rvdborgt schreef:Als je beter luistert, dan hoor je ook dat de verbinding van Zeeland en West-Brabant naar Antwerpen er een stuk op achteruit gaat. Reistijden nemen met 50 tot 100% toe als alleen de stoptrein blijft, gemeten vanuit verschillende vertrekpunten. Dat betekent dat veel scholieren en studenten niet meer naar Antwerpen naar school kunnen gaan en dat werknemers op de auto zullen overstappen.
Dat is nog geen reden om de Benelux in stand te houden. Ik kan mij wel voorstellen dat de overblijvende verbinding wordt verbeterd door bijv. de sneltrein die in Essen keert, door te trekken naar Roozendaal. Voor Zeeland (het zullen er echt niet veel zijn!) en West-Brabant doet het er niets toe of het om een doorgaande trein naar Amsterdam gaat.
rvdborgt schreef:wimpiespoor schreef:Als de politiek alsnog van NS (en NMBS) zou verlangen om zoiets als de klassieke Benelux te exploiteren, zal er aan NS een forse compensatie betaald moeten worden.
Dat valt nog te bezien. Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat de bieders op de exploitatie van de HSL-Zuid met een IC-verbinding op de oude lijn rekening moesten houden. Als het goed is, heeft HSA dat ook gedaan. Als ze alleen winstgevend kunnen opereren zonder die IC op de oude lijn, dan hebben ze iets verkeerd gedaan. Voor het binnenlands verkeer zijn er overigens door de Tweede Kamer dergelijke garanties afgedwongen, zonder dat er van enige compensatie sprake is.
Op het moment dat de aanbesteding voor de HSL liep was NS nog niet zeker van zijn concessie voor het landelijke kernnet.In theorie had een andere vervoerder die concessie kunnen krijgen, maar dat was inderdaad theorie. Voor de Nederlandse Staat ging het er bij de aanbesteding van de exploitatieconcessie voor de HSL om zoveel mogelijk geld voor de concessie te krijgen. De investering in de HSL moest toch immers worden terugverdiend? Denk je nou echt dat de Staat toen eisen heeft gesteld aan het handhaven van de Benelux of het handhaven van de rechtstreekse IC's tusen Rotterdam en Amsterdam. Welnee, het is van meet af aan plan geweest van HSA, en de Minister is daar mee akkoord gegaan, dat die treinen zouden worden opgeheven. De enige concessie (?) die NS heeft gedaan is, dat er weliswaar een rechtstreekse trein tussen Rotteram en Amsterdam blijft rijden, maar die zal maar 2x per uur rijden, gaat via Haarlem en stopt onderweg veel vaker. Alle rechtstreekse treinen van Rotterdam via Den Haag naar Schiphol en Amsterdam komen te vervallen.
rvdborgt schreef:Roosendaal is een van de grootste pleitbezorgers voor een snelle verbinding naar Antwerpen.
Dat kan ik mij wel voorstellen, maar iedere burgemeester met een station in zijn gemeente pleit voor meer en snellere treinverbindingen.
rvdborgt schreef:Overigens is onlangs uit onderzoek gebleken dat de huidige Benelux ook na indienstneming van de HSL-Zuid winstgevend kan worden geëxploiteerd. Maar daar hoor je NS niet over.
Waaarom zou je daarover iets van NS moeten horen? Die gaat heel begrijpelijk (en m.i. terecht) toch niet zijn HSL-verbinding kannibaliseren?
Wim