ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%

Totaal aantal stemmen: 71

wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Ik vermoedde, dat er vanwege het inter-landsdelig traject van de IR Essen-Jambes ook Waals personeel op die trein dienst doet.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

ja maar die komen normaal niet voorbij antwerpen centraal
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Overigens is onlangs uit onderzoek gebleken dat de huidige Benelux ook na indienstneming van de HSL-Zuid winstgevend kan worden geëxploiteerd. Maar daar hoor je NS niet over.
Ruimte dus voor een concurrent, lijkt me. Als de Benelux ook na de opening van de HSL nog steeds winstgevend kan zijn dan moet het toch geen probleem zijn iemand te vinden die hem wil rijden.
Steven

Bericht door Steven »

op belgisch grondgebied is men tot nu toe niet te vinden zover ik dat weet, dus het initiatief zal eerder van de andere kant van de grens komen of het zal niets worden om de benelux te behouden
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:op belgisch grondgebied is men tot nu toe niet te vinden zover ik dat weet, dus het initiatief zal eerder van de andere kant van de grens komen of het zal niets worden om de benelux te behouden
Op Nederlands grondgebied zijn er ook geen initiatieven waarneembaar. En dat is ook niet te verwachten ook.....
Wim
Gregske

Bericht door Gregske »

wimpiespoor schreef:
Steven schreef:op belgisch grondgebied is men tot nu toe niet te vinden zover ik dat weet, dus het initiatief zal eerder van de andere kant van de grens komen of het zal niets worden om de benelux te behouden
Op Nederlands grondgebied zijn er ook geen initiatieven waarneembaar. En dat is ook niet te verwachten ook.....
Wim
En door dit achterlijk gedoe, neem ik geen internationaal OV.
Ik heb voor de wandelgroep een bestelbusje gehuurd (8+1) en alles daarin meegenomen. De huur en brandstof waren goedkoper dan het OV en we waren twee uur sneller ter plaatse en evenveel sneller terug. Waarom zou ik dan het OV nemen? 8)
Steven

Bericht door Steven »

omdat die persoon die moeten rijden dan uit te schakelen en dus een volledig uitgeruste groep ter plaatse te hebben? want zo ergens heen en weer rijden voor paar 100-en komen naar buitenland laat zich ook voelen.
Illegal_Alien

Bericht door Illegal_Alien »

De EU word ingeschakeld zelfs :shock:
`NS misbruikt machtspositie`

HANS GERTSEN - BRUSSEL - De NS misbruikt zijn machtspositie als het bedrijf z`n plan doorzet om eind dit jaar de intercitylijn Amsterdam - Brussel op te heffen. Dat zegt GroenLinks - europarlementariër Joost Lagendijk, die gisteren Europees Commissaris Kroes (concurrentie) heeft gevraagd de zaak te onderzoeken en tevens een brief over deze kwestie heeft gestuurd aan minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De NS heeft aangekondigd de zogenaamde Beneluxtrein in december op te heffen in verband met de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Brussel en Amsterdam.

Die is een stuk sneller, maar ook duurder en stopt bovendien niet in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Als de huidige Beneluxtrein verdwijnt, worden reizigers gedwongen gebruik te maken van de HSL.

Volgens Lagendijk maakt de NS met het opheffen van de huidige verbinding misbruik van haar economische machtspositie, omdat de NS als grootaandeelhouder van de High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de HSL, er alle belang bij heeft passagiers met de duurdere HSL te laten reizen.

Een alternatief is er bovendien niet, omdat de NS tot 2014 het monopolie op het hoofdrailnet heeft. Lagendijk wijst er in zijn vragen aan Kroes op dat het wegvallen van de Beneluxtrein voor inwoners van regio`s in het zuiden van Nederland betekent dat ze veel moeilijker naar België kunnen reizen als ze straks niet meer in Roosendaal op kunnen stappen.

Lagendijk: `In het ergste geval moeten reizigers uit Zeeland en Brabant straks eerst naar Rotterdam om daar op de trein naar Brussel te stappen. Dat is een absurd idee. Ik vind het heel belangrijk dat Zeeland en Brabant hun goede verbinding met België houden. De inwoners van deze provincies zijn vaak van België afhankelijk en andersom. De Beneluxtrein moet daarom behouden blijven`.

Volgens Lagendijk heeft de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos in 2007 met de NS afgesproken dat de Beneluxtrein ook na het in gebruik nemen van de HSL zou blijven bestaan.

De reizigersvereniging Rover vecht het opheffen van de Beneluxtrein ook aan. Rover heeft in maart een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Bron: http://www.destentor.nl/
groentje

Bericht door groentje »

Waarom de Benelux (al is het in een aangepaste versie) door moet rijden? Omdat voor de kortere afstanden de nieuwe HSA echt geen alternatief is. De stoptrein is dat trouwens evenmin, de IC (IR?) doortrekken tot Roosendaal is dus echt wel een minimum minimorum, wat mij betreft. Met goede overstapmogelijkheden is daar echt wel heel wat van te maken.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

groentje schreef:Waarom de Benelux (al is het in een aangepaste versie) door moet rijden? Omdat voor de kortere afstanden de nieuwe HSA echt geen alternatief is. De stoptrein is dat trouwens evenmin, de IC (IR?) doortrekken tot Roosendaal is dus echt wel een minimum minimorum, wat mij betreft. Met goede overstapmogelijkheden is daar echt wel heel wat van te maken.
Die overstapmogelijkheden moeten ze echt drastisch gaan verbeteren, het is echt een ramp de Benelux met aansluiting op de IC naar Arnhem, zo ook in Amsterdam de verbinding op de IC naar Sczcecin, een klein beetje vertraging en je mist hem.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:Die overstapmogelijkheden moeten ze echt drastisch gaan verbeteren, het is echt een ramp de Benelux met aansluiting op de IC naar Arnhem, zo ook in Amsterdam de verbinding op de IC naar Sczcecin, een klein beetje vertraging en je mist hem.
De overstap naar Arnhem in Roosendaal is in het verleden met opzet ongedaan gemaakt. Bij toeval lukte het dan soms nog. Sinds december is dat echter definitief verleden tijd.
In Amsterdam Centraal heb je nu 19 minuten om over te stappen naar Stettin. En als dat krap dreigt te worden, neem je in Schiphol de IC naar Amersfoort. Of in Rotterdam al; je hebt dan bijna een uur speling.

Groetjes,

Rian
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Nieuw persbericht van http://www.rover.nl
ROVER schort klacht NMa op

Reizigersvereniging ROVER trekt de klacht bij de NMa over de Beneluxtrein voorlopig in. De Beneluxtrein zal nog het grootste deel van 2008 de huidige route blijven rijden, en tegen het normale tarief. De NMa had aanvullende gegevens gevraagd over ondermeer de tarieven van de HiSpeedtreinen, maar die gegevens zijn voorlopig nog niet beschikbaar.
Dinsdag werd bekend dat de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en België in december 2007 nog niet gereed zal zijn. Uitsluitend op het traject Schiphol-Rotterdam van de hogesnelheidslijn zullen binnenlandse treinen rijden. Op dat traject zal overigens vooralsnog niet met hoge snelheid worden gereden, maar met slechts 160 kilometer per uur.

ROVER betreurt de extra vertraging bij de ingebruikname van de hogesnelheidlijn ten zeerste. De hogesnelheidslijn biedt nieuwe mogelijkheden en zal daarmee ook nieuwe reizigers trekken. Hij stopt in minder steden dan de huidige Beneluxtrein en hij heeft een ander prijskaartje. Daarom vindt ROVER dat reizigers straks een reële keuzemogelijkheid moeten hebben.

ROVER blijft dan ook pleiten voor het in stand houden van een Intercityverbinding via Den Haag en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel tegen het normale tarief, ook nadat de hogesnelheidslijn naar België eindelijk in gebruik is genomen. Daar zal ROVER bij de NS op blijven aandringen, maar zo nodig zal ROVER zich opnieuw tot de NMa wenden.
super1500

Bericht door super1500 »

FLV-FGSP schreef:Nieuw persbericht van http://www.rover.nl

Reizigersvereniging ROVER trekt de klacht bij de NMa over de Beneluxtrein voorlopig in. De Beneluxtrein zal nog het grootste deel van 2008 de huidige route blijven rijden, en tegen het normale tarief.

op zich leuk dat de klassieke Benelux nog zeker in 2008 zal blijven rijden. Alleen zolang er geen echte beslissing is zal NMBS ook niets structureels ondernemen om de betrouwbaarheid van de dienst (locs) te verbeteren.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

super1500 schreef:op zich leuk dat de klassieke Benelux nog zeker in 2008 zal blijven rijden. Alleen zolang er geen echte beslissing is zal NMBS ook niets structureels ondernemen om de betrouwbaarheid van de dienst (locs) te verbeteren.
Ik neem aan dat de nieuwe Traxx'en in het najaar gewoon zullen instromen, los van de HSL-perikelen.
super1500

Bericht door super1500 »

FLV-FGSP schreef: Ik neem aan dat de nieuwe Traxx'en in het najaar gewoon zullen instromen, los van de HSL-perikelen.
traxx zal waarschijnlijk rijden tussen antwerpen & brecht...

misschien dat een aantal "niet gebruikte" traxxen dan op een andere dienst terecht komen? (vb Brussel Luxemburg met CFL ZWS DOSTO stuurstand rijtuig?)
Plaats reactie