Die zijn nog steeds mogelijk maar NS voert een sterk ontmoedigingsbeleid.
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Officieel zijn binnenlandse reizen per ICE in Nederland nog mogelijk, omdat ICE onderdeel uitmaakt van de hoofdrailnetconcessie (die eind dit jaar afloopt). Daarom moeten binnenlandse vervoerbewijzen geldig en reizen mogelijk blijven. Er worden ook nog steeds toeslagkaartjes voor binnenlandse reizen verkocht voor niet-abonnementhouders (er is geen toeslag verschuldigd voor abonnementhouders).
Echter worden binnenlandse reizen op meerdere manieren ontmoedigd. Op Nederlandse stations kun je volgens reisplanners en perronborden enkel instappen richting Duitsland resp. uitstappen richting Amsterdam. Treinbegeleiders roepen soms wel eens om aan boord dat binnenlandse reizen verboden zijn (zoals ze ook al eens beweerden dat Interrailpassen ongeldig zijn of dat een reservering verplicht was toen dat niet zo was). En deze zomermaanden is een reservering verplicht, die je niet kunt verkrijgen voor binnenlandse reizen. NS International verklaart desondanks dat binnenlandse reizen nog toegestaan en mogelijk zijn, maar de mogelijkheid enkel wordt 'verstopt'.
Deze situatie oogt juridisch nogal wankel: er worden dus toeslagkaartjes verkocht voor een verbinding die je volgens reisplanners en perronborden (die bijvoorbeeld richting Amsterdam "niet instappen" tonen) niet kunt/mag gebruiken, en reizigers worden onder valse voorwendselen de trein uit gejaagd.
Vanaf 2025 zal de ICE geen onderdeel meer zijn van de hoofdrailnetconcessie en zullen naar alle waarschijnlijkheid binnenlandse vervoersbewijzen geheel niet meer geldig zijn.
Echter worden binnenlandse reizen op meerdere manieren ontmoedigd. Op Nederlandse stations kun je volgens reisplanners en perronborden enkel instappen richting Duitsland resp. uitstappen richting Amsterdam. Treinbegeleiders roepen soms wel eens om aan boord dat binnenlandse reizen verboden zijn (zoals ze ook al eens beweerden dat Interrailpassen ongeldig zijn of dat een reservering verplicht was toen dat niet zo was). En deze zomermaanden is een reservering verplicht, die je niet kunt verkrijgen voor binnenlandse reizen. NS International verklaart desondanks dat binnenlandse reizen nog toegestaan en mogelijk zijn, maar de mogelijkheid enkel wordt 'verstopt'.
Deze situatie oogt juridisch nogal wankel: er worden dus toeslagkaartjes verkocht voor een verbinding die je volgens reisplanners en perronborden (die bijvoorbeeld richting Amsterdam "niet instappen" tonen) niet kunt/mag gebruiken, en reizigers worden onder valse voorwendselen de trein uit gejaagd.
Vanaf 2025 zal de ICE geen onderdeel meer zijn van de hoofdrailnetconcessie en zullen naar alle waarschijnlijkheid binnenlandse vervoersbewijzen geheel niet meer geldig zijn.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
...en misschien voor binnenlandse trajecten vervangen worden door een "Flexpreis Europa" zoals nu al geldt tussen Brussel en Luik? Daar bestaat de ICE-toeslag niet meer sinds 2022.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Juridisch is dat niet wankel maar simpel: bij tegenstrijdige voorwaarden is de versie van toepassing die voor de consument het voordeligst is.DDietzen schreef: ↑25 jul 2024, 15:15 Deze situatie oogt juridisch nogal wankel: er worden dus toeslagkaartjes verkocht voor een verbinding die je volgens reisplanners en perronborden (die bijvoorbeeld richting Amsterdam "niet instappen" tonen) niet kunt/mag gebruiken, en reizigers worden onder valse voorwendselen de trein uit gejaagd.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
hallo, iets anders 
vanaf zondag 15 december 2024 nieuwe jaardienstregeling in voege, wijzigen de uren van de 7 dagelijkse ICE treinen tussen Brussel en Frankfurt en terug ?
iemand idee of verkoop zoals traditioneel pas zal opengaan begin oktober ?
Erwin

vanaf zondag 15 december 2024 nieuwe jaardienstregeling in voege, wijzigen de uren van de 7 dagelijkse ICE treinen tussen Brussel en Frankfurt en terug ?
iemand idee of verkoop zoals traditioneel pas zal opengaan begin oktober ?
Erwin
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dit jaar start de verkoop bij DB op 16 oktober.railtravelmanager schreef: ↑16 aug 2024, 16:13 vanaf zondag 15 december 2024 nieuwe jaardienstregeling in voege, wijzigen de uren van de 7 dagelijkse ICE treinen tussen Brussel en Frankfurt en terug ?
iemand idee of verkoop zoals traditioneel pas zal opengaan begin oktober ?
Er verandert voor de ICE niet veel. De late zondagavondtreinen gaan als het goed is in de brede zomer dagelijks rijden.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
zoals ieder jaar later en later in oktoberrvdborgt schreef: ↑16 aug 2024, 16:39Dit jaar start de verkoop bij DB op 16 oktober.railtravelmanager schreef: ↑16 aug 2024, 16:13 vanaf zondag 15 december 2024 nieuwe jaardienstregeling in voege, wijzigen de uren van de 7 dagelijkse ICE treinen tussen Brussel en Frankfurt en terug ?
iemand idee of verkoop zoals traditioneel pas zal opengaan begin oktober ?
Er verandert voor de ICE niet veel. De late zondagavondtreinen gaan als het goed is in de brede zomer dagelijks rijden.


-
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Tsja, dat is wel een beetje begrijpelijk, he. Treinen zijn nu eenmaal zwaar, die laadt men niet zomaar op zoals een kleerkast of een fauteuil van de ikea of zo ...omdat ze vaak niet alle treinen geladen krijgen in de systemen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Aan de oostkant van station Horrem is een vrachtwagen op de sporen gekomen en blokkeert alle 6 sporen.
Vrachtwagen was gevuld met kunststofkorrels.
Het opruimen duurt nog heel het weekend.
https://www.express.de/koelner-umland/l ... fen-849950
https://www.radioerft.de/artikel/kerpen ... 81642.html
https://www.feuerwehr-kerpen.de/grossei ... ln-aachen/
ICEs worden omgeleid.
Vrachtwagen was gevuld met kunststofkorrels.
Het opruimen duurt nog heel het weekend.
https://www.express.de/koelner-umland/l ... fen-849950
https://www.radioerft.de/artikel/kerpen ... 81642.html
https://www.feuerwehr-kerpen.de/grossei ... ln-aachen/
ICEs worden omgeleid.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ze hebben echt geen geluk op die verbinding. Wie verwacht er nu een vrachtwagen die alle 6(!) sporen verspert?
-
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op de foto's zie ik de buitenste sporen niet geblokkeerd. Wellicht heeft men ze afgesloten om veiligheidsredenen.
Trouwens, op een van de krantenfoto's ziet men een trein, die gaat men daar toch niet laten rijden als hij niet kan passeren? Hij zal allicht wel "in kleine beweging" gebold hebben of hoe ze dat in Duitsland ook mogen noemen.
https://www.radioerft.de/artikel/silotr ... id=1&pid=1
Trouwens, op een van de krantenfoto's ziet men een trein, die gaat men daar toch niet laten rijden als hij niet kan passeren? Hij zal allicht wel "in kleine beweging" gebold hebben of hoe ze dat in Duitsland ook mogen noemen.
https://www.radioerft.de/artikel/silotr ... id=1&pid=1
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Zoals in een van de artikels staat uitgelegd, is die S-Bahn nog net op tijd kunnen stoppen. De trein is ter plaatse geëvacueerd.
De spoorlijn tussen Düren en Köln (Ehrenfeld) is viersporig: 2 voor S-Bahn en 2 voor Fern- en Regionalverkehr. Die laatstgenoemde twee sporen hebben thv station Horrem, waar het ongeluk plaatsvond, twee zijsporen om eventueel ICE's voorbij te laten razen, à la Noorderkempen. Dat zijn dus twee van de zes sporen die zichtbaar zijn op de foto's. Daarnaast zie je nog net de aftakking van de Erftbahn richting Bedburg en Neuss. (Station Horrem is trouwens een 'Dreiecksbahnhof', ofwel driehoeksstation. Ook interessant om wat over in te lezen online.)
Morgen reis ik naar Hamburg. Benieuwd hoeveel uren vertraging dit me zal opleveren. De meeste HST's uit Duitsland zijn met een tweetal uur vertraging aangekomen in Brussel, ICE 12 zelfs met drie uur vertraging.
De spoorlijn tussen Düren en Köln (Ehrenfeld) is viersporig: 2 voor S-Bahn en 2 voor Fern- en Regionalverkehr. Die laatstgenoemde twee sporen hebben thv station Horrem, waar het ongeluk plaatsvond, twee zijsporen om eventueel ICE's voorbij te laten razen, à la Noorderkempen. Dat zijn dus twee van de zes sporen die zichtbaar zijn op de foto's. Daarnaast zie je nog net de aftakking van de Erftbahn richting Bedburg en Neuss. (Station Horrem is trouwens een 'Dreiecksbahnhof', ofwel driehoeksstation. Ook interessant om wat over in te lezen online.)
Morgen reis ik naar Hamburg. Benieuwd hoeveel uren vertraging dit me zal opleveren. De meeste HST's uit Duitsland zijn met een tweetal uur vertraging aangekomen in Brussel, ICE 12 zelfs met drie uur vertraging.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De vrachtwagen ligt inderdaad niet op de buitenste sporen, maar op andere foto's is te zien dat daar wel opruimwerk is.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Laatste stand van zaken volgens strecken-info.de:
Vertaling:LKW von Brücke ins Gleisbett gestürzt. In der Nacht 23./24.8. wird eine Bergung des LKWs versucht und anschließend eine Prognose zur Befahrbarkeit einzelner Gleise erstellt. Stand 22:00 Uhr: MA E- Techniker begleiten fachl. Bergung, TVT zurück nach KKD. Trennen der Zugmaschine vom Auflieger im Gange, Abpumpen des Aufliegers andauernd (3 von 6 Kammern leer gepumpt). Anschließend Bergungsversuch von Straßenseite. Planung E- Technik in Abhängigkeit vorbehaltlich der bei Bergung evtl. entstehenden Schäden an Ol- Anlage: TVT- Einsatz ab Mittagsstunden 24.08.2024 beginnend mit der Kontrolle und Beseitigung der kleineren Schäden in den S- Bahngleisen und dem F- Gleis KKER->KDN (angestrebt sukzessive Freigabe in den Nachmittagsstunden 24.08.24), anschließend vsl. 2 Schichten á 10 Stunden im F- Gleis KDN-KKER und Gl. 3, angestrebte Freigabe vsl. späte Morgenstunden 25.08.2024. LST- und Fahrbahnbegutachtung ausstehend (vsl. im Vormittagsverlauf 24.08.2024)
Vrachtwagen van brug in spoorbedding gevallen. In de nacht van 23 op 24 augustus wordt er geprobeerd om de vrachtwagen te bergen en vervolgens wordt een voorspelling gedaan over de beschikbaarheid van individuele sporen.
Vanaf 22.00 uur: elektrotechnici zorgen voor professionele ondersteuning bij de berging, bovenleidingstrein terug naar Keulen Deutzerfeld. Het scheiden van de trekker van de oplegger is bezig, er wordt continu uit de oplegger gepompt (3 van de 6 kamers leeggepompt). Daaropvolgende reddingspoging vanaf de straatkant.
Planning van de elektrotechnici afhankelijk van eventuele schade aan de bovenleiding die kan optreden tijdens de berging: inzet bovenleidingstrein vanaf 24 augustus 2024 om 12.00 uur, te beginnen met het controleren en repareren van de kleine schade aan de S-Bahn-sporen en het langeafstandsspoor Keulen Ehrenfeld->Düren (er wordt gestreefd naar een geleidelijke vrijgave in de middaguren van 24 augustus 2024), daarna waarschijnlijk 2 diensten van elk 10 uur op de langeafstandsspoor Düren-Keulen-Ehrenfeld en spoor 3, beoogde vrijgave waarschijnlijk tijdens de late ochtenduren 25 augustus 2024. Seinwezen- en spoorbeoordeling in behandeling (vermoedelijk in de ochtend van 24 augustus 2024)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Is de situatie nu eigenlijk effectief verbeterd op de ICE International routes naar Brussel en Amsterdam aangaande het materieel? Het valt mij op dat het een stuk rustiger is in dit topic sinds de ICE3neo rijdt, hopelijk is dat een goed teken voor de betrouwbaarheid van het materieel.