Pagina 10 van 35
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 07 mei 2011, 14:28
door Stef
Vandaag gespot te Sint-Niklaas Oost:
7u28: 2017 met een Zeebrugge shuttle
13u43: 2815 met de Volvotrein richting A'pen
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 10 mei 2011, 21:33
door Lukas
Hoi,
Vanmorgen zag ik in Rotselaar om 06u10 HLE 2806"Traxx" met een goederentrein en dit in de richting van Leuven.
Lukas
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 11 mei 2011, 16:01
door Brent
Vandaag is er een werktrein vanuit kortrijk door wevelgem gezoefd rond 8u15
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 11 mei 2011, 21:38
door Lukas
Hoi,
Vanmorgen zag ik op lijn 53 in Wilsele HLE 1303+1323 met een goederentrein in de richting van Mechelen.
Lukas
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 12 mei 2011, 00:44
door dentheo
Bijna vergeten...
Vanmorgen door Kalmthout richting Antw. 09:00 traxx met één wagen "kernafval".....zonder begeleiding.
Oefeningsrit voor terug toegelaten afvoer van Borsele ?
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 12 mei 2011, 14:40
door ijzeren rijn 82
dentheo schreef:Bijna vergeten...
Vanmorgen door Kalmthout richting Antw. 09:00 traxx met één wagen "kernafval".....zonder begeleiding.
Oefeningsrit voor terug toegelaten afvoer van Borsele ?
ik heb er inderdaad iets van gehoord dat ze weer kernafval gaan rijden van frankrijk naar Nederland
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 12 mei 2011, 14:51
door kars
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 12 mei 2011, 15:18
door dentheo
ijzeren rijn 82 schreef:
ik heb er inderdaad iets van gehoord dat ze weer kernafval gaan rijden van Frankrijk naar Nederland
Als ik het goed begrepen heb gaan de "uitgebrande" staven naar Frankrijk om "uitgesorteerd" of herwerkt te worden.
Uiteindelijk komt alles retour in twee pakjes echt afval en herbruikbare brandstof.
Ik meen dat Frankrijk niets meer aanneemt of ge moet het terug aanpakken....wat mij niet onlogisch lijkt.
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 15 mei 2011, 16:39
door Marianne
Vond nog een artikel over deze transporten.
Kerntransporten over spoor kunnen weer beginnen
door Jeffrey Kutterink vrijdag 06 mei 2011 | 20:59 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 06 mei 2011 | 21:11
BORSSELE - Zes jaar lang kon de kerncentrale Borssele zijn gebruikte splijtstofstaven niet kwijt.
Afvoer voor recycling naar Frankrijk was verboden. Maar na nieuwe afspraken tussen Nederland en Frankrijk kunnen gebruikte splijtstofelementen binnenkort toch op transport.
Splijtstofelementen zijn de benzine voor de kerncentrale. Een element gaat ongeveer vijf jaar mee en bevat tabletten van verrijkt uranium. Om de centrale draaiende te houden, moeten van de 121 elementen jaarlijks 28 worden verwisseld. Dan zijn ze 'opgebrand'. Dat wil zeggen: 95 procent bestaat nog uit bruikbaar uranium en plutonium. Maar de overige 5 procent is afval. En juist dat belemmert de werking van het element en dus de centrale. Door het afval te scheiden, is het uranium en plutonium opnieuw als brandstof te gebruiken.
'Opgebrande' Borsselse splijtstofstaven gaan naar Areva in het Franse Cap la Hague. Daar wordt het nog bruikbare uranium en plutonium gescheiden van het afval. Het uranium gebruikt de Elektriciteits-Produktiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) weer als nieuwe brandstof voor de kerncentrale. Voor het hergebruik van plutonium heeft EPZ een vergunning aangevraagd. Het afval wordt verglaasd en uiteindelijk opgeslagen bij de Covra (vlakbij de kerncentrale).
Het laatste transport van gebruikte splijtstofelementen was in december 2005. Daarna kon EPZ geen elementen meer vervoeren, omdat Greenpeace met succes bij de Franse rechter had beargumenteerd dat de invoer van radioactief materiaal in strijd is met de Franse wet. Na nieuwe afspraken met Frankrijk heeft minister Maxime Verhagen (Energie) EPZ eind vorig jaar een vergunning gegeven om 210 gebruikte splijtstofelementen uit de kerncentrale Borssele naar La Hague te vervoeren. Tot 15 oktober 2013 zijn tien transporten toegestaan; telkens met drie containers. Elke container kan zeven splijtstofelementen bevatten.
De splijtstofstaven worden 'verpakt' in containers. Tussen 1976 en 2000 zijn er 279 containers naar Frankrijk vervoerd. Toen nog over de weg. Van 2000 tot aan 2005 zijn 28 containers met splijtstof per spoor naar Frankrijk gereden. "De containers kunnen tegen een stootje", vertelt Jan Wieman van EPZ. "Ze kunnen van negen meter hoogte op beton vallen zonder dat de splijtstofstaven beschadigd raken of straling vrijkomt. Ook kunnen ze tegen brand en kunnen ze langdurig onder water staan."
Wanneer het eerstvolgende transport plaatsvindt wordt vanwege mogelijke protesten angstvallig geheim gehouden.
Bron: BN/Destem
Groetjes,
Marianne
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 15 mei 2011, 22:47
door kars
Deurne, 14 mei 2011:
18.39 ri Boechout NMBS 1329 + 1331 met sleep ketelwagens
18.43 ri Antwerpen-Schijnpoort CR PB03 met volledig beladen containertrein (
fotolink)
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 27 mei 2011, 21:01
door Marianne
Roosendaal, 27 mei.
Rond vijf over zeven een keteltrein richting Roosendaal, tractie de HLE 2822.

Kort daarop, weer een keteltrein richting Antwerpen, tractie HLE 2832, die trouwens mooi schoon was.

Ben geen echt goede fotograaf, maar misschien weet iemand welke treinen dit waren (als ik het tenminste goed heb gedaan met foto's uploaden).
Groetjes,
Marianne
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 30 mei 2011, 20:09
door Sander14
De eerste trein is de trein naar Buna-Werke in Duitsland, bestaat vaak alleen uit ketelwagens. De 2e trein is Unit-cargo 44603 van Kijfhoek naar Antwerpen Noord.
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 03 jun 2011, 22:36
door Lukas
Hoi,
Vanavond zag ik Class 66 DE 6606 met een containertrein op lijn 35 en dit in Wilsele.
Lukas
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 06 jun 2011, 12:13
door kars
Sas van Gent (NL):
10.11 ri FGZH CR Class’66 (grijs) met bijna volledig beladen Ludwigshafen-shuttle (
fotolink)
11.25 ri Tnz DBS 6516 met graantrein
12.52 ri FGZH NMBS 7864 met lange sleep ketelwagens (
fotolink)
12.58 ri Tnz NMBS 7818 + 7860 met lange sleep ketelwagens (Buna Werke)
13.13 ri Tnz DBS 6516 met vier ketelwagens (Zags)
Antwerpen-Noorderdokken:
18.17 ri Rsd NMBS 2822 met sleep ketelwagens (Buna Werke)
Bocht van Ekeren:
18.24 ri FCV NMBS 1208 met Wales-staaltrein, 19 Sfhimmns, uit Nederland (
fotolink)
Re: Spots Goederentreinen
Geplaatst: 10 jun 2011, 22:52
door Lukas
Hoi,
Gisteren zag ik 2 goederentreinen van Crossrail:
Om 6u10 zag ik in Rotselaar(Lijn 35) PB 20 met een homogene containertrein en dit in de richting van Leuven.Om 16u35 zag ik in Aarschot locomotief DE 6309 met goederentrein en dit in de richting van Hasselt.
Lukas