Bron: Treinreiziger.nlFailra: Fyra cijfers NS Hispeed kloppen
donderdag 10 januari 2013
Woensdag meldde het Algemeen Dagblad op basis van cijfers van Failra dat de Fyra in ruim de helft van de situaties vertraging heeft. Failra verduidelijkt dat die analyse door de krant is gemaakt bij de één minuut-norm. Bij vijf minuten komt Failra net als NS Hispeed uit op een percentage vertraagde treinen rond de 25 procent (NS Hispeed: 29 procent).
"Op woensdag 9 december 2013 publiceerde het Algemeen Dagblad (AD) een artikel over de punctualiteit van treindienst Fyra. De auteur heeft gebruik gemaakt van gegevens die zijn aangeleverd door Failra. De analyse en conclusies op basis van de gegevens zijn voor rekening van het AD" schrijft de initiatiefnemer achter Failra in een persbericht.
De cijfers van Failra zorgden woensdag voor de nodige opschudding en kritiek. Diverse media kopten dat 55 procent van de Fyra's vertraagd was. Ook werd de website door sommigen een reizigersorganisatie genoemd. Dat is het niet. Failra verzamelt zijn gegevens volautomatisch. Bij het plaatsen van tweets en de dagelijkse statistieken wordt rekening gehouden met de zogeheten vertragingsnorm. Deze norm houdt in dat een trein geldt als vertraagd als deze tenminste 5 minuten later van een station vertrekt dan gepubliceerd in de dienstregeling. De spoorwegen hanteren dezelfde maatstaf voor vertraging.
Uit onderzoek van Failra naar de eigen gegevens blijkt dat deze overeenkomen met de cijfers zoals deze door NS zijn bekendgemaakt. Dit betekent dat ongeveer 75% van de Fyra-treinen volgens de dienstregeling rijdt.
Het aantal Fyra treinen dat in Nederland uitvalt bedraagt 5,6 procent. Dat cijfer heeft betrekking op alle Fyra's die in Nederland rijden, dus ook de Fyra Amsterdam - Breda. Die uitval is relatief hoog. Eerste half jaar van 2012 viel zelfs bijna tien procent van de Fyra's uit.
De door het AD gehanteerde norm bij het opstellen van het bericht betreft 1 minuut. Bij die norm heeft 55 procent van de treinen vertraging. Deze afwijkende norm heeft gevolgen voor de punctualiteit en verklaart de gepubliceerde cijfers. Een vertraging van 1 of 2 minuten is snel opgelopen, bijvoorbeeld doordat het in- en uitstappen van reizigers wat langer duurt dan gepland. Deze kleine vertragingen worden echter meestal onderweg weer ingehaald.
Fyra
Re: Fyra.
Re: Fyra.
Hoe Treinwatchers ook NUTTIG kunnen zijn voor de spoorwegen.AlexNL schreef:Failra: Fyra cijfers NS Hispeed kloppen
donderdag 10 januari 2013
Woensdag meldde het Algemeen Dagblad op basis van cijfers van Failra dat de Fyra in ruim de helft van de situaties vertraging heeft. Failra verduidelijkt dat die analyse door de krant is gemaakt bij de één minuut-norm. Bij vijf minuten komt Failra net als NS Hispeed uit op een percentage vertraagde treinen rond de 25 procent (NS Hispeed: 29 procent).
"Op woensdag 9 december 2013 publiceerde het Algemeen Dagblad (AD) een artikel over de punctualiteit van treindienst Fyra. De auteur heeft gebruik gemaakt van gegevens die zijn aangeleverd door Failra. De analyse en conclusies op basis van de gegevens zijn voor rekening van het AD" schrijft de initiatiefnemer achter Failra in een persbericht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Heeft er denk ik meer mee te maken dat de eigenaar een NMBS-werknemer was...dentheo schreef:Zou niet onlogisch zijn, was .be site.FLV-FGSP schreef:Ik vermoed eerder dat de man vanuit de NMBS-groep is aangesproken.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
NS Hispeed is geen bedrijf maar een merknaam.carlos schreef:indertijd heeft de Nederlandse regering geoordeeld dat het beter was om de NATIONALE HST-diensten te gunnen; de financieel lucratieve veilingen voor GSM licenties indachtig.rvdborgt schreef:HSA gaat in Nederland over alle treinen over de HSL-Zuid. Ook de Thalys. Dat is het gevolg van de HSL-concessie. Kijk ook maar eens op een Thalys-ticket: de daarop vermelde vervoerders zijn wel degelijk NMBS en HSA. Dat zijn de vervoerders voor de reiziger. Welke eigendomsverhoudingen daar achter zitten of van wie de treinstellen zijn daarvoor niet van belang
HSA (met oa KLM en Air France als aandeelhouders) is toen uit de bus gekomen tot groot ongenoegen van NS.
Het internationale HST verkeer zat niet indeze vergunning.
Omdat NS ook nationaal HSt diensten wilde aanbieden, en omdat HSA financieel met problemen zat is er een samenwerking tot standgekomen: NS Hispeed, welk zowel nationaal als international diensten aanbiedt.
De aanbesteding van de treindiensten over de HSL was van begin af aan voor zowel binnenlandse als internationale diensten. Omdat het internationale treinverkeer inmiddels is vrijgegeven, is de uiteindelijke concessie er een voor het binnenlandse vervoer met extra verplichtingen om ook internationaal vervoer aan te bieden naar een aantal genoemde bestemmingen:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... idsnet.pdf
De vervoerder (in Nederland) voor al deze treindiensten is HSA (95% NS, 5% NS), de winnaar van de aanbesteding. Dat was helemaal niet tot ongenoegen van NS: HSA was immers het vehikel waarmee NS aan de aanbesteding deelnam; ze hebben KLM erbij gevraagd voor de kennis van yield management.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
NS Hispeed is een handelsnaam van NS Internationaal B.V., een volle dochter van NS Groep N.V. die zonder subsidie opereert.rvdborgt schreef:NS Hispeed is geen bedrijf maar een merknaam.
De HSL-concessie is in de wacht gesleept door HSA Beheer N.V., een joint venture van NS (90%) en KLM (10%). Het bedrijfje zelf is maar een paar man groot. HSA huurt NS Internationaal in om de treinen te laten rijden. Al het rijdend personeel is werkzaam voor NS Internationaal, dus zelfs als HSA omvalt staan er maar weinig mensen op straat.

Re: Fyra.
rvdborgt schreef:. Dat was helemaal niet tot ongenoegen van NS: HSA was immers het vehikel waarmee NS aan de aanbesteding deelnam; ze hebben KLM erbij gevraagd voor de kennis van yield management.
Groetjes,
Rian
Rian,
je hebt gelijk NS zat van het begin af in HSA.
Maar NS is wel pas in HSA gestapt nadat het eerst geprobeerd had om zelfstandig (dus zonder HSA partners ) die concessie binnen te halen.
Toetreding tot HSA was dus noodzaak, onder druk van Netelenbos.
Re: Fyra.
Voeg er nog maar eentje aan toe: 9240 (Amsterdam 13:41) is zojuist stuk gegaan.FLV-FGSP schreef:Het gaat weer fantastico vandaag: 9217 en 9221 zijn geschrapt, 9220 heeft enkel gereden tss Amsterdam en Rotterdam.
edit: 9241 zal ook niet rijden volgens RailTime.
Re: Fyra.
De Comical Ali's van NMBS en NS in koor: "Na een turbulent begin is er nu sprake van vooruitgang. NMBS en NS Hispeed hebben in de afgelopen weken een herstel- en verbeterplan ingevoerd om de prestatie van Fyra te
verbeteren. De resultaten daarvan zijn vertrouwenwekkend."
Yeah right!
verbeteren. De resultaten daarvan zijn vertrouwenwekkend."
Yeah right!
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Fyra.
Dat weten we morgen, want dan gaat het in Nederland sneeuwen. En als er iets iets waar ze in Nederland bang voor zijn, dan is het sneeuw 

Re: Fyra.
Ik heb niet het idee dat dit op korte termijn (= 6 maanden) goed gaat komen. Wat ervoor zal zorgen dat reizigers vooral op zoek gaan naar alternatieven, en de trein de rug toekeren.
Het is niet ondenkbaar dat het falen van de Fyra z'n uitwerking zal hebben op de Thalys - 'die treinen van NS Hispeed zijn onbetrouwbaar, dan zal dat ook wel voor de Thalys gelden want dat is ook een NS Hispeed-trein'
Het is niet ondenkbaar dat het falen van de Fyra z'n uitwerking zal hebben op de Thalys - 'die treinen van NS Hispeed zijn onbetrouwbaar, dan zal dat ook wel voor de Thalys gelden want dat is ook een NS Hispeed-trein'