Pagina 9 van 19
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 09:43
door Steve
Steven schreef:inderdaad is het vrij logisch om voor een binnenlands abo niet te gaan aanschuiven aan de loketten van het drukste station van het land, dat is een marteling die je vrij vlot zelf kan voorkomen.
Inderdaad! Het verlengen (en zelfs aanmaken) van een gecombineerd abonnement NMBS - MIVB is mogelijk in alle stations, dus zelfs in De Panne of Aarlen. En je kiest het moment ook volledig zelf.
Trouwens, nog een belangrijke extra nota hierover: voor zover ik weet, is de NMBS volop bezig om de online vernieuwing van gecombineerde abonnementen ook mogelijk te maken. Het valideringsbiljetje wordt dan zoals steeds met de post opgestuurd, het MIVB-gedeelte wordt op afstand naar de MOBIB-kaart gestuurd en bij de eerstvolgende ontwaarding op het netwerk opgeladen. Zo gaat de MIVB al bijna twee jaar te werk voor mensen die een abonnement op afstand vernieuwen, en het werkt zeer efficiënt - geen verplaatsing nodig, en ook geen enkel risico op postverlies.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 09:45
door Hogersluys
Steven schreef:Het vereenvoudigen is de beste keuze volgens mij, momenteel is het aanbod zo groot dat er geen superloketbediende bestaat die ze echt allemaal door en door kan kennen. Laat staan als je nog is gaan rekening houden met de verschillende geldigheidsperiodes van al die soorten tickets.
Bwa, 95% van de reizigers doet het met een stuk of 5 formules. De overige kaarten zijn gewoon een erg specifieke doelgroep (journalisten, politieagenten, tandemkaarten, enz). Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een zgn vereenvoudiging van het aanbod negatief zal uitdraaien voor de reiziger. Kijk maar naar de "succesvole" afschaffing van de halveprijskaart.
K V B schreef:Waarom wil jij steeds met alle geweld doen alsof alles bij het oude laten een optie is?
Er is een verschil tussen efficiëntiemaatregelen en vernieuwen om te vernieuwen.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 10:40
door groentje
Toch ga je er nogal snel vanuit dat vernieuwing een achteruitgang betekent. In sommige gevallen is dat ook zo, in andere gevallen zijn de nadelen verbonden aan het oude systeem gewoon groter dan de eventuele voordelen.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 11:31
door kika
Hogersluys schreef:
Bwa, 95% van de reizigers doet het met een stuk of 5 formules. De overige kaarten zijn gewoon een erg specifieke doelgroep (journalisten, politieagenten, tandemkaarten, enz). Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een zgn vereenvoudiging van het aanbod negatief zal uitdraaien voor de reiziger. Kijk maar naar de "succesvole" afschaffing van de halveprijskaart.
Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Ik pleit niet voor zomaar in het wilde weg 'vereenvoudigen.' Tandemkaart? Dat zijn gewoon 2 fietskaartjes. En qua specifieke doelgroepen: een deel zou je kunnen samengooien: laat agenten ook 75% in eerste klasse betalen, net als journalisten, (of 75% korting geven, kan ook, maar daarmee maak je je niet populair bij mij). Dan heb je genoeg aan 2 of 3 algemene kortingskaarten die naar gelang de doelgroep, op een andere manier gesubsidieerd of uitgereikt worden.
Vereenvoudigen kan ook door bijvoorbeeld +65, -26, *doelgroep* een vaste korting te geven op bvb. 10-rittenkaarten met verschillende bestemming (go-pass, railpass). Hetzelfde met trajectkaarten: geef *doelgroep* 20% korting (schooltreinkaart, trajecttreinkaart). Campuskaart, 10-rittenkaart of halftijds werkenkaart kan je ook samengooien, de eerste en laatste categorie geef je gewoon korting op de 10-rittenkaart. Hiermee heb ik nog maar 1 of 2 kortingskaarten, die korting geven op 3 verschillende formules en 4 formules afgeschaft.
Ik ben dus helemaal voor de invoering van algemene 20, 50, 75 en 100% kortingskaarten, discussieer er even over of ze nog klasse-specifiek moeten zijn of maak het ingewikkeld en geef een 50% 2e klasse kortingskaart 20 % korting op eerste klasse.
Wat ook mooi zou zijn is het aanbod overzichtelijker presenteren. Neem bijvoorbeeld de Birthday Go Pass, mooi initiatief om jonge mensen kennis te laten maken met treinen, hun een beetje mobiliteit e.d. toe te vertrouwen. Maar moet dat echt op de site tussen het andere aanbod? Het is gewoon een marketingactie. Vergelijk het bijvoorbeeld met een andere aanbieding die ik net van DB kreeg: als ik binnen 2 maanden nog een treinkaartje koop, kan dat met 25% korting in eerste klasse ipv mijn gebruikelijke in 2e klasse. Dat aanbod werd me persoonlijk gedaan, niemand anders die er mee in verwarring kan worden gebracht. In deze tijden is het toch redelijk eenvoudig om afhankelijk van de gebruiker een andere aanbieding op te stellen en niet alle andere gebruikers ermee te bestoken? B-dagtrips mogen wat dat betreft ook slimmer vermarkt worden.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 16:43
door thomaslj
Op mijn vraag aan de NMBS klantendienst kreeg ik gisteren 2 e-mails:
1e e-mail om 10.43 u. met een standaard antwoord dat de toeslag wel betaald moest worden
2e e-mail om 10.59 u. van een andere persoon met een nieuw antwoord dat rolstoelreizigers geen toeslag moeten betalen bij een ticket voor een rolstoelplaats gekocht aan het loket

Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 19:32
door Steven
voor die dat graag weten welke treinen wel en welke treinen geen toeslag vereisen kan je naar volgende url gaan zien
http://alg-voorw.b-rail.be/UserFiles/Fi ... CCN_nl.pdf
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 19:40
door thomaslj
Dieselfreak schreef:Trammist schreef:In de meeste bemande stations kunnen er ook tickets afgehaald worden.
& Is dat zonder toeslag als je het online besteld hebt?
Wacht maar, ik denk dat die optie snel gaat verdwijnen.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 21 aug 2010, 19:40
door thomaslj
Rijzel?

Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 09:14
door Adler
Mededeling van de kamerfractie CD&V over de 7 euro toeslag:
http://kamer.cdenv.be/actua/persoonlijk ... s-asociaal
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 10:39
door kika
thomaslj schreef:
Rijzel?

'krantenknipsels'
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 12:14
door Hogersluys
Als de politiek er mee begint te moeien zal die toeslag wel snel teruggeroepen worden.
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 12:19
door Commendatore
Wat wordt bedoeld met 'Nederland-treinkaarten'?
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 12:35
door kika
Commendatore schreef:
Wat wordt bedoeld met 'Nederland-treinkaarten'?
De NMBS blijft abonnementen halsstarrig met de veel te algemene naam "treinkaart" aanduiden. (hinthint, vereenvoudiging)
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 12:48
door melle
Hogersluys schreef:
Als de politiek er mee begint te moeien zal die toeslag wel snel teruggeroepen worden.
Ik weet het niet in dit geval..
De staat is letterlijk niet meer bevoegd over dit gebeuren aangezien het internationaal reizen en zeilen geliberaliseerd is...
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 22 aug 2010, 13:03
door kika
melle schreef:
Ik weet het niet in dit geval..
De staat is letterlijk niet meer bevoegd over dit gebeuren aangezien het internationaal reizen en zeilen geliberaliseerd is...
Het staat ze vrij om in het beheerscontract bepaalde internationale zaken wél op te nemen. Het is echt geen toeval dat die 7 euro er niet bijkomt voor de IC bxl-maastricht, bijvoorbeeld.