Re: Dienstregeling 2013
Geplaatst: 31 aug 2012, 15:12
Dat de IC K in Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden stopt is niet de eerste maal, voor de boog van Leuven klaar was aan de luchthaven was dit elk uur zelfs de gewoonte.
Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Dat komt omdat er in Denderleeuw heel veel ruimte was voor een groot station, anders had dat in Ninove gestaan. Een extra stop in Denderleeuw voor de IR-i is geen grote moeite, wetende dat Kortrijk - Dendermonde via Denderleeuw waarschijnlijk zal verdwijnen volgend jaar.MIVB-reiziger schreef:Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.Stijn91 schreef:Dat komt omdat er in Denderleeuw heel veel ruimte was voor een groot station, anders had dat in Ninove gestaan. Een extra stop in Denderleeuw voor de IR-i is geen grote moeite, wetende dat Kortrijk - Dendermonde via Denderleeuw waarschijnlijk zal verdwijnen volgend jaar.MIVB-reiziger schreef:Ja zeg, Denderleeuw heeft nu al een fenomenale bediening (uitgedrukt in aantal treinen per inwoner wellicht het hoogste van het land!), laten we de IR-i nu ook niet nog meer vertragen door hem ook die omweg te laten maken...Stijn91 schreef: Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
De IC A's doen over Brussel-Zuid - Gent in totaal 31 min., de IC 1544 Genk - Oostende doet in het weekend enkel dan is deze met stop in Denderleeuw 36 min. tussen Brussel-Zuid - Denderleeuw - Gent, wat toch niet zo heel veel extra tijd is.MIVB-reiziger schreef: Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.
Vijf minuten links en rechts tellen al snel op (en bovendien storingsgevoelig met het verlaten en opnieuw berijden van de hoofdlijn)... en vooral: het risico is reëel dat de trein daarmee z'n rijpad kwijt is. Tijdens de week zijn ze al zo schaars op lijn 50A...Stijn91 schreef:De IC A's doen over Brussel-Zuid - Gent in totaal 31 min., de IC 1544 Genk - Oostende doet in het weekend enkel dan is deze met stop in Denderleeuw 36 min. tussen Brussel-Zuid - Denderleeuw - Gent, wat toch niet zo heel veel extra tijd is.MIVB-reiziger schreef: Ruimte is er misschien genoeg, maar waarom heeft Denderleeuw in vredesnaam nood aan nóg een extra verbinding, die de IR-i - die normaal heel de 50A volgt van Gent tot Brussel - vrij veel tijd zal doen verliezen (afremmen, aftakking nemen, station bedienen, optrekken, opnieuw naar de hoofdlijn, ...)? De verbinding Poperinge - Brussel zal als dusdanig misschien wel verdwijnen, maar er zal heus wel een trein tussen Kortrijk en Brussel (via Denderleeuw) overblijven... ik zie de "nieuwe" verbinding bijvoorbeeld wel vanuit Roeselare vertrekken, maar dat geheel terzijde.
Denderleeuw is dan ook een vrij goed station qua ligging en met aftakkingen naar verschillende lijnen maar Brussel is niet het einde van de wereld.MIVB-reiziger schreef:
Vijf minuten links en rechts tellen al snel op (en bovendien storingsgevoelig met het verlaten en opnieuw berijden van de hoofdlijn)... en vooral: het risico is reëel dat de trein daarmee z'n rijpad kwijt is. Tijdens de week zijn ze al zo schaars op lijn 50A...
De hamvraag blijft echter "waarom". Tussen grofweg 7.30 en 8.30 u heb je 8 à 9 snelle treinen tussen Denderleeuw en Brussel, dat is een riant aanbod. Zelfs overdag (zonder P-treinen) zijn er nog steeds 4 à 5 treinen per uur. Velen zullen daar (terecht) jaloers op zijn.
Het zou slechts enkele zeer vroege/late ritten betreffen, met name 2226, 2227 en 2221. Hoewel deze ingreep principieel uiteraard niet goed te keuren is, blijft het aantal getroffen reizigers dus beperkt. Gegeven het feit dat er hoe dan ook bespaard moet worden, wegen de baten die voortvloeien uit deze maatregel dus wellicht wel op tegen de nadelen.Enkele ritten Antwerpen Luchthaven - Landen vv worden ingekort tot Leuven, IC-K Gent - Genk neemt dan de bediening van Neerwinden en Ezemaal over.
Bron: TTB, stond ook nog bij bediening Diabolo.
Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Molenbruch Y. schreef:Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.
Groeten,
Vandaag en morgen extra treinen naar de kust en geen enkele met een stop in Denderleeuw, allemaal rechtstreeks naar Gent vanuit Brussel, dit is een geschikt moment om ook in Denderleeuw een trein te laten stoppen.Molenbruch Y. schreef: Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.
Krijgen we dat weer... die extratreinen hebben grotendeels de bedoeling om de reguliere IC's te ontlasten. Het is zo al moeilijk genoeg om toeristen in die extratrein te stoppen ("ja maar meneer, op de dienstregelingen staat zus en zo, ..."). Als zo'n extratrein dan ook nog eens een stop gaat maken in Denderleeuw met al het tijdverlies tot gevolg, dan zal dat niet bepaald helpen.Stijn91 schreef:Vandaag en morgen extra treinen naar de kust en geen enkele met een stop in Denderleeuw, allemaal rechtstreeks naar Gent vanuit Brussel, dit is een geschikt moment om ook in Denderleeuw een trein te laten stoppen.Molenbruch Y. schreef: Dit is geen goed idee. Niettegenstaande Denderleeuw zeker recht zou moeten hebben op een snellere verbinding met Gent (heden is er tijdens de dag slechts 1 P-trein per richting via lijn 50A), mag dat niet ten koste gaan van de bediening van West-Vlaanderen.
Redelijk slecht. Hij komt veelal met vertraging toe en heeft dan nog veel last van gestoorde overwegen of gestoorde seininrichting. Ook heb enkelspoor tussen Diksmuide en De Panne (met uitwijkmogelijkheid te Veurne) helpt niet. En hij doet er dan nog acht minuten langer over dan 15 jaar geleden!Stijn91 schreef:Hoe zit het eigenlijk met de stiptheid van De Panne - Mechelen?
Besmettelijk?overweg13 schreef:Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...jens123 schreef:
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!