Pagina 2 van 8
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 10 okt 2014, 12:55
door pietmol
Shrek schreef:
De Oostende-Thalys is voor de helft van zijn traject leeg en voor de helft vol. Vanaf Brussel tot Parijs is dat immers een gewone, rendabele trein. Dat rendabele stukje vangt een deel van het verlies van het stuk naar Oostende op.
maar SNCF weigert om bij te dragen in dat verlies, zodat dat verlies volledig voor rekening van NMBS komt.
Shrek schreef:
Infeite spreken we dus niet over de afschaffing van de spookthalys, maar de inkorting ervan.
of we zouden ook kunnen spreken van een bestemmingswijzing, bv deze trein ipv naar Oostende te laten rijden deze Thalys door laten rijden naar Amsterdam...
Shrek schreef:
Op het stuk Oostende-Brussel (waar we het hier over hebben) maakt die trein veel meer verlies dan de trein Namen-Parijs.
De trein Namen-Parijs beantwoord bovendien weldegelijk aan een behoefte, de subsidie daarvan kan je beschouwen als een openbare dienstverlening.
ook hier dien je deze trein op te splitsen in een stuk Parijs-Lille en een stuk Lille-Namen, waarbij dit laatste stuk eveneens sterk verlieslatend is.
misschien is het veel goedkoper om een gewone Ic trein Namen-Lille in te leggen ipv die dure thalys
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 10 okt 2014, 13:10
door Eimai
pietmol schreef:ook hier dien je deze trein op te splitsen in een stuk Parijs-Lille en een stuk Lille-Namen, waarbij dit laatste stuk eveneens sterk verlieslatend is.
misschien is het veel goedkoper om een gewone Ic trein Namen-Lille in te leggen ipv die dure thalys
De Thalys van Parijs naar Luik stop toch helemaal niet in Rijsel?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 10 okt 2014, 13:17
door Steven
Dat dacht ik ook dat die totaal niet in rijsel stopt.
Normaal is dat Paris, Mons, Charleroi, Namur, Liege.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 10 okt 2014, 14:11
door Shrek
pietmol schreef:
ook hier dien je deze trein op te splitsen in een stuk Parijs-Lille en een stuk Lille-Namen, waarbij dit laatste stuk eveneens sterk verlieslatend is.
misschien is het veel goedkoper om een gewone Ic trein Namen-Lille in te leggen ipv die dure thalys
Die trein komt helemaal niet langs Lille.
Een overstap in Lille zou voor de reizigers uit Namen of Charleroi een veel langere reistijd naar Parijs betekenen. Daar waar de afschaffing van de Oostende-Thalys helemaal niemand een langere reistijd zou geven.
Uiteraard zal de Oostende-Thalys hergebruikt worden richting Amsterdam of Keulen, als ze hem eindelijk mogen afschaffen.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 11 okt 2014, 12:42
door kika
pietmol schreef:misschien is het veel goedkoper om een gewone Ic trein Namen-Lille in te leggen ipv die dure thalys
Er is al een IC Luik-Lille (Via Namen, Charleroi, La Louvière, Mons en nog wat meer tussenstations). Zoals anderen al opmerkten is dat erg om. Ik weet niet of Lille-Parijs fatsoenlijke niet-tgv verbindingen heeft, maar ik weet wel dat als je vandaag die route zou willen nemen (Parijs-Lille-Luik) je op 6u tot 6:45u mag rekenen. Van de prijzen om treinen in te leggen weet ik ook nauwelijks wat, maar boerenverstand zegt me dat een niet te trage IC op de directe route Luik-Namen-Parijs wel degelijk zinvol kan zijn. Als de frequentie niet te laag is, zou die wel eens aardig wat passagiers van de Thalys via Brussel kunnen wegkapen.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 15 okt 2014, 12:18
door Patrick
Thalys Oostende - Brugge - Kortrijk - Lille.
Lukt dat? Of geraak je zo niet op de HSL in de buurt van Rijsel?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 15 okt 2014, 12:27
door groentje
Je kan vanaf Lille-Flandres op de LGV Nord-Europe geraken, er is een verbinding. Er zijn nu ook al TGV's die tot Tourcoing rijden. Je geraakt echter niet in Lille-Europe, dat toch een heel wat vlottere verbinding met de LGV heeft, het station ligt er immers op. Het betekent wel 2x kopmaken, in Kortrijk en in Rijsel, met alle tijdverlies vandien.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 15 okt 2014, 12:42
door Shrek
Patrick schreef:Thalys Oostende - Brugge - Kortrijk - Lille.
Lukt dat? Of geraak je zo niet op de HSL in de buurt van Rijsel?
Laat de stop in Kortrijk weg en dan heb je effectief een beetje tijdswinst. Maar nog steeds lijkt het mij een verbinding die niet veel succes zal hebben.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 31 okt 2014, 08:42
door Steve
De media (onder meer
hier) hebben nu een tweede "spooktrein" vanaf Oostende gevonden... concreet gaat het beide EC's tussen Brussel en Zwitserland waarvan er steeds eentje leeg van/naar Oostende rijdt. Ik zie wel dat er intussen iets meer nuance is toegevoegd, in de aanvankelijke berichten werd vrij onomwonden gesuggereerd als zou die trein helemaal leeg rijden tussen Oostende en Zwitserland.
Tja, ze hebben tot op zekere hoogte wel een punt, maar als je alle lege ritten in dit land op die manier aan de kaak zou moeten stellen... dan zouden ze nogal spoken zien!
Waar men overigens aan voorbijgaat, is dat deze trein helemaal niet vanaf station Oostende vertrekt, maar wel vanaf de verder gelegen werkplaats / bundels. Dus in het beste geval zou je slechts vanaf Brugge reizigers kunnen meenemen.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 31 okt 2014, 08:49
door brunel
Binnenkort ook spookgoederentreinen?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 31 okt 2014, 09:04
door Shrek
brunel schreef:Binnenkort ook spookgoederentreinen?
Uiteraard, vanuit kortenberg rijdt er elke dag een lege trein naar duitsland, wat een inefficiëntie!
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 01 nov 2014, 11:14
door K V B
Zwitserland heeft ook zo een "spook TGV": De directe TGV Parijs - Interlaken. Nog vreemder aan deze trein is dat er geen TGV Interlaken - Parijs is.
Ik denk echter dat deze trein voornamelijk bestaat om dezelfde reden als de Thalys naar Oostende: Om deze plaatsen op de kaart te zetten. Voor Parijzenaars bestaan plaatsen waar je niet met een rechtstreekse trein naar toe kan gewoon niet.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 01 nov 2014, 18:39
door overweg13
Toen ik eind jaren 1970 begon met het spotten van rijtuigen waren er 19 onderhoudsposten, nu nog 7. Het is dus ergens logisch dat er nu al eens meer losse ritten rijden dan toen; maar het beperken van het aantal op's zal ongetwijfeld meer uitsparen dan de extra losse ritten.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 02 nov 2014, 14:05
door msts.be
Tja, de Thalys Parijs-Essen is toch ook zo'n spookthalys dan ! Erbarmelijke uren, en die ritten rijden telkens leeg van en naar Keulen voor en na de dienst..
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 02 nov 2014, 14:14
door dentheo
msts.be schreef:Tja, de Thalys Parijs-Essen is toch ook zo'n spookthalys dan ! Erbarmelijke uren, en die ritten rijden telkens leeg van en naar Keulen voor en na de dienst..
Dat betwijfel ik want daar worden toch kaartjes voor verkocht ?
Ik meen in Paris Nord zelfs Essen gezien te hebben als bestemming !! I
k wou hem nog nemen maar twijfelde , tien kilometer terug wandelen naar Kalmthout in de regen
Anderzijds meen ik dat die niet afgedwongen zijn door een Duitse politieker , of toch ?
Ziet Thalys daar een markt ? Of was er geen parkeerplaats in Keulen Deutz ?