Pagina 85 van 147

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 20:26
door Steven
Die heeft dat logisch gezien niet anders is het geen ETCS LS.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 21:07
door Shrek
JHS2013 schreef: 22 dec 2019, 18:14 Inderdaad, maar de Duitsers gebruiken in LS een algemene doelafstand van 32km en snelheid van 160 bij niet-beperkende seinbeelden en een aangepaste bij beperkende seinbeelden. In ETCS verandert er constant wat dus weet niet of dit nog actueel is. Vandaar mijn vraag
Die doelafstand maakt toch geen enkel verschil? De snelheid zal in België wel eerder de reëel toegelaten snelheid zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 22:25
door JHS2013
Nee, maar LS gaat dus wel met de visualisatie/interface van ETCS werken?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 22:28
door Shrek
JHS2013 schreef:Nee, maar LS gaat dus wel met de visualisatie/interface van ETCS werken?
Neen, er komt in LS geen visualisatie van ETCS-data.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 22:42
door JHS2013
Dan snap ik het nut geloof van LS niet. Hoe krijgt de TB dan informatie/memorisatie/remcurve/etc aangeduid?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 dec 2019, 22:46
door Steven
ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 dec 2019, 01:37
door Shrek
Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 dec 2019, 11:33
door Steven
Shrek, met het woordje programmeerwerk maakte ik misschien een verkeerde keuze. Ik bedoelde het ruimer dan dat ik het schreef. Het is natuurlijk altijd meer dan de software. Hardware zal op zich wel het duurste component zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 12:49
door b-loc
Shrek schreef: 23 dec 2019, 01:37
Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais baanvakken?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 13:34
door Steven
All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 17:29
door Tim
Volgens mij is de ruime omgeving van Aarschot nog steeds all-relais en is dat de laatste grote zone.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 17:49
door dantjebram72
Er is een groot verschil tussen "beheerd door ebp" en een inklinkingsinstallatie in all-relais. Er zijn nog grote stukken spoor die all-relais zijn lokaal!

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 18:11
door AlexNL
b-loc schreef: 25 dec 2019, 12:49 Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais banvakken?
In Zwitserland hebben ze ETCS L1 LS uitgerold door een 'vertaalmodule' (LEU) te installeren aan de voet van een sein, die module vertaalt het getoonde lichtseinbeeld naar een ETCS-telegram. Die module wordt vooraf geprogrammeerd, zodat de installatie ter plaatse niet veel gecompliceerder is dan het plaatsen van een Eurobalise en het aansluiten van een paar kabels.

De informatie in het ETCS-telegram is echter beperkt tot het seinbeeld van dat moment. Dingen zoals doelafstanden en lijnprofielen zitten er niet in.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 18:15
door Shrek
b-loc schreef:
Shrek schreef: 23 dec 2019, 01:37
Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais banvakken?
Inderdaad, dat is de hoofdreden dat we ETCS LS installeren.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 dec 2019, 19:03
door Shrek
Steven schreef:All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.
Er zijn ook heel wat plaatsen waar de EBP een relais-systeem aanstuurt en de hele keten dus nog niet digitaal is. Op deze plaatsen bouwen we voorlopig ETCS LS in afwachting van een complete renovatie van de seininrichting.
Op deze plaatsen zullen de relais 2025 dus wel halen.