Die 24 dagen verlof zitten er uiteraard ook voor iets tussen

Zelfs dan nog doe je dat niet. Alle operatoren gaan bij CPS op medisch onderzoek, rij je door het rood staat dat in je dossier dus men gaat het altijd zien.dentheo schreef:Dat vind ik dan best "slap" gedrag van de rode vakbond, anders staan ze direct met een vlag in de ballast..Steven schreef:men heeft dat zomaar ingevoerd voor iedere treinbestuurder, ACOD was de vakbond die dit mee heeft goedgekeurd, ACV stemde tegen.dentheo schreef: Of heeft men het duidelijk gemaakt aan mensen toen ze solliciteerden na een bepaalde datum ?
En geldt het dan alleen voor mensen die na die datum zijn aangeworven ?
Men kan zoiets toch niet opleggen aan iemand die al werkt ?
Arbeidsvoorwaarden met terugwerkende kracht veranderen....
Ik begin het verhaal van het door rood rijden te "begrijpen".
Wanneer je een half jaar vroeger weg mag door je trein één meter voorbij het sein neer te zetten....
Daarom ook is het logisch dat HR Rail ertussen gaat, HR-Rail heeft die mensen uiteindelijk "niet zelf" nodig, NMBS en Infrabel wel.Simba1 schreef: Het gesprek met de nmbs/Infrabel personen is van een beschaafd niveau, HR-rail daarintegen:
Heb je ook een voorbeeldje uit de privé ?profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?
Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
dentheo schreef:Heb je ook een voorbeeldje uit de privé ?profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?
Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Anderzijds weet men het bij uw voorbeelden "op voorhand" en komt men er niet mee af als de opleiding al gedaan is zoals nu gebeurd is bij de NMBS.
Voor officieren in het leger met een opleiding van 5 jaar is er een rentabiliteit van 7,5 jaar. Daarna 3 maand opzeg.profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?
Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Lijkt ook geen oplossing, er is blijkbaar één die op deze manier zijn ontslag wou afdwingen door gewoon onwettig afwezig te zijn, en HR Rail trekt het blijkbaar voor de rechtbank...Hobbes schreef:Als je echt weg wil, dan kan je toch beter gewoon niet meer opdagen ipv zotte dingen te doen? Na x aantal dagen (12?) onwettig afwezig word je in principe ook automatisch ontslagen. De NMBS moet dan natuurlijk wel hun eigen regels volgen, en we weten ondertussen wel dat ze vooral hun eigen regels volgen zolang het in hun kraam past.
Dat gebeurt ook. Normaal gezien zitten er in het finale jurygesprek mensen van op de werkvloer (of toch zo ongeveer, eerder opleiders) die mee beslissen of je uit het geschikte hout bent gesneden.dentheo schreef:Bij ons op het bedrijf gebruikten wij ook externe "personeelsadviseurs".
Zij deden de voorselectie, maar finaal bleef de eindbeslissing bij ons.
Ik denk dat NMBS en Infrabel daar dringend op aan moeten sturen, want zij hebben het personeel wel nodig.
Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.Tim schreef:Bij Crossrail bedraagt het scholingsbeding 3 jaar en hanteert men de normale regels ivm opzegtermijn.
Het is inderdaad niet onlogisch dat het bedrijf dat in je geïnvesteerd heeft wil dat je nadien ook iets bijbrengt aan de firma. Maar in dat opzicht zou NMBS beter de gangbare regels vanuit de privé hanteren. Nu kiezen ze voor de makkelijkste oplossing: we weten dat treinbestuurders elders meer verkrijgen, dat kunnen wij niet bieden dus gijzelen we ze maar... Daar komt het nu op neer!
En hoe waardeert de privé het beroep dan? Je krijgt bij het spoor toch heel wat verlofdagen en extra-legale voordelen? Ik denk dat je daar in de privé toch ver zal moeten voor gaan zoeken.Hobbes schreef:Met heel die heisa verbaast het mij dat de NMBS nog kandidaten vindt om machinist te worden, het is al jaren een serieus knelpuntenberoep.
Een normaal bedrijf zou zulke belangrijke functie een beetje opwaarderen, bij de NMBS draait men de duimschroeven nog wat harder aan.
Zolang men het beroep van TB bij de NMBS gaat blijven beschouwen als een noodzakelijk kwaad, dan vrees ik dat het alleen maar erger wordt...
Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.Horatio schreef:Dus: NEE, ik vind dit niet normaal! Ik ben 30 jaar, al 5 jaar treinbestuurder en plots past men de voorwaarden drastisch aan, waardoor het practisch onmogelijk is om te veranderen naar eender welke andere werkgever dan ook. Ik voel me serieus bekocht en gevangen aan de NMBS. Ik voel me nog jong en wil nog vrij kunnen zijn om te veranderen van job wanneer ik m'n huidige beu ben! (Na bijvoorbeeld 10 jaar). Welke werkgever kan mij een job beloven na 1 jaar opzeg?
"wat centen" is in dit geval een volledig jaar loon.Asterix schreef:Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.