Pagina 9 van 15

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 13 jan 2013, 14:53
door Shrek
vasonline schreef:Soms heb ik het idee dat men graag zijn eigen ruiten wil inslaan?

Snel Snel Snel de reeks 11 afvoeren......er moest maar eens nood aan zijn aan een loc die naar Nederland
kan rijden? (en nu zeker, met het Fyra debacle...wie weet wat er nog gaat komen)

Comfortgewijs, kan er voor de bestuurder ook niet veel verkeerd mee zijn. (in tegenstelling tot de veel oudere types)

Ik vraag me soms toch af waar de "bazen" hun verstand zit.

Groetjes
Ze worden niet afgevoerd he, ze worden net op een overdekte plaats gezet zodat ze nog terug inzetbaar zijn moest het ooit nodig zijn.
Maar momenteel zijn deze locs overbodig dus is het heel verstandig ze aan de kant te zetten en zo stevig te besparen op onderhoudskosten.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 13 jan 2013, 16:03
door vasonline
Shrek schreef:
vasonline schreef:Soms heb ik het idee dat men graag zijn eigen ruiten wil inslaan?

Groetjes
Ze worden niet afgevoerd he, ze worden net op een overdekte plaats gezet zodat ze nog terug inzetbaar zijn moest het ooit nodig zijn.
Maar momenteel zijn deze locs overbodig dus is het heel verstandig ze aan de kant te zetten en zo stevig te besparen op onderhoudskosten.
Ok. Dat is op zich niet verkeerd.
Maar rust roest?
Zijn de onderhoudskosten zo groot dat men geen sporadische inzet kan doen?
"Roulatie" van de machines die op stock staan?

Als je niet beter weet als "liefhebber" dan lijkt het toch eerder het begin van het einde voor deze machines?
(ik hoop dat ik het verkeerd heb eigenlijk)

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 13 jan 2013, 17:26
door Bibke
Ze staan in de uitverkoop.
Er blijft 1 loc in Merelbeke om eventuele verkopers de loc te showen.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 00:21
door Tijgernoot
Ik ben benieuwd wie er interesse zouden kunnen hebben in zo'n relatief kleine serie locomotieven uit het midden van de jaren tachtig.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 00:49
door Retard
Tijgernoot schreef:Ik ben benieuwd wie er interesse zouden kunnen hebben in zo'n relatief kleine serie locomotieven uit het midden van de jaren tachtig.
Het zijn tweespanningslocs en misschien zijn ze ook niet zo duur.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 00:54
door Joris
Hallo,
Retard schreef:
Tijgernoot schreef:Ik ben benieuwd wie er interesse zouden kunnen hebben in zo'n relatief kleine serie locomotieven uit het midden van de jaren tachtig.
Het zijn tweespanningslocs en misschien zijn ze ook niet zo duur.
Je kan er enkel mee in NL bollen, en de nmbs kennende zullen ze er wel genoeg voor vragen...
Wil je er elders mee bollen, moet je ze al laten homologeren, en waar heb je nog gebieden waar 1,5kv aan 3kv grenst?
En vergeet niet dat er volgens mij ook nog wel 1600'en zullen te koop zijn...
Groeten.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 01:04
door Joris
Hallo,
Shrek schreef: Ze worden niet afgevoerd he, ze worden net op een overdekte plaats gezet zodat ze nog terug inzetbaar zijn moest het ooit nodig zijn.
Maar momenteel zijn deze locs overbodig dus is het heel verstandig ze aan de kant te zetten en zo stevig te besparen op onderhoudskosten.
De nmbs heeft weer wat geoverinvesteerd met hun 18'en denk ik, en of dat de meest goedkope en verstandige beslissing was? Goede vraag...
Ik ken zo nog een land waar ze eens hun locpark gingen standaardiseren met een reusachtige locbestelling, en waar ze ook vlotjes nieuwe stationsprojecten uit de grond stampen en vlotjes tunnels van >10km bouwen, en ook daar komt men dan blijkbaar plots tot de vaststelling dat het geld op is...
Met dat verschil dat we hier in België een enorme staatsschuld hebben, die we liefst wat onder controle krijgen.
Groeten.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 08:15
door overweg13
Joris schreef:Hallo,

De nmbs heeft weer wat geoverinvesteerd met hun 18'en denk ik, en of dat de meest goedkope en verstandige beslissing was? Goede vraag...
Geen goede vraag: de vervanging van al die gelijkaardige locs (11, 12, 21, 27) zit er zo aan te komen. Ik begrijp niet goed dat men nu de aankoop van de 18'en in vraag stelt: het volstaat dat je een jaar of 2-3 op dit forum teruggaat om te lezen hoe onbetrouwbaar deze locs wel geworden waren. Dat werd hier (en elders) door TB's zelfs meerdere malen geopperd. War wil je dan eigenlijk?

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:38
door Shrek
Joris schreef:De nmbs heeft weer wat geoverinvesteerd met hun 18'en denk ik, en of dat de meest goedkope en verstandige beslissing was? Goede vraag...
Ik ken zo nog een land waar ze eens hun locpark gingen standaardiseren met een reusachtige locbestelling, en waar ze ook vlotjes nieuwe stationsprojecten uit de grond stampen en vlotjes tunnels van >10km bouwen, en ook daar komt men dan blijkbaar plots tot de vaststelling dat het geld op is...
In Oostenrijk heeft men het locpark gestandardiseerd met een grote daling in onderhoudskosten. Dat zit er hier ook aan te komen. Ik zie het probleem niet?

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:47
door Bibke
Shrek schreef:In Oostenrijk heeft men het locpark gestandardiseerd met een grote daling in onderhoudskosten. Dat zit er hier ook aan te komen. Ik zie het probleem niet?
Dat is uiteraard het grote voordeel maar ook het feit dat er minder opleidingen gegeven moeten worden, stockbeheer kan goedkopen, ...
En dat allemaal voor een betere betrouwbaarheid.
Maar inderdaad zok rijg je wel een eenheidsworst aan materieel bij de NMBS. Maar de privéoperatoren zorgen dan weer voor meer diversiteit op de spoorlijn.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:51
door Stijn82
Wordt er in Tsjechie ook geen 3kv en 1.5kv gebruikt?
Of misschien zijn de locs nog wel interessant voor een Nederlandse vervoerder die er mee tot over de grens wil.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:51
door Steve
Ik denk dat het voor velen (ook voor mij hoor) ietwat wennen is: er zijn nog maar pas tientallen locs van 50 à 60 jaar oud geschrapt (HLE 23 & 26), wat iedereen wel kon begrijpen vanwege hun leeftijd. Dat er nu haast in dezelfde beweging meteen ook 24 locs volgen die nog lang geen 30 jaar zijn (amper de helft van wat de 23 en de 26 bereikt hebben), en waarvan hun nog iets oudere broers 21 en 27 nog steeds een zeer frequente verschijning zijn op het net, dat is toch een stukje moeilijker te begrijpen. Maar als je de zaken objectief en zakelijk bekijkt - en zaken als diversiteit voor geïnteresseerde TB's/liefhebbers/fotografen zijn dan echt niet van tel - zal het ongetwijfeld de juiste beslissing zijn.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:56
door Steven
dergelijke vereenvoudiging in het materieel heeft meerdere voordelen. Besparen in variatie aan nodige reserveonderdelen. Het aantal locs die een bestuurder moet kennen vereenvoudigen (dus ook besparen in opleidingen). De kans is ook groter bijgevolg dat een reservebestuurder de loc kent en er dus mee kan rijden als een andere bestuurder ziek, afwezig, te laat is.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 09:59
door dentheo
Hoeveel loks worden er afgevoerd 1/1 of 3/2 ?

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 14 jan 2013, 10:05
door overweg13
Bibke schreef:
Shrek schreef:In Oostenrijk heeft men het locpark gestandardiseerd met een grote daling in onderhoudskosten. Dat zit er hier ook aan te komen. Ik zie het probleem niet?
Dat is uiteraard het grote voordeel maar ook het feit dat er minder opleidingen gegeven moeten worden, stockbeheer kan goedkopen, ...
En dat allemaal voor een betere betrouwbaarheid.
Maar inderdaad zok rijg je wel een eenheidsworst aan materieel bij de NMBS. Maar de privéoperatoren zorgen dan weer voor meer diversiteit op de spoorlijn.


Die indruk is van alle tijden; en toch. Die verschraling speelt zich eerder af in de geest dan in de werkelijkheid. Laat ons de proef op de som nemen: overweg 13, lijn 94 in de jaren 1960, voor de komst van de diesels: stoomlocs type 1, 12, 16, 29, 64 en 81 en een loc van de SNCF. Rijtuigen M1, M2, K1 en K2. Motorwagens van de reeksen 46 en 49.
Overweg 13 nu: breaks (gemoderniseerd of niet), tweeledige stellen (gemoderniseerd of niet), Desiro's, ms 96 en vierledige stellen. Locs 21 en 27. Rijtuigen M4, M5 en M6.
Het is moeilijk vergelijken, maar zo erg lijkt die verschraling toch niet om zich heen te grijpen.

Wat wel voor verschraling zal zorgen is de invoering van een nieuw vervoersplan, omdat de inzet van het materieel ongetwijfeld zal wijzigen. De NMBS wil o.m. naar maximaal 2 materieeltypes per verbinding. Dat zal zich wel vertalen in een bepaald materiaaltype, aangevuld met M6 in de spits.