Pagina 9 van 21

Geplaatst: 19 apr 2007, 18:28
door FLV-FGSP
HOV schreef: ROVER vergat echter dat NS, NMBS en HSA er nooit een geheim van gemaakt hebben dat de Benelux opgeheven wordt als de treindienst over de HSL-Zuid helemaal operationeel is. Ook in de plannen met de dienstregeling voor 2007, 2008 en de jaren daarna is rekening gehouden met het verdwijnen van de treinserie 600. Zulks heeft NS altijd duidelijk gecommuniceerd.
Het was misschien in kleinere kring bekend, maar nog niet bij het grote publiek. Het is de verdienste van Rover dat het nu algemeen bekend is dat de Benelux in zijn huidige vorm gaat verdwijnen.
HOV schreef:Niet voor niets kan de serie 2100 vanaf december 2007 in een halfuurdienst gaan rijden (hoewel de Benelux dan tijdelijk
in stand blijft),
Eh, kan iemand dat uitleggen? Is de HSL-Zuid toch nog niet beschikbaar misschien?

Geplaatst: 19 apr 2007, 19:58
door wimpiespoor
FLV-FGSP schreef: Het was misschien in kleinere kring bekend, maar nog niet bij het grote publiek. Het is de verdienste van Rover dat het nu algemeen bekend is dat de Benelux in zijn huidige vorm gaat verdwijnen.
In Nederland was het in brede kring bekend, namelijk vanaf het gunnen van de HSL-concessie aan HSA, dat de Benelux zou worden gestopt. Maar ja, mensen, en vooral politici, vergeten snel.
Wim

Geplaatst: 19 apr 2007, 22:44
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:
FLV-FGSP schreef:Het was misschien in kleinere kring bekend, maar nog niet bij het grote publiek. Het is de verdienste van Rover dat het nu algemeen bekend is dat de Benelux in zijn huidige vorm gaat verdwijnen.
In Nederland was het in brede kring bekend, namelijk vanaf het gunnen van de HSL-concessie aan HSA, dat de Benelux zou worden gestopt. Maar ja, mensen, en vooral politici, vergeten snel.
Doel was niet in eerste instantie om het verdwijnen van de Benelux bekend te maken, maar om iets in gang te zetten. Dat lijkt goed gelukt te zijn.
NS Internationaal deed overigens zeer schijnheilig na het indienen van de klacht: "Maar we hebben helemaal nog geen besluit genomen over de toekomst van de Benelux." Yeah right.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 19 apr 2007, 22:53
door wimpiespoor
rvdborgt schreef:Doel was niet in eerste instantie om het verdwijnen van de Benelux bekend te maken, maar om iets in gang te zetten. Dat lijkt goed gelukt te zijn.
Er is nog helemaal niets in gang gezet. De Minister en andere politici kunnen wel hard roepen, maar die hebben helemaal geen macht over de NS-directie. De NS-directie zal alleen misschien bewegen als NS volledig gecompenseerd wordt voor de extra kosten en het verlies aan inkomsten op de HSL. En die zal de Minister zeker niet willen betalen (en dat is maar goed ook, want er zijn belangrijker zaken die om overheidsfinaciering vragen).
Wim

Geplaatst: 20 apr 2007, 18:15
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:
rvdborgt schreef:Doel was niet in eerste instantie om het verdwijnen van de Benelux bekend te maken, maar om iets in gang te zetten. Dat lijkt goed gelukt te zijn.
Er is nog helemaal niets in gang gezet.
Jawel hoor, de politici beginnen zich bewust te worden van de gevolgen van hun eigen beslissingen uit het verleden. Om maar eens 1 ding te noemen.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 20 apr 2007, 20:56
door wimpiespoor
rvdborgt schreef:Jawel hoor, de politici beginnen zich bewust te worden van de gevolgen van hun eigen beslissingen uit het verleden. Om maar eens 1 ding te noemen.
Dat moge misschien zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze nu in de benen komen. En als ze al in de benen komen, wat kunnen ze dan nog? De NS is een autonoom bedrijf. En de NS-directie heeft al veel vaker laten merken dat ze niet voor druk van de Tweede Kamer of de Minister op zij gaat. En dat is misschien maar goed ook, want anders is een consequent beleid volstrekt onmogelijk.
Wim

Geplaatst: 21 apr 2007, 12:14
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:
rvdborgt schreef:Jawel hoor, de politici beginnen zich bewust te worden van de gevolgen van hun eigen beslissingen uit het verleden. Om maar eens 1 ding te noemen.
Dat moge misschien zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze nu in de benen komen.
Wie zegt er dat de actie van ROVER al is afgelopen? En zouden de reizigersverenigingen dan maar niets moeten doen, omdat NS niet te beïnvloeden zou zijn?
Wat vind je zelf eigenlijk van het hele gebeuren?

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 21 apr 2007, 14:19
door wimpiespoor
rvdborgt schreef: Wat vind je zelf eigenlijk van het hele gebeuren?
Opgeblazen gedoe.
Wim

Geplaatst: 21 apr 2007, 14:59
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:
rvdborgt schreef:Wat vind je zelf eigenlijk van het hele gebeuren?
Opgeblazen gedoe.
Van de HSA? Ik bedoel eigenlijk: vind je het een goed idee dat de HSL straks zo goed als de enige verbinding NL-BE wordt, en Roosendaal slechts een stoptreintje overhoudt, waardoor een hoop mensen de auto in gejaagd worden? Let wel, een IC-verbinding via Roosendaal zou nog steeds winstgevend zijn en de gegadigden voor de exploitatie van de HSL-Zuid moesten met een IC over de oude lijn rekening houden.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 21 apr 2007, 16:50
door wimpiespoor
Als redenen om de klassieke Benelux in stand te houden hoor ik:
- de prijzen van de HSL-verbinding zouden hoger zijn
- de doorgaande verbinding via Roozendaal zou vervallen.
Het eerste is een direct gevolg van de keuze die in Nederland destijds gemaakt is, om de exploitatie te gunnen aan de meest biedende die in ieder geval een treindienst moet bieden die een belangrijke verbetering is dan de huidige. Wat mij betreft mag daar zeker extra voor worden betaald. En als ik minder wil betalen kan ik altijd nog de overstapverbinding via Roozendaal nemen (maar ik zal wel gek zijn om dat te doen).
Bij zijn bod is de winnaar HSA er natuurlijk van uitgegaan, dat de huidige Benelux zou komen te vervallen (evenals de de IC's via de oude lijn tussen Rotterdam en Schiphol). En toen het bod van HSA aanvaard werd, wist iedereen dat dat dus zou gebeuren. Dat sluit overigens niet uit, dat een andere exploitant de rechtstreekse verbinding via Roozendaal gaat exploiteren. Het gaat immers om internationaal vervoer. Maar dat doet natuurlijk niemand.
Als de politek alsnog van NS (en NMBS) zou verlangen om zoiets als de klassieke benelux te exploiteren, zal er aan NS een forse compensatie betaald moeten worden. Nou, dat geld (mijn belastingen) vind ik over de balk gegooid en kan veel beter besteed worden.
En voor Roozendaal: laten ze daar blij zijn, dat er weer wat minder treinen door dat dorp rijden. Dat willen ze toch zo graag?
Wim

Geplaatst: 21 apr 2007, 17:19
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:Als redenen om de klassieke Benelux in stand te houden hoor ik:
- de prijzen van de HSL-verbinding zouden hoger zijn
- de doorgaande verbinding via Roozendaal zou vervallen.
Als je beter luistert, dan hoor je ook dat de verbinding van Zeeland en West-Brabant naar Antwerpen er een stuk op achteruit gaat. Reistijden nemen met 50 tot 100% toe als alleen de stoptrein blijft, gemeten vanuit verschillende vertrekpunten. Dat betekent dat veel scholieren en studenten niet meer naar Antwerpen naar school kunnen gaan en dat werknemers op de auto zullen overstappen.
wimpiespoor schreef:Als de politiek alsnog van NS (en NMBS) zou verlangen om zoiets als de klassieke benelux te exploiteren, zal er aan NS een forse compensatie betaald moeten worden.
Dat valt nog te bezien. Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat de bieders op de exploitatie van de HSL-Zuid met een IC-verbinding op de oude lijn rekening moesten houden. Als het goed is, heeft HSA dat ook gedaan. Als ze alleen winstgevend kunnen opereren zonder die IC op de oude lijn, dan hebben ze iets verkeerd gedaan. Voor het binnenlands verkeer zijn er overigens door de Tweede Kamer dergelijke garanties afgedwongen, zonder dat er van enige compensatie sprake is.
wimpiespoor schreef:En voor Roozendaal: laten ze daar blij zijn, dat er weer wat minder treinen door dat dorp rijden. Dat willen ze toch zo graag?
Roosendaal is een van de grootste pleitbezorgers voor een snelle verbinding naar Antwerpen.
Overigens is onlangs uit onderzoek gebleken dat de huidige Benelux ook na indienstneming van de HSL-Zuid winstgevend kan worden geëxploiteerd. Maar daar hoor je NS niet over.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 21 apr 2007, 18:29
door wimpiespoor
rvdborgt schreef:Als je beter luistert, dan hoor je ook dat de verbinding van Zeeland en West-Brabant naar Antwerpen er een stuk op achteruit gaat. Reistijden nemen met 50 tot 100% toe als alleen de stoptrein blijft, gemeten vanuit verschillende vertrekpunten. Dat betekent dat veel scholieren en studenten niet meer naar Antwerpen naar school kunnen gaan en dat werknemers op de auto zullen overstappen.
Dat is nog geen reden om de Benelux in stand te houden. Ik kan mij wel voorstellen dat de overblijvende verbinding wordt verbeterd door bijv. de sneltrein die in Essen keert, door te trekken naar Roozendaal. Voor Zeeland (het zullen er echt niet veel zijn!) en West-Brabant doet het er niets toe of het om een doorgaande trein naar Amsterdam gaat.
rvdborgt schreef:
wimpiespoor schreef:Als de politiek alsnog van NS (en NMBS) zou verlangen om zoiets als de klassieke Benelux te exploiteren, zal er aan NS een forse compensatie betaald moeten worden.
Dat valt nog te bezien. Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat de bieders op de exploitatie van de HSL-Zuid met een IC-verbinding op de oude lijn rekening moesten houden. Als het goed is, heeft HSA dat ook gedaan. Als ze alleen winstgevend kunnen opereren zonder die IC op de oude lijn, dan hebben ze iets verkeerd gedaan. Voor het binnenlands verkeer zijn er overigens door de Tweede Kamer dergelijke garanties afgedwongen, zonder dat er van enige compensatie sprake is.
Op het moment dat de aanbesteding voor de HSL liep was NS nog niet zeker van zijn concessie voor het landelijke kernnet.In theorie had een andere vervoerder die concessie kunnen krijgen, maar dat was inderdaad theorie. Voor de Nederlandse Staat ging het er bij de aanbesteding van de exploitatieconcessie voor de HSL om zoveel mogelijk geld voor de concessie te krijgen. De investering in de HSL moest toch immers worden terugverdiend? Denk je nou echt dat de Staat toen eisen heeft gesteld aan het handhaven van de Benelux of het handhaven van de rechtstreekse IC's tusen Rotterdam en Amsterdam. Welnee, het is van meet af aan plan geweest van HSA, en de Minister is daar mee akkoord gegaan, dat die treinen zouden worden opgeheven. De enige concessie (?) die NS heeft gedaan is, dat er weliswaar een rechtstreekse trein tussen Rotteram en Amsterdam blijft rijden, maar die zal maar 2x per uur rijden, gaat via Haarlem en stopt onderweg veel vaker. Alle rechtstreekse treinen van Rotterdam via Den Haag naar Schiphol en Amsterdam komen te vervallen.
rvdborgt schreef:Roosendaal is een van de grootste pleitbezorgers voor een snelle verbinding naar Antwerpen.
Dat kan ik mij wel voorstellen, maar iedere burgemeester met een station in zijn gemeente pleit voor meer en snellere treinverbindingen.
rvdborgt schreef:Overigens is onlangs uit onderzoek gebleken dat de huidige Benelux ook na indienstneming van de HSL-Zuid winstgevend kan worden geëxploiteerd. Maar daar hoor je NS niet over.
Waaarom zou je daarover iets van NS moeten horen? Die gaat heel begrijpelijk (en m.i. terecht) toch niet zijn HSL-verbinding kannibaliseren?
Wim

Geplaatst: 21 apr 2007, 19:01
door Steven
de ir jambes essen doortrekken? dan moet die (met huidige uurregeling vanuit essen heen en terug kunnen rijden op 24 minuten (daar moet voldoende keertijd in zitten ook)

Na effe zoeken volgende getallen gevonden
Hij heeft 7 minuten enkel nodig zie ik na wat opzoekwerk, da maakt 14 minuten heen en terug blijft 10 minuten keertijd over.

Geplaatst: 21 apr 2007, 19:03
door wimpiespoor
Steven schreef:de ir jambes essen doortrekken? dan moet die (met huidige uurregeling vanuit essen heen en terug kunnen rijden op 24 minuten (daar moet voldoende keertijd in zitten ook)

Na effe zoeken volgende getallen gevonden
Hij heeft 7 minuten enkel nodig zie ik na wat opzoekwerk, da maakt 14 minuten heen en terug blijft 10 minuten keertijd over.
De keertijd lijkt mij nog wel op te lossen, maar Nederlandstalig treinpersoneel?
Wim

Geplaatst: 21 apr 2007, 19:06
door Steven
dat is geen probleem, op dat stuk komen enkel bestuurders van antwerpen en essen te rijden zover ik weet. eventueel dat die van schaarbeek er ook komen, maar daar is ook het merendeel van de stelplaats nederlandstalig

belgie is meer als alleen maar frans hoor, in maastricht zit je gewoon het kortst bij de stelplaats van Luik wat een volledig Franstalige stelplaats is vandaar het probleem in maastricht, dat probleem stelt zich niet in roosendaal