Pagina 10 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:03
door JayBeeke
Kan iemand met spoed de kinderen van het forum halen? Als je hier al communautair gezwets gaat bijsleuren, is het wel heel erg gesteld.

Bedankt,
mvg
JJN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:05
door thefreak
De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:07
door Steven
thefreak schreef:lijkt me trouwens niet dat de machinist is omgekomen.

In beide treinen is het redelijk eenvoudig om in de reizigerscabine te komen en naar achteren te rennen.

Lijkt me dat je als machinist niet rustig gaat afwachten als je grote lampen op je af ziet komen.
als ik het ongeval zoals hier zou zien gebeuren wil dat zeggen dat hij nog ergens iets van tien seconden had om zich te verplaatsen aangezien hij moest doorhebben dat de andere trein niet was gestopt voor het sein die de wisselstraat afdekt. Komt er bij dat ik al intern de eerste naam van een TB vernomen heb die overleden zou zijn (zover het nieuws correct is zijn beide TB dood).

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:12
door K V B
Teach2 schreef:
Nee, want als je een beetje om je heen kijkt zie je zo nog duizend risico's, die worden één voor één beperkt en terwijl komen er weer andere bij...
Leg mij dan eens uit waarom het allemaal maar OK moet zijn dat de ons omringende landen al jaren een systeem hebben waarbij treinen een noodstop maken als ze door rood rijden, en wij niet?
In het buitenland gebeuren er ook ongelukken hoor. En zelfs al heb je een systeem dat een trein doet stoppen, dan nog kan het gebeuren dat het systeem op een of andere manier niet werkt.
In Zwitserland was er een paar jaar geleden een ongeval waar de oorzaak lag aan het slecht functioneren van de remmen van de trein. Dan helpt geen enkel automatisch stop systeem.

Op dit moment is het eingelijk gewoon gissen wat er gebeurt is. Ik denk zelf dat, zoals zo vaak, de oorzaak een combinatie van factoren zal zijn. Hoe dank ook, de volgende keer dat ik in België ben zal ik nog steeds met evenveel vertrouwen op een trein stappen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:12
door b-loc
thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
Wat is dat weer voor zever. dus het is expres gedaan volgens de vakbond.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:13
door Dietrich
thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
't Is toch niet waar zeker dat men daar terug over begint en als een oorzaak aanduidt... De splitsing heeft geen discussie meer nodig, dit zijn de regels van Europa. Als de NMBS-Groep faalt van tussen hun bedrijven samen te werken dan is dat een eigen probleem.

Maar er is dus nog niks dat echt duidelijk is buiten wat je ziet op foto of wat wij mogelijk nog niet weten.

Trouwens, iedereen is vrij Wikipedia aan te vullen of aan te passen. Dat is de bedoeling van Wikipedia. Door commentaar te geven op wat er op de site staat maar niets aan te passen gaat er niets op vooruit.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:14
door thefreak
b-loc schreef:
thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
Wat is dat weer voor zever. dus het is expres gedaan volgens de vakbond.
Nee volgens de vakbonden is sinds de opsplitsing, de werkdruk voor machinisten extreem verhoogd.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:18
door Steven
thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
je hebt in belgie volgende bedrijven

infrabel = staat in voor infrastructuur
NMBS = treinbebedrijf met een goederen en reizigersafdeling
crossrail = treinbededrijf actief in de goederen
trainsport = treinbededrijf actief in de goederen
SFB = treinbededrijf actief in de goederen (dochterbedrijf van fret sncf)
R4C = treinbededrijf actief in de goederen
....

dit om de grootste op te noemen er zijn er nog een aantal maar die hebben echt een heel klein marktaandeel (en ik ken ze ook niet zo van buiten).

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:20
door thefreak
Steven schreef:
thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.


Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
je hebt in belgie volgende bedrijven

infrabel = staat in voor infrastructuur
NMBS = treinbebedrijf met een goederen en reizigersafdeling
crossrail = treinbededrijf actief in de goederen
trainsport = treinbededrijf actief in de goederen
SFB = treinbededrijf actief in de goederen (dochterbedrijf van fret sncf)
R4C = treinbededrijf actief in de goederen
....

dit om de grootste op te noemen er zijn er nog een aantal maar die hebben echt een heel klein marktaandeel (en ik ken ze ook niet zo van buiten).
i know, maar hoe kan de werkdruk van machinisten van de nmbs reizigers afdeling verhoogt zijn door de komst van meerdere goederenvervoerders? want zoals ik het zie is er geen concurentie in het personenvervoer.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:23
door Patrick

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:24
door Fles
K V B schreef:
Teach2 schreef:Leg mij dan eens uit waarom het allemaal maar OK moet zijn dat de ons omringende landen al jaren een systeem hebben waarbij treinen een noodstop maken als ze door rood rijden, en wij niet?
In het buitenland gebeuren er ook ongelukken hoor. En zelfs al heb je een systeem dat een trein doet stoppen, dan nog kan het gebeuren dat het systeem op een of andere manier niet werkt.
In Zwitserland was er een paar jaar geleden een ongeval waar de oorzaak lag aan het slecht functioneren van de remmen van de trein. Dan helpt geen enkel automatisch stop systeem.
Waarom BLIJVEN sommige mensen toch zoeken naar uitvluchten om vast te houden aan een duidelijk achterhaald, inferieur en totaal ontoereikend "veiligheids"systeem?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:28
door trainfreak
Fles schreef:
K V B schreef:
Teach2 schreef:Leg mij dan eens uit waarom het allemaal maar OK moet zijn dat de ons omringende landen al jaren een systeem hebben waarbij treinen een noodstop maken als ze door rood rijden, en wij niet?
In het buitenland gebeuren er ook ongelukken hoor. En zelfs al heb je een systeem dat een trein doet stoppen, dan nog kan het gebeuren dat het systeem op een of andere manier niet werkt.
In Zwitserland was er een paar jaar geleden een ongeval waar de oorzaak lag aan het slecht functioneren van de remmen van de trein. Dan helpt geen enkel automatisch stop systeem.
Waarom BLIJVEN sommige mensen toch zoeken naar uitvluchten om vast te houden aan een duidelijk achterhaald, inferieur en totaal ontoereikend "veiligheids"systeem?
Nee Fles.
Het is niet omdat er een ander systeem is dat het ongeval dan niet is kunnen gebeuren.
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:29
door Teach2
In het buitenland gebeuren er ook ongelukken hoor. En zelfs al heb je een systeem dat een trein doet stoppen, dan nog kan het gebeuren dat het systeem op een of andere manier niet werkt.
Tuurlijk, maar de kans dat er een ongeluk gebeurt omdat het systeem stuk was is VEEL kleiner dan wanneer er gewoon geen veiligheidssysteem is.

Ik bedoel maar: er zijn ook voorbeelden van auto-ongelukken waarbij de airbag niet opende, maar dat wil toch niet zeggen dat airbags nu opeens niet meer noodzakelijk zijn, of niet langer de bescherming van de passagiers verbeteren, toch?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:29
door K V B
Fles schreef: Waarom BLIJVEN sommige mensen toch zoeken naar uitvluchten om vast te houden aan een duidelijk achterhaald, inferieur en totaal ontoereikend "veiligheids"systeem?
Een ongeval betekent nog niet dat het veiligheidssysteem achterhaald, inferieur of ontoerijkend is.

Elk jaar sterven mensen in ongevallen met vaatwasmaschines. Zijn vaatwasmaschines een product met een achterhaald en inferieur veiligheids systeem?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 16:36
door LHOON
Dietrich schreef: De splitsing heeft geen discussie meer nodig, dit zijn de regels van Europa.
dus wordt het besluit nog eenvoudiger: het is gewoon de schuld van "europa"....