Waarom niet terug Oostende-Maastricht
Geplaatst: 26 jul 2020, 12:29
door overweg13
Het laatste spoorboekje met een treinbediening in Cheratte en Argenteau dateert van 03.06.1956. De treinen stopten teon in Liège-Longdoz, Liège-Cornillon, Bressoux, Jupille, Souverain-Wandre, Wandre, Cheratte, Argenteau, Pont d'Argenteau, Visé-Central, Visé, Eysden en Maastricht. (Ter aanvulling: er waren ook directe treinen Maastricht - Visé - Liège-Guillemins. Op de echte internationale treinen na werden die allemaal met motorwagens (M) uitgebaat. Het boeketje bestond o.m. uit een Maastricht - Liège - Antwerpen (via lijnen 34-35-16), enkele treinen Maastricht - Liège-Guillemins, de Amsterdam - Basel, een Maastricht - Luxemburg en een Den Haag - Basel.)