Pagina 2 van 2
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 24 sep 2015, 16:40
door K V B
Eimai schreef:
En bagagecontrole voor de Thalys in Antwerpen-Centraal, 'k wil het wel eens zien, kunnen ze de volledige -2 gaan verbouwen.
En zelfs al doen het haalt het nog niks uit. Want op -2 stoppen ook andere treinen dan Thalys.
Zo was ik er al na 5 minuten in Barcelona achter hoe ik de bagagecontroles (die eigenlijk niks voorstellen) kan omzeilen: Gewoon in een station zonder bagagecontroles opstappen in een trein die in Sants in het LD gedeelte aankomt.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 25 sep 2015, 09:22
door spurt2244
Invoering van poortjes en alles er om heen zijn julie in België wel 8 tot 10 jaar verder voordat het helemaal werkt.
Er zijn echt bergen werk te verzetten om dan nog maar niet te spreken over de totale kosten.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 25 sep 2015, 18:28
door wbrm
Bagagescans?
Poortjes?
Straks vlieg je beter naar Parijs.
Hoe kunnen we dat veiligheidstheater betalen?
Galant en Jambon zijn totaal van de pot gerukt. Maar in de politiek kom je daar mee weg...
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 25 sep 2015, 21:17
door BVG1988
Ik ben ook niet echt een voorstander van poortjes. In het station van Denderleeuw is het plaatsen van poortjes plaatsen al niet echt voor de hand liggend met een tunnel die 2 straten met elkaar verbindt en wat dan zorgt voor veel volk die ook dan die tunnel gebruikt om niet de trein te nemen maar om van de ene straat naar de andere te gaan. Dan zou je al een 3de tunnel moeten graven onder de sporen, een die dan geen toegang geeft tot de perrons.
In kleinere stations denk ik ook mogelijk aan spoorlopers die vanaf de overweg zonder struikelmatten dan via de sporen proberen op het perron te geraken om de poortjes te ontlopen.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 13:27
door K V B
Poortjes blijken niet echt goed te werken:
http://noord-holland.nieuwsbreak.nl/noo ... rt/8500054
Ter vergelijking: In Zwitserland, met een volledige open instapregime, waarbij je zelfs bij tram of bus geen vervoersbewijs moet laten zien bij het instappen is het aantal zwartrijders zo een 1%...
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 14:21
door Portbou
K V B schreef:Ter vergelijking: In Zwitserland, met een volledige open instapregime, waarbij je zelfs bij tram of bus geen vervoersbewijs moet laten zien bij het instappen is het aantal zwartrijders zo een 1%...
Toch vrees ik dat de Belgische en de Zwitserse burgerzin teveel van elkaar verschillen om dit soort vergelijkingen te doen opgaan.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 15:16
door groentje
Wat vooral verschilt, is de pakkans. Maar die verhoog je niet met onbemande poortjes.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 15:21
door Portbou
groentje schreef:Wat vooral verschilt, is de pakkans. Maar die verhoog je niet met onbemande poortjes.
Bedoel je nu dat in Zwitserland de pakkans hoger is ? Terwijl er in België
wel begeleiding op iedere trein is en in Zwitserland
niet.
Dat kan ik moeilijk geloven.
Eerder denk ik dat de gemiddelde Zwitser meer burgerzin heeft... en ondanks lage pakkans toch altijd een ticketje koopt.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 15:44
door groentje
De boetes zijn hoger, vaak zijn controles zijn er in groep, waardoor controleurs ook durven, in België merk je dat het al snel goed genoeg is, omdat die ene treinbegeleider het niet aandurft om echt in te grijpen, uit schrik voor slaag, als hij of zij zich al niet meteen opsluit in haar cabine (ik overdrijf, maar goed). De controlekans is in België echt niet zo enorm hoog, als je zonder problemen van Oostende naar Aarlen kan reizen zonder ook maar een controleur te zien. Bovendien, zelfs poortjes zijn ontwijkbaar voor wie werkelijk niet wil betalen.
Misschien zou je er enkele zwartrijders mee ontmoedigen, maar dat weegt echt niet op tegen de enorme kost voor de poortjes, en de andere nadelen die een gesloten systeem heeft.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 17:54
door K V B
Portbou schreef:
Eerder denk ik dat de gemiddelde Zwitser meer burgerzin heeft... en ondanks lage pakkans toch altijd een ticketje koopt.
Burgerzin is iets wat je ook kweekt, door je bevolking te vertrouwen. Als je effectief laat zien dat eerlijk zijn loont, en dat oneerlijk zijn bestraft wordt, dan krijg je een heel ander gedrag dan als je elke dag laat zien aan je bevolking dat de brutalen en de asocialen de overhand halen.
Wat natuurlijk ook helpt is dat in Zwitserland het hele tariefsysteem best gebruiksvriendelijk is. Je kan kaartjes kopen tussen twee willekeurige plekken, zelfs al is er een combinatie van bus en trein voor nodig. Je hebt abonnementen die op alle vervoersmodi geldig zijn etc.
En doorgaans is de boete voor zwartrijden ongeveer wat een maandabonnement kost. Waarbij oveirgens in Zwitserland je bij de derde keer dat je gepakt wordt wel altijd voor de rechter zal terechtkomen. En daar worden boetes in functie van je jaarsalaris berekent.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 17:57
door Portbou
K V B schreef:Burgerzin is iets wat je ook kweekt, door je bevolking te vertrouwen. Als je effectief laat zien dat eerlijk zijn loont, en dat oneerlijk zijn bestraft wordt, dan krijg je een heel ander gedrag dan als je elke dag laat zien aan je bevolking dat de brutalen en de asocialen de overhand halen.
Is er daar in Zwitserland niet ergens een vacature voor mij ?
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 26 sep 2015, 23:40
door Steven
Maar een doorsnee Zwitser heeft dan ook iets meer respect en discipline. Die is hier wat zoek geraakt.
Re: Toegangspoortjes in stations
Geplaatst: 27 sep 2015, 09:06
door K V B
Portbou schreef:
Is er daar in Zwitserland niet ergens een vacature voor mij ?
Michien. Er is alleszins vollop werk hier.