Pagina 83 van 84

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 03:39
door trainlovertje
Meestal zit de trein pas echt goed vol vanaf Aken, dus nee, ikzelf zou geen reservering boeken voor het gedeelte Brussel - Aken.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 08:36
door ovspotter_be
Hangt er wel vanaf wanneer je reist heb ik het gevoel.
Is het een verlengd weekend of schoolvakantie in België, dan durft de ICE wel al eens goed vol te zitten vanaf Brussel, en zeker de eerste richting Duitsland (ICE 11 en ICE 13) alsook vanaf de namiddag de treinen richting België.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 09:19
door Reuel
Ik zou ook geen reservering boeken voor dat korte stuk, de meeste vrije zitplaatsen zijn te vinden in rijtuig 22.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 10:11
door rvdborgt
Reuel schreef: 27 mei 2025, 09:19 Ik zou ook geen reservering boeken voor dat korte stuk, de meeste vrije zitplaatsen zijn te vinden in rijtuig 22.
Of de BahnBonus-plaatsen in rijtuig 26 (2e klas) en 29 (1e klas); die worden nooit gereserveerd.
Tussen Brussel en Aken zou ik ook geen reservering boeken. Mocht je dat toch willen doen, dan is dat bij ÖBB het goedkoopste (€3).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 10:48
door 4017-4018
En die rijtuigen, welke zijn dit juist (ik neem aan 29 is de eerste/laatste rijtuig)?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 12:00
door desperado
4017-4018 schreef: 27 mei 2025, 10:48 En die rijtuigen, welke zijn dit juist (ik neem aan 29 is de eerste/laatste rijtuig)?
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2025

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 12:12
door kika
ovspotter_be schreef: 27 mei 2025, 08:36 Hangt er wel vanaf wanneer je reist heb ik het gevoel.
Is het een verlengd weekend of schoolvakantie in België, dan durft de ICE wel al eens goed vol te zitten vanaf Brussel, en zeker de eerste richting Duitsland (ICE 11 en ICE 13) alsook vanaf de namiddag de treinen richting België.
Mijn ervaring zijn dat ook de laatste/voorlaatste goed gevuld (kunnen) zijn op zondag. Maar Aken is om de hoek, in de andere richting is het vaker een probleem een plekje te vinden, er stappen natuurlijk al heel veel mensen in Keulen en Frankfurt op. Tot Aken heb je in ieder geval niet de ellende van 'omschakelen van de stroom doet het niet.'

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2025, 16:12
door 4017-4018
Mijn vraag is meer gericht voor de bezettingen van ICE 14 & 15

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 jun 2025, 13:24
door 4017-4018
Ik heb de afgelopen week meerdere keren gependeld tussen Brussel en Aken (met de ICE).
Het valt me op dat er op de terugrit (Aken–Brussel) geen controle wordt uitgevoerd. Is dit toeval, of doen ze het echt niet (misschien vanuit het idee dat er tussen Luik en Brussel nauwelijks reizigers bijkomen)?
Wat is jullie ervaringen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 jun 2025, 21:30
door trainlovertje
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat er vanaf Aken meestal geen controle meer is. Er stapt na Keulen ook slechts heel weinig volk op, dat is zo.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 jun 2025, 22:46
door 4017-4018
Dus het is idd geen toeval..

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 03 jun 2025, 10:20
door ovspotter_be
Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 03 jun 2025, 10:25
door 4017-4018
ovspotter_be schreef: 03 jun 2025, 10:20 Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.
Rijden er geen NMBS (Internationaal) TBG's mee op de ICE?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 03 jun 2025, 10:30
door ovspotter_be
Neen, treinbegeleiders zijn allemaal van DB, NMBS levert enkel bestuurders voor de ICE.
Nightjet wordt tussen Brussel en Aachen wel verzekerd door een NMBS-treinbegeleider van depot Welkenraedt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 03 jun 2025, 11:05
door 260689
ovspotter_be schreef: 03 jun 2025, 10:20 Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.
De Belgische TBG's moeten naar de rechtbank om een eedaflegging. Dit wil zeggen als ze beëdigd zijn dat ze boetes en identiteitspapieren/Passpoort mogen vragen. Als de Duitse TBG's niet naar een Belgische rechtbank moeten om beëdigd te worden hebben ze juridische geen recht om identiteitspapieren/Passpoort te vragen.