Pagina 9 van 18

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:49
door christophe
Steven schreef:vic de controles gebeuren door treinbegeleiders, het zijn de bestuurders die zich ziek gemeld hebben. kortweg jij gaat u afreageren op een andere deel van de arbeiders dan de groep die volgens u in de fout gaan.

Er zit nu eenmaal voor iedereen ergens een grens en onze waalse collega's zitten blijkbaar altijd net iets sneller aan hun kookpunt dan hun vlaamse collega's.
Zijn treinbestuurders dan arbeiders misschien, allé ik dacht dat die een bediendenstatuut hadden?

En dat de Waalse vlugger gaan staken tja, als er acties zijn begint het ook veelal daar hé.

Nu ja ik denk dat het probleem bij de NMBS is, dat er veel te veel bazen zijn die her en der elvendertig keer hun goedkeuring moeten geven voor iets.
Nu enkele jaren na de splitsing in 3 "apparte" bedrijven zie ik nog altijd het nut niet ervan in.
Nu ik moet zeggen vanmorgen een kort gesprek gehad met een treinbegeleider en begin meer en meer te snappen onder welk immense druk jullie daar leven.

Wat de minimumdienst betreft: klinkt misschien wel aanlokkelijk maar ik heb er héél sterk mijn vragen bij zoals bv. wat verstaat m'n daar onder, hoeveel treinen rijden er dan precies. Treinen zullen meer dan overvol zitten met als resultaat overgestresseerde passagiers, passagiers die dan niet meer op de trein zullen kunnen wegens de overvolle treinen... hoe lang zouden die dan nog moeten wachten.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:53
door christophe
Steven schreef:
Dietrich schreef:Pfff niet een beetje overdreven? Ik ben nog niet zo lang pendelaar per trein maar in die 3 jaar heb ik bijna nooit serieuze problemen gehad, ik ben 99,5% van de tijd altijd ruim op tijd geraakt waar ik moest zijn. Toch wel straf voor een ontwikkelingsland als dat ginder ook zo is.

natuurlijk zijn er hie rmensen die altijd alles slecht vinden aan de spoorweg, ze vloeken tieren en doen maar op alsof ze de enige passagier in het land zijn. er rijden zeker genoeg treinen stipt, maar als je steeds dezelfde trein neemt die geregeld last heeft van vertraging (wegens een nipte uurregeling of welke oorzaak dan ook) dan krijg je als individu een vertekend beeld van heel die spoorweg. het is misschien niet positief, maar zeker ook niet zo negatief als sommige mensen het altijd willen doen uitschijnen.
Goh tot voor de nieuwe dienstregeling hadden we dagelijks toch wel minimum 5 minuten vertraging (te laat vetrekken in Gent en soms korte tot wat langere tijd stilstaan waar de treinen komende uit Gent en Denderleeuw samen komen richting Brussel), tja en moet zeggen soms denk je dan verdorie waarom is dat nu altijd op die lijn.
Nu ja geef me toch maar de trein hoor om naar Brussel te sporen, want dagelijks met de wagen vanuit West-Vlaanderen, is ook niet alles hé. Op de trein kan je nog een dutje doen :) ; wat lezen, beke mensen bekijken...

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:02
door Kris
Volgens mij is het de bedoeling van de vorige en misschien ook wel de huide regering om de NMBS zo snel als mogelijk kapot te krijgen om zo een verdere liberalisering door te voeren.
De politiek en dan vooral de liberale europese zakkenvullers doen er alles aan om van de openbare maatschappijen winstgevende zaken te maken door op alles te besparen. Bij de post zijn dit het aantal postkantoren en postbussen beperken en nog andere diensten af te schaffen. Bij de spoorweg is dit zo min mogelijk de treinen onderhouden, het personeelsbeleid zo slecht maken dat er automatisch met wat minder personeel moet gewerkt worden, elke service die het treinreizen aangenaam maakte (minibar enz.) afschaffen, etc.
Spijtig genoeg is de NMBS een slechte leerling in de liberale europese klas...
Wat kan je dan nog doen? Gewoon kapot maken, in een slecht daglicht zetten om dan te kunnen opruimen!
Zo hebben ze de NMBS gesplitst in 3 bedrijven. Waarom? Om het beter te laten werken? Om de concurrentie toe te laten? Allesinds een verbetering is het tot nu toe niet geworden, integendeel...
Het materieel en de infrastructuur is tegenwoordig bijzonder storingsgevoelig door te weinig onderhoud en door te intensief gebruik.
Nu het personeel nog wat opjutten zodat er stakingen komen. En terwijl dat dit alles aan de gang is geeft de CEO zichzelf nog een welverdiende opslag!
Zo krijgt de NMBS een bijzonder slecht beeld bij de reizigers en de rest van de bevolking zodat er een "redder" moet komen (vanuit de politiek natuurlijk...).

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:23
door overweg13
Kris schreef:Volgens mij is het de bedoeling van de vorige en misschien ook wel de huide regering om de NMBS zo snel als mogelijk kapot te krijgen om zo een verdere liberalisering door te voeren.
De politiek en dan vooral de liberale europese zakkenvullers doen er alles aan om van de openbare maatschappijen winstgevende zaken te maken door op alles te besparen. Bij de post zijn dit het aantal postkantoren en postbussen beperken en nog andere diensten af te schaffen. Bij de spoorweg is dit zo min mogelijk de treinen onderhouden, het personeelsbeleid zo slecht maken dat er automatisch met wat minder personeel moet gewerkt worden, elke service die het treinreizen aangenaam maakte (minibar enz.) afschaffen, etc.
Spijtig genoeg is de NMBS een slechte leerling in de liberale europese klas...
Wat kan je dan nog doen? Gewoon kapot maken, in een slecht daglicht zetten om dan te kunnen opruimen!
Zo hebben ze de NMBS gesplitst in 3 bedrijven. Waarom? Om het beter te laten werken? Om de concurrentie toe te laten? Allesinds een verbetering is het tot nu toe niet geworden, integendeel...
Het materieel en de infrastructuur is tegenwoordig bijzonder storingsgevoelig door te weinig onderhoud en door te intensief gebruik.
Nu het personeel nog wat opjutten zodat er stakingen komen. En terwijl dat dit alles aan de gang is geeft de CEO zichzelf nog een welverdiende opslag!
Zo krijgt de NMBS een bijzonder slecht beeld bij de reizigers en de rest van de bevolking zodat er een "redder" moet komen (vanuit de politiek natuurlijk...).
Dag

Ik geloof niet dat je dit hard kunt maken: er is nooit zo veel geld naar de NMBS gegaan als in de voorbije jaren, en voorlopig wordt er nog altijd niet afgepingeld op het geld voor de volgende jaren.
Het zijn niet in de eerste plaats de politici die de NMBS in een slecht daglicht stellen, op enkele liberalen of De Deckers na, maar wel de pers en een ruime publieke opinie die een spreekbuis krijgt in lezersbrieven, tv-programma's en allerlei forums op het internet.
Wel is het zo dat het gevoerde beleid er blijkbaar een is met een looptijd van enkele maanden: men wil scoren, en dan denk ik vooral aan politici, die er niet voor terugdeinzen om de NMBS-bazen voor hun kar te spannen, maar dat scoren gebeurt vooral vanuit een kortetermijnspolitiek. Neem nu bijvoorbeeld een aantal tarifaire maatregelen: de seniorenbiljetten, de bespottelijk goedkope schooltreinkaarten en het gratis woon-werkverkeer. Je moet echt geen groot licht zijn om in te zien dat de NMBS met de huidige middelen (en dan denk ik dus niet aan financiële middelen, maar aan materieel en personeel) de toestroom van al die nieuwe reizigers niet aankan. Dat komt ook omdat die maatregelen vooral concentraties in plaats en/of tijd veroorzaken die moeilijk beheersbaar zijn: de senioren die op zonnige dagen allemaal naar zee trekken, de scholieren en forensen die allemaal op hetzelfde moment in de trein willen stappen.
Poltici en NMBS-bonzen mogen dan pronken met gestegen reizigersaantallen, de maatregelen om die extra reizigers ook nog op te vangen laten nog vele jaren op zich wachten, en daar loopt het verkeerd. Vermoedelijk ontstaat daar ook een stuk van de wrevel die op dit ogenblik tot stakingen leidt. De vakbonden gaan duidelijk op de rem staan als men meer flexibiliteit wil van het personeel, de directie ziet in een toegenomen flexibiliteit voorlopig het enige middel om de groei enigszins op te vangen, bij gebrek aan andere mogelijkheden.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 00:23
door Trainspotterke
Sinds vandaag heb ik geen les meer, dus voor mijn part mogen ze staken wie es ein liebe lust ist! :P

Voor mij komt het nog goed uit zelfs. Ik heb er niks van last van, maar ik ga wel van mijn sorry-pass kunnen genieten, muhaha! :D

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 01:39
door Miljaarde
Ik vraag me af hoe de tb's nog flexibeler kunnen worden? We beginnen op elk uur van de dag en eindigen op elk uur van de dag. Als we dan flexibiliteit tonen door in het buitenland treinen af en aan te koppelen (ik heb het hier over HKM's), staat daar helemaal niks tegenover, behalve dan een licht hogere K2 die kruimels te noemen zijn. Vervolgens wil de directie sleutelen aan de rij en rusttijden, maar dan komt dat in erg vage bewoordingen op papier (ze reppen met geen woord over hoe dat dan zou moeten gebeuren) zodat je gewoon niet weet waar ze naartoe willen. Als de vakbond dan weigerachtig staat tegenover verdere flexibiliteit, tja, dan begrijp ik dat volmondig. Doe anders eens concrete voorstellen Vic voor meer flexibiliteit, je zult merken dat dat niet eenvoudig ligt.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 01:53
door nighttrain
Miljaarde schreef:Ik vraag me af hoe de tb's nog flexibeler kunnen worden? We beginnen op elk uur van de dag en eindigen op elk uur van de dag. Als we dan flexibiliteit tonen door in het buitenland treinen af en aan te koppelen (ik heb het hier over HKM's), staat daar helemaal niks tegenover, behalve dan een licht hogere K2 die kruimels te noemen zijn. Vervolgens wil de directie sleutelen aan de rij en rusttijden, maar dan komt dat in erg vage bewoordingen op papier (ze reppen met geen woord over hoe dat dan zou moeten gebeuren) zodat je gewoon niet weet waar ze naartoe willen. Als de vakbond dan weigerachtig staat tegenover verdere flexibiliteit, tja, dan begrijp ik dat volmondig. Doe anders eens concrete voorstellen Vic voor meer flexibiliteit, je zult merken dat dat niet eenvoudig ligt.
De staking waar jullie het over hebben is toch niet enkel gefocust op en enkel voor het beroep van treinbestuurder? Ik vrees gewoon dat we maar de top van de ijsberg zien of weten en 9/10 flou is...
Ik denk dat ze met de flexibiliteit veel andere beroepsgroepen doelen. Ik zeg dit bij gebrek aan document met de voorstellen, als het al bestaat!
Want zoals reeds gezegd door "miljaarde" flexibeler dan een treinbestuurder/treinbegeleider(normaal hebben deze geen nachtdiensten) bestaat gewoon niet. Welk ander beroep begint om 00h10,04h15,14h25,23h55 enz eindigt idem!

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 07:56
door Adler
Het zou misschien al wat helpen als men de leiding van de NMBS in handen geeft van bekwame mensen die wat van spoorwegen kennen en niet een voormalig kabinetchef en een baas van een schoonmaakbedrijf een complex technisch bedrijf als de NMBS laten leiden.
De President-Directeur van de NS, Aad Veenman, is begonnen als machinebankwerker en heeft het gebracht tot doctor ingenieur en hoogleraar aan de TU Delft, minister Eurlings is eveneens ingenieur (TU Eindhoven).
Ik zie weinig of geen stakingen bij de NS.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 08:25
door Accelerat
Er wordt een record file verwacht, en mijn school wil uitgerekend vandaag naar bobbejaanland. :lol: :lol: :lol:

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 08:50
door overweg13
Miljaarde schreef:Ik vraag me af hoe de tb's nog flexibeler kunnen worden? We beginnen op elk uur van de dag en eindigen op elk uur van de dag. Als we dan flexibiliteit tonen door in het buitenland treinen af en aan te koppelen (ik heb het hier over HKM's), staat daar helemaal niks tegenover, behalve dan een licht hogere K2 die kruimels te noemen zijn. Vervolgens wil de directie sleutelen aan de rij en rusttijden, maar dan komt dat in erg vage bewoordingen op papier (ze reppen met geen woord over hoe dat dan zou moeten gebeuren) zodat je gewoon niet weet waar ze naartoe willen. Als de vakbond dan weigerachtig staat tegenover verdere flexibiliteit, tja, dan begrijp ik dat volmondig. Doe anders eens concrete voorstellen Vic voor meer flexibiliteit, je zult merken dat dat niet eenvoudig ligt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij flexibiliteit niet meteen aan de TB's denk. Maar toch zullen ook daar wel mogelijkheden bestaan om meer flexibiliteit met meer menselijkheid te combineren. Het is inderdaad geen lolletje om midden in de nacht aan de dagtaak te beginnen, maar misschien zijn die krankzinnige regelingen wel het oneigenlijke resultaat van afspraken die in de loop van de jaren gemaakt zijn, en die altijd weer de mogelijkheden om menselijke dienstroosters op te stellen beknotten i.p.v. ze te bevorderen. Ik probeer me nader te verklaren: als je pakweg 5 diensten opstelt, die perfect passen in de huidige reglementering, dan is het toch mogelijk dat die samen een bijna onmenselijk rooster opleveren. Nu kan ik me voorstellen dat een beperkte afwijking voor bijvoorbeeld één dienst het mogelijk maakt om uiteindelijk voor de 5 diensten samen een veel menselijker rooster samen te stellen, omdat die lichte afwijking voor die ene, voor de 4 andere diensten meer ruimte kan creëren. Ik begrijp dat vakbonden zo iets niet willen, omdat ze vrezen dat dit de poort wagenwijd openzet voor misbruiken, maar het is precies dat grondige wantrouwen tussen mensen die tenslotte ook allemaal werknemers zijn, dat tot de huidige malaise leidt. Beide partijen - opstellers en uitvoerders - kruipen in een egelstelling, en dan gebeurt het: het gezond verstand moet het afleggen tegen een tot in de details uitgeschreven reglement dat uiteindelijk niemand gelukkig maakt. (Maar ik krijg wel vaker te horen dat in naief ben en te veel geloof in de goede wil van de mensen om er voor iedereen iets van te maken...)

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 08:51
door overweg13
Adler schreef:Het zou misschien al wat helpen als men de leiding van de NMBS in handen geeft van bekwame mensen die wat van spoorwegen kennen en niet een voormalig kabinetchef en een baas van een schoonmaakbedrijf een complex technisch bedrijf als de NMBS laten leiden.
De President-Directeur van de NS, Aad Veenman, is begonnen als machinebankwerker en heeft het gebracht tot doctor ingenieur en hoogleraar aan de TU Delft, minister Eurlings is eveneens ingenieur (TU Eindhoven).
Ik zie weinig of geen stakingen bij de NS.
Die hadden we, in de persoon van Etienne Schouppe, en die moest dringend weg, weet je nog?

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 10:15
door Marijke26
[/quote]Toch leuk. Zo'n ver-van-m'n-bed-shouw :roll:
Weet je wat. We zullen allemaal ander werk zoeken.
Dan kan je elke dag je eigen zo interessant maken op een forum.
Gezond verstand is erg kostbaar tegenwoordig blijkbaar...[/quote]

Ver van mijn bed? Ik zit er vanavond middenin. Maar blijkbaar hebben jullie toch niet bereikt wat jullie wilden want de spits verliep nog redelijk vlot.
Mijn gezond verstand zegt dat het niet gezond is dat mensen zoals jullie de hele boel plat kunnen leggen. Reizigers zijn van jullie afhankelijk. Respect voor ONS is dan ook ver te zoeken want wij alleen zijn de dupe. De grote bazen die jullie op deze manier proberen te overtuigen, lachen jullie gewoon uit. Respect moet je verdienen en dat doe je niet door je klanten in de zak te zetten.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 10:26
door lucian
Ver van mijn bed? Ik zit er vanavond middenin. Maar blijkbaar hebben jullie toch niet bereikt wat jullie wilden want de spits verliep nog redelijk vlot.
Mijn gezond verstand zegt dat het niet gezond is dat mensen zoals jullie de hele boel plat kunnen leggen. Reizigers zijn van jullie afhankelijk. Respect voor ONS is dan ook ver te zoeken want wij alleen zijn de dupe. De grote bazen die jullie op deze manier proberen te overtuigen, lachen jullie gewoon uit. Respect moet je verdienen en dat doe je niet door je klanten in de zak te zetten.
Mens, je snapt er de *** van :roll:
Waarom zijn er geen files? Omdat IEDEREEN al van vorige week ingelicht is over deze 24 uurs staking.
Een staking zoals deze is natuurlijk ongelukkig voor de pendelaars. Maar als de heren van de Frankrijkstraat hun verstand gebruikt
hadden bij hun voorstel was dit ook niet nodig geweest.
Je mag nog blij zijn dat we niet het lef hebben zoals in Duitsland vorig jaar. Daar heeft het treinverkeer een maand platgelegen :roll:

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 10:31
door overweg13
lucian schreef:Maar als de heren van de Frankrijkstraat hun verstand gebruikt
hadden bij hun voorstel was dit ook niet nodig geweest.
Dat geldt evenzeer voor die zogenaamde vertegenwoordigers van jullie. Bij een conflict zijn er 2 partijen! En zoals wel meer het geval is in oorlogssituaties zijn het de onschuldige burgers die bloeden.
Als elke werkgever zou ingaan op alle eisen van zijn personeel, dan leefden we hier binnen de 10 jaar in een economische woestijn.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 20 mei 2008, 10:32
door Steven
ik heb alle respect voor reizigers, ik zal altijd helpen zoveel ik kan, het zijn die zelfste reizigers die constant steen en been klagen, die het nooit genoeg vinden die nu ook blijkbaar op een treinliefhebbersforum hun gal komen spuwen. Je zit hier ten midden van treinfreaks.

wij hebben nooit als doel met een staking een volledige file van belgie te maken. Dat het wegverkeer meer hinder ondervind met een staking is normaal. maar niet iedereen neemt de auto tijdens een staking, meestal gaan de lasten zich verdelen.
autogebruikers
fietspooling (stond een hele website van online)
busgebruik
tramgebruik
carpooling
thuiswerker
dagje vakantie

deze staking heeft niet enkel de bedoeling loonopslag te krijgen (is niet mijn eerste belang), maar vooral ook er voor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden voor het rijdend personeel niet uit de hand lopen zodat JULLIE als passagier in gevaar komen. of zou JIJ graag hebben dat een treinbestuurder die 11 uur werkt en amper geslapen heeft met uw trein aan het rijden is? Wij komen dus niet enkel op voor onze rechten, maar ook voor UW veiligheid, want die moeten WIJ u kunnen garanderen van punt a naar punt b, zodat het treinverkeer veilig kan blijven gebeuren. Wij eisen daarom ook betere werkomstandigheden, liefst een versnelde modernisering van het rollend materieel. Dit zijn dus ook zaken die JIJ moet in de gaten hebben. Als je dan kritiek wil geven doen dan al eerst een poging om opbouwende kritiek te geven ipv de steeds neerhalende kritiek die spot goedkoop is.