Stakingen

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Steven

Re: Stakingen

Bericht door Steven »

Met leugens vertellen kan je ver komen. Even wat feiten geven.
Niemand heeft 53 vakantiedagen. De vakantie aan het spoor ziet er als volgt uit
24 vakantiedagen. 1 dag extra indien je 45 of ouder bent en nog eens een extra dag indien je 50 of ouder bent. Dus maximaal 26 vakantiedagen.
Verder geeft NMBS 13 compensatiedagen (dit is omdat je bij het spoor 40 uur moet werken maar bent betaald voor 36). Die 13 dagen kan/mag je niet zelf kiezen, dat doet de werkgever zelf. Deze 13 compensatiedagen zorgen er voor dat je van 40 naar 38u/week gaat. Verder zijn er 13 kredietdagen die mag je wel zelf kiezen (deze zorgen er voor dat je van 38 naar 36 dagen gaat). Deze dagen zijn er gekomen doordat het personeel ooit loon inleverderde om dezelfde aantal uren te blijven werken en dus werden betaald in tijd.

Er is echter een kanttekening, heel wat personeel kan deze vrij dagen niet wegwerken tegen het eind van het jaar. Persoonlijk voorbeeldje, ik heb alle kredietdagen 2025 nog alsook een groot deel van 2024. Kortweg ik heb uren gewerkt waarvoor ik nog niet werd betaald (aangezien de betaling doorgaat in vrije dagen). Zelfs vandaag krijg ik nog een berichtje dat vakantie aangevraagd voor 2026 geweigerd is (een periode buiten de schoolvakantie nota bene). Dus als politiekers iets kunnen is het vooral cijfertjes lullen zonder het echte verhaal te kennen.

Trouwens nog een klassieker in dat zelfde artikel (buiten dit forum om) is kakken op het onderwijs. Wat leerkrachten doen is lesgeven, maar ook voorbereiden, vergaderen , …. Maar zuiver naar het aantal uur lesgeven kijken is ook daar weer kort door de bocht.

De politiek is vervallen in het vertellen van de stukjes die ze willen om afgunst te veroorzaken tussen de bevolking en vooral omdat ze dan echter problemen niet moeten/willen aanpakken.

Het verwijzen naar andere landen vind ik ook leuk. Misschien hebben die andere landen dan ook een betere aanpak waardoor stakingen minder voorkomen. Dat ons landje heel wat mensen kent met nek/rugklachten of burn out. Maar ons landje staan dan ook bekend om zo goed als geen einde loopbaanregelingen te hebben, als ik spreek met collega’s uit andere landen verneem ik dat daar wel degelijk eindeloopbaan zaken geregeld zijn. Werkbaar werk is iets waar men in België precies niet van wakker ligt. Ondertussen doen die politiekers gewoon zelf verder met zakken vullen en zeggen wat anderen moeten doen maar vinden voor zichzelf altijd wel ergens excuses.

Dit jaar kon ik 22 van mijn 26 dagen verlof nemen (4 dagen te weinig). Had ik 40 van de 52 zaterdagen (12 dagen te weinig) had ik 53 zondagen (ik had nog een zondag te goed van 2024) dus daar sta ik op punt. Het aantal wettelijke feestdagen was in orde . 13 kredietdagen = 0 verkregen. Van de 13 compensatieverloven heb ik er 2 gekregen dus ook daar 11 op over.
Dat brengt het totaal op 40 dagen te weinig gekregen. Dat iedereen zijn eigen besluit vormt bij deze getallen.

Om af te ronden ik heb het wat gehad met al die politieke leugens van mensen die meer en meer aantonen dat ze de voeling met de gewone burger elke dag meer en meer verliezen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jean-Marie Dedecker zal blij zijn dat je hem nog altijd als een politicus beschouwt... Neemt niet weg dat ik stakingen een bijzonder bruut en lomp wapen vind om actie te voeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 01 dec 2025, 18:20 Jean-Marie Dedecker zal blij zijn dat je hem nog altijd als een politicus beschouwt... Neemt niet weg dat ik stakingen een bijzonder bruut en lomp wapen vind om actie te voeren.
Graag een suggestie van hoe je dan wel kan protesteren?

Ter info ik had het niet op hem alleen maar op de politiek in het algemeen. Hoe meer ik van die mensen weet hoe minder ik ze nog kan en wil geloven in wat ze zeggen.
traindriverbe

Bericht door traindriverbe »

Steven schreef: 01 dec 2025, 16:58 Met leugens vertellen kan je ver komen. Even wat feiten geven.
Niemand heeft 53 vakantiedagen. De vakantie aan het spoor ziet er als volgt uit
24 vakantiedagen. 1 dag extra indien je 45 of ouder bent en nog eens een extra dag indien je 50 of ouder bent. Dus maximaal 26 vakantiedagen.
Verder geeft NMBS 13 compensatiedagen (dit is omdat je bij het spoor 40 uur moet werken maar bent betaald voor 36). Die 13 dagen kan/mag je niet zelf kiezen, dat doet de werkgever zelf. Deze 13 compensatiedagen zorgen er voor dat je van 40 naar 38u/week gaat. Verder zijn er 13 kredietdagen die mag je wel zelf kiezen (deze zorgen er voor dat je van 38 naar 36 dagen gaat). Deze dagen zijn er gekomen doordat het personeel ooit loon inleverderde om dezelfde aantal uren te blijven werken en dus werden betaald in tijd.

Er is echter een kanttekening, heel wat personeel kan deze vrij dagen niet wegwerken tegen het eind van het jaar. Persoonlijk voorbeeldje, ik heb alle kredietdagen 2025 nog alsook een groot deel van 2024. Kortweg ik heb uren gewerkt waarvoor ik nog niet werd betaald (aangezien de betaling doorgaat in vrije dagen). Zelfs vandaag krijg ik nog een berichtje dat vakantie aangevraagd voor 2026 geweigerd is (een periode buiten de schoolvakantie nota bene). Dus als politiekers iets kunnen is het vooral cijfertjes lullen zonder het echte verhaal te kennen.

Trouwens nog een klassieker in dat zelfde artikel (buiten dit forum om) is kakken op het onderwijs. Wat leerkrachten doen is lesgeven, maar ook voorbereiden, vergaderen , …. Maar zuiver naar het aantal uur lesgeven kijken is ook daar weer kort door de bocht.

De politiek is vervallen in het vertellen van de stukjes die ze willen om afgunst te veroorzaken tussen de bevolking en vooral omdat ze dan echter problemen niet moeten/willen aanpakken.

Het verwijzen naar andere landen vind ik ook leuk. Misschien hebben die andere landen dan ook een betere aanpak waardoor stakingen minder voorkomen. Dat ons landje heel wat mensen kent met nek/rugklachten of burn out. Maar ons landje staan dan ook bekend om zo goed als geen einde loopbaanregelingen te hebben, als ik spreek met collega’s uit andere landen verneem ik dat daar wel degelijk eindeloopbaan zaken geregeld zijn. Werkbaar werk is iets waar men in België precies niet van wakker ligt. Ondertussen doen die politiekers gewoon zelf verder met zakken vullen en zeggen wat anderen moeten doen maar vinden voor zichzelf altijd wel ergens excuses.

Dit jaar kon ik 22 van mijn 26 dagen verlof nemen (4 dagen te weinig). Had ik 40 van de 52 zaterdagen (12 dagen te weinig) had ik 53 zondagen (ik had nog een zondag te goed van 2024) dus daar sta ik op punt. Het aantal wettelijke feestdagen was in orde . 13 kredietdagen = 0 verkregen. Van de 13 compensatieverloven heb ik er 2 gekregen dus ook daar 11 op over.
Dat brengt het totaal op 40 dagen te weinig gekregen. Dat iedereen zijn eigen besluit vormt bij deze getallen.

Om af te ronden ik heb het wat gehad met al die politieke leugens van mensen die meer en meer aantonen dat ze de voeling met de gewone burger elke dag meer en meer verliezen.
Zou het niet beter kunnen verwoorden!

Overal zitten we met volk te kort , als je een dag verlof aanvraagt weet je meestal maar de dag ervoor als die al dan niet goedgekeurd wordt...
Weken op een jaar dat we buiten reeks staan , dus je staat zogezegd reserve waardoor je diensten / dagen verlof dagelijks aangepast worden naar gelang er collega's verlof vragen of ziek vallen.

Kort verlof , losse dagen , vraag je max 3 maand op voorhand aan , dan moet je om middernacht achter de computer zitten in de hoop dat je bij de eerste aanvragen zit...

En de politiekers , de gewone werkmens die van niks op de hoogte is over het reilen en zeilen binnen de NMBS opzetten tegen ons dat we luiaards zijn met een dik loon en veel verlof , bende hypocrieten!
overweg13

Bericht door overweg13 »

Maar hoe kunnen stakingen, die niet eens over de problemen gaan die jullie aanhalen die problemen oplossen? Ik heb nog geen enkele vakbondsbaas hierover horen praten, laat staan dat hij met cijfers op de proppen komt. Ik denk integendeel dat het tekort aan personeel voor een stuk ook veroorzaakt wordt door de stakingen: wie wil er nu gaan werken voor een bedrijf dat constant negatief in het nieuws komt. We moeten gewoon vaststellen dat men de toestand al jaren laat verzieken.
En dan is er nog dit: zoals je wel weet, neem ik erg vaak de trein. Ik zie treinbestuurders nu niet zo dikwijls met hangende pootjes over het perron lopen omdat het allemaal niet meer te doen is; en uiteraard kom ik nog vaker in contact met treinbegeleiders, van wie ik bijna nooit de indruk krijg dat ze tegen hun job opzien. Ik gun zowel de tb als de tbg veel plezier in zijn of haar werk en denk dan: hoe is het toch mogelijk dat die mensen zich zo gemakkelijk voor de kar van de vakbonden laten spannen die zelfs niet meer de schaamte hebben om toe te geven dat hun strijd louter politiek is?
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Het is iets onrechtstreeks, de beslissingen die de politiek nemen maken overheidsbedrijven minder interessant als werkgever (natuurlijk met de opzet om ze vlot te kunnen verkopen) minder aantrekkelijk = minder volk dat er wil werken = minder kans op vakantie. Je moet dus aan het begin beginnen. Een degelijk bedrijf er van maken dat volk aantrekt om zodoende voldoende verlof te kunnen geven. Maar gezien de politieke afbraak zijn we er zeker nog niet. Het onderwijs ondergaat een gelijkaardig scenario trouwens. Zorgpersoneel? Ten tijden van corona stond iedereen buiten applaus te geven, hoeveel blijft daar vandaag nog van over van die steun?

Trouwens gelieve een onderscheid te maken tussen de traditionele vakbonden (rood, groen en blauw) en de overige vakbonden daar de werking anders is. Dit vergt echter diepgaande kennis van hoe alles werkt binnen het spoor.
pietje

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 01 dec 2025, 20:27 Maar hoe kunnen stakingen, die niet eens over de problemen gaan die jullie aanhalen die problemen oplossen? Ik heb nog geen enkele vakbondsbaas hierover horen praten, laat staan dat hij met cijfers op de proppen komt. Ik denk integendeel dat het tekort aan personeel voor een stuk ook veroorzaakt wordt door de stakingen: wie wil er nu gaan werken voor een bedrijf dat constant negatief in het nieuws komt. We moeten gewoon vaststellen dat men de toestand al jaren laat verzieken.
En dan is er nog dit: zoals je wel weet, neem ik erg vaak de trein. Ik zie treinbestuurders nu niet zo dikwijls met hangende pootjes over het perron lopen omdat het allemaal niet meer te doen is; en uiteraard kom ik nog vaker in contact met treinbegeleiders, van wie ik bijna nooit de indruk krijg dat ze tegen hun job opzien. Ik gun zowel de tb als de tbg veel plezier in zijn of haar werk en denk dan: hoe is het toch mogelijk dat die mensen zich zo gemakkelijk voor de kar van de vakbonden laten spannen die zelfs niet meer de schaamte hebben om toe te geven dat hun strijd louter politiek is?
Ik denk dat je niet mag onderschatten dat dit soort bedrijven hierdoor ook mensen aantrekken die naar zo'n bedrijf op zoek zijn.
In welk normaal bedrijf wordt het getolereerd dat het bedrijf door de eigen werknemers gesaboteerd wordt en ze er uiteindelijk nog goed voor beloond worden?

Er zijn soms terechte stakingen, bv. wanneer er weer eens een TBG werkonbekwaam geklopt wordt door één of ander soort tuig dat niet in onze samenleving hoort rond te lopen. Of wanneer de veiligheid ergens acuut in gedrang komt en de directie niet ingrijpt, maar door de veelvuldige stakingen waarbij het soms eerder gaat om de concurrentieposities van vakbonden onderling, maken ook de terechte stakingen geen indruk meer.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef: 01 dec 2025, 20:46 Zorgpersoneel? Ten tijden van corona stond iedereen buiten applaus te geven, hoeveel blijft daar vandaag nog van over van die steun?
Geweldig voorbeeld dat je daar geeft: er werd gevraagd om mensen die gewoon hun job deden, applaus te geven. De meeste betrokkenen die ik ken, waren daar enorm boos om. Ze hebben liever gewoon elke dag waardering voor hun beroep, niet alleen op paniekmomenten, wanneer ze uiteindelijk ook gewoon hun werk doen.
De mensen die daar stonden te applaudiseren, deden dat vooral om zichzelf een goed gevoel te geven, want als ze het meenden, deden ze dat tot op vandaag nog altijd elke dag
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad, je hebt mijn punt begrepen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ergens wringt er iets bij mij,
1) het probleem van het verlof is al dertig (?) jaar oud.
2) het is niet opgelegd door de politiek.

Dit is dus manier waarop de NMBS, samen met de vakbonden, de boel "willen" runnen.
Ze willen blijkbaar niet voldoende mensen aannemen, noch willen zij de machinisten extra betalen...beetje spelen met premies kan nog net.
Moeten er bepaalde verhoudingen tussen rijdend en niet rijdend personeel willens nillens blijven bestaan?
En toch belooft de NMBS een dienstregeling aan de politiek die ze niet kunnen waarmaken zonder die, in mijn ogen, "plantrekkerij".
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Extra betalen gaat niet zomaar. Dat is dan een nadeel aan statutair zijn bij contractuele mensen kan dat nu eenmaal eenvoudiger. Mensen aanwerven klinkt mooi maar er zijn niet zoveel mensen die onregelmatig willen werken. Diegene die het wel willen doen hebben doorgaans wel wat opties om uit te kiezen en dus vist nmbs niet als enige in die vijver. Zelfs de toegangsvoorwaarden om treinbestuurder wat milder maken heeft niet veel veranderd in het aantal kandidaten. Je mag er vanuit gaan dat als je 100 kandidaten hebt je blij mag zijn als er tien mee doen tot de laatste n de finish en dus wel degelijk de job uitvoeren.
Een deel keurt men medisch af
Een deel voldoet niet aan diploma voorwaarden.
Een deel slaagt niet in de sollicitatieproeven
Een deel slaagt niet in de opleiding.
Een deel stelt zich kandidaat omdat ze “moeten” van de RVA maar zal dan bewust/onbewust sneuvelen in 1 van bovenstaande groepen.

Nog even aanvullen dat ondanks het ongenoegen het grootste deel van het personeel hun werk echt wel graag doet en niet als doel heeft elke dag zuur rond te lopen of er uitgeblust voor te komen (daar help je niemand mee en al zeker jezelf niet). Maar dat neemt niet weg dat mensen zich willen uiten/ventileren van ongenoegen.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef: 01 dec 2025, 22:35 Extra betalen gaat niet zomaar. Dat is dan een nadeel aan statutair zijn bij contractuele mensen kan dat nu eenmaal eenvoudiger. Mensen aanwerven klinkt mooi maar er zijn niet zoveel mensen die onregelmatig willen werken. Diegene die het wel willen doen hebben doorgaans wel wat opties om uit te kiezen en dus vist nmbs niet als enige in die vijver. Zelfs de toegangsvoorwaarden om treinbestuurder wat milder maken heeft niet veel veranderd in het aantal kandidaten. Je mag er vanuit gaan dat als je 100 kandidaten hebt je blij mag zijn als er tien mee doen tot de laatste n de finish en dus wel degelijk de job uitvoeren.
Een deel keurt men medisch af
Een deel voldoet niet aan diploma voorwaarden.
Een deel slaagt niet in de sollicitatieproeven
Een deel slaagt niet in de opleiding.
Een deel stelt zich kandidaat omdat ze “moeten” van de RVA maar zal dan bewust/onbewust sneuvelen in 1 van bovenstaande groepen.
Ik lees al onmiddellijk enkele dingen die de vakbonden en personeelsdienst zelf mee kunnen oplossen, zoals dat hopeloos verouderde statuut, maar ook de diplomavoorwaarden, opleiding en het probleem van "omdat ze moeten" zou na nieuwjaar al heel wat minder prangend moeten zijn.
Nog even aanvullen dat ondanks het ongenoegen het grootste deel van het personeel hun werk echt wel graag doet en niet als doel heeft elke dag zuur rond te lopen of er uitgeblust voor te komen (daar help je niemand mee en al zeker jezelf niet). Maar dat neemt niet weg dat mensen zich willen uiten/ventileren van ongenoegen.
Net zoals in het overgrote deel van de bedrijven het geval is.
Maar daar gaat men niet met de regelmaat van de klok de klanten wat pesten "om zich te uiten/ongenoegen ventileren"
Als jouw lokale supermarkt of bakker dit even frequent zou doen, was dit een zelfoplossend probleem.
Plaats reactie