Pagina 94 van 94

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 dec 2025, 22:19
door trainlovertje
rdv schreef: 08 dec 2025, 20:21
rvdborgt schreef: 08 dec 2025, 14:10
rdv schreef: 08 dec 2025, 13:39 Ik zou toch eens de bezettingscijfers van de ICEs tussen Brussel en Aachen (vv) willen zien. Ik zit toch regelmatig in een ICE waar de bezettingsgraad tot/na Aachen niet hoger is dan 20 % tot 30%.
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. En zo lage bezetting zie ik nooit meer. 50% of meer is gebruikelijk, en dat ook in de vroege trein uit Brussel.
Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is) ;).
Ik heb toch dezelfde bevindingen als Rian. 20 tot 30% bezetting aan de grens heb ik de laatste jaren nog niet misschien meegemaakt; de bezetting ligt inderdaad quasi minstens rond de helft. Al meermaals gezien dat reizigers moesten rechtstaan tot Luik in tweede klasse, meestal gebeurt dat op weekend- of feestdagen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 dec 2025, 22:24
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren :wink:

NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 dec 2025, 23:27
door TKR
Ik verwacht toch dat NMBS deze trein elk uur of op z'n minst elke 2 uur wou laten rijden. Dan mag deze enkele rit per dag toch geen roet in het eten gooien hoop ik.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 dec 2025, 22:57
door K V B
FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Maar als je naar Gent en Brugge rijdt, dan is doorrijden naar Oostende (waar voldoende plaats is om de trein te parkeren) toch voor de hand liggend.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 dec 2025, 07:11
door trainspotterstef
In de Hafas nog niets te bespeuren van ICE 1110 1111 hopelijk rijden die voor wat afwisseling op de 50a :lol: :lol:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 11 dec 2025, 12:57
door Reuel
Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 11 dec 2025, 14:16
door desirootje
Reuel schreef: 11 dec 2025, 12:57 Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.
Alleen hebben we geen materieel dat die volumes kan dragen en Duitsland in kan/mag. Totdat we Dubbeldekkers hebben die 15kV AC / getrokken dubbeldekkers die 1kV AC aan kunnen, zal die er niet direct komen...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 11 dec 2025, 21:20
door maarten
Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 dec 2025, 11:06
door desirootje
maarten schreef: 11 dec 2025, 21:20 Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.
Dit gaat over een IC/RE die DB en NMBS uiteindelijk zouden willen rijden om mensen goedkoper te laten reizen tussen onze 2 landen, niet een vervanging van de huidige ICE Brussel-Frankfurt