Ice verbinding Brussel Duitsland

ovspotter_be

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Op de ICE zijn geen treinbegeleiders van NMBS actief.
260689

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 24 jul 2024, 17:38
260689 schreef: 24 jul 2024, 17:14 [...]Depot Liège (ILIE) (enkel machinisten) rijden met de ICE tot Frankfurt.
Tot waar rijden de NMBS-treinbegeleiders (train managers?) mee?
Maar die vertrekken waarschijnlijk van Brussel?
Boordpersoneel (treinbegeleiders zijn van uitsluitend van DB, Barpersoneel is van DB of onderaanneming). Bepaalde treinen worden gereden door NMBS machinisten van Depot Luik, de rest zijn DB machinisten.
dovaere

Bericht door dovaere »

ovspotter_be schreef: 24 jul 2024, 17:41 Op de ICE zijn geen treinbegeleiders van NMBS actief.
Aha, dus DB-treinbegeleiders, die ook voldoen aan de Belgische voorwaarden qua taalkennis (enkel Frans?) en kennis van Belgische procedures?
Zijn er ook Belgen bij DB? Rond Brussel wonen of overnachten?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, die vragen kwamen ook bij mij direct op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 24 jul 2024, 17:59
ovspotter_be schreef: 24 jul 2024, 17:41 Op de ICE zijn geen treinbegeleiders van NMBS actief.
Aha, dus DB-treinbegeleiders, die ook voldoen aan de Belgische voorwaarden qua taalkennis (enkel Frans?) en kennis van Belgische procedures?
De treinbegeleiders en Machinisten van DB kunnen zowel Frans als Nederlands en hebben de kennis van het volledige Infrabel net. In België werken ook zij met Linda voor de vertrekprocedures. Dus het personeel krijgt van de NMBS:

machinisten: tablet + Smartphone
Treinbegeleiders: smartphone + smartwatch.

Ook het NS personeel die de Benelux doen krijgen dezelfde items van NMBS.

Omgekeerd krijgen de Belgische machinisten en treinbegeleiders het nodige materiaal van NS voor het rijden op het ProRail netwerk.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 24 jul 2024, 17:59
Mijn ervaring: elke DB Zugchef die richting België rijdt spreekt vloeiend Frans, sommigen ook heel goed Nederlands. Er is er zelfs 1 waarvan ik vermoed dat het een Vlaming is. Deze spreekt perfect de drie landstalen (alsook het Engels) en heeft een Vlaams accent.
ovspotter_be

NS heeft ook treinbegeleiders voor de ICE die ook af en toe treinen naar Brussel verzekeren, dus ik vermoed dat dit dan diegene zullen zijn die vloeiend Nederlands spreken.
Dimi

Bericht door Dimi »

De taalkennis van de Duitse treinbegeleiders op deze verbinding is wat mij betreft zeer goed, zowel in het Frans, het Nederlands en het Engels. Maar voor taalgevoelige mensen durven zij het Nederlands te gebruiken in Wallonie en het Frans in Vlaanderen...
In tegenstelling daarvan, scoren de Franse treinbegeleiders van de TGV-verbindingen tussen Brussel en Lille of Roissy zeer zwak.
ovspotter_be

dovaere schreef: 24 jul 2024, 17:59 Aha, dus DB-treinbegeleiders, die ook voldoen aan de Belgische voorwaarden qua taalkennis (enkel Frans?) en kennis van Belgische procedures?
Ik vermoed dat deze net zoals NS-personeel voor de Benelux ergens in de buurt van het Zuidstation beschikken over een hotel dat gehuurd wordt door de DB.
Hetzelfde geld ook voor de machinisten van Liège, de machinisten van de eerste 2 ICE's vanuit Brussel (11 en 13) komen de avond voordien al toe in Brussel en krijgen daar een hotelovernachting.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

In tegenstelling daarvan, scoren de Franse treinbegeleiders van de TGV-verbindingen tussen Brussel en Lille of Roissy zeer zwak.
Er blijft dan ook in Frankrijk, of toch zeker in bepaalde kringen van dat land, een beeld heersen dat Belgie essentieel een Franstalig land is. Er zijn daar zelfs nog altijd lieden die zichzelf "goed op de hoogte" menen, door te weten dat er ook wel "du Flamand" wordt gesproken, een soort van bizar dialect van het Frans. (het zijn vaak dezelfde mensen die moeilijk kunnen aannemen dat Jaques Brel een Belg was, en dus geen Fransman, maar dat tussen (haakjes))
Dat Belgie in meerderheid Nederlandstalig is, zowel in bevolkingsaantallen als economisch, krijgt men nog altijd niet aan alle Fransen verkocht.
Waarom zou een TBG dan het Nederlands moeten beheersen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 24 jul 2024, 20:19 NS heeft ook treinbegeleiders voor de ICE die ook af en toe treinen naar Brussel verzekeren, dus ik vermoed dat dit dan diegene zullen zijn die vloeiend Nederlands spreken.
Denk je dat? Dat die zo vloeiend Frans én Duits kunnen? Lijkt me enig weinig waarschijnlijk. En ook de Nederlands gesproken taal van een Nederlander is over het algemeen zeer verschillend.
Ik heb in de praktijk nog nooit zo'n Nederlands accent gehoord op de trein naar Brussel, behalve die enkele keren dat de trein naar Brussel gekoppeld reed met die naar Amsterdam tussen Keulen en Frankfurt.
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 25 jul 2024, 07:59 Voor de reiziger rijdt DB in België wel degelijk reizigerstreinen. Als vervoerder op de ICE-tickets staat immers alleen DB. Dat is de commerciële vervoerder. De grenspunten zijn Brussel en Luik en ook dat zie je op tickets met aansluitende treinen in België.
Inderdaad, nu je dat zegt, valt me ook een verschil op met de Nederlandse ICE.
Op https://int.bahn.de/nl:

naar Brussel:
Vervoerder
DB Fernverkehr AG
naar Amsterdam:
Vervoerder
Nederlandse Spoorwegen, DB Fernverkehr AG
Dus de NMBS levert blijkbaar aan DB vooral hulp op de achtergrond (treinbestuurders, rijpaden...) en wellicht voor de reizigers enkel ticketverkoop, en "opvang" en vervangend vervoer bij problemen, als de ICE uitvalt).

Het "grenspunt" op de landsgrens heeft blijkbaar toch een paar commerciële consequenties: het is enkel op dit traject waar (deze) zomer een reservatie nodig is, en de plaats waar het tariefsysteem verandert (Supersparpreis "Europa", Flexpreis "Europa", en het ontbreken van Sparpreisen en bijhorende treinbindingen voor binnenlandse trajecten).
Steven

Bericht door Steven »

De trainmanagers van DB spreken echt wel voldoende Nederlands om hun aankondigingen te doen. Ok je hoort bij een deel van hen wel een bepaalde tongval maar er zijn zelfs een hoop Belgen die zwakker scoren op dat vlak dus mij hoor je niet klagen op dat vlak.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 09:48
rvdborgt schreef: 25 jul 2024, 07:59 Voor de reiziger rijdt DB in België wel degelijk reizigerstreinen. Als vervoerder op de ICE-tickets staat immers alleen DB. Dat is de commerciële vervoerder. De grenspunten zijn Brussel en Luik en ook dat zie je op tickets met aansluitende treinen in België.
Inderdaad, nu je dat zegt, valt me ook een verschil op met de Nederlandse ICE.
Op https://int.bahn.de/nl:

naar Brussel:
Vervoerder
DB Fernverkehr AG
naar Amsterdam:
Vervoerder
Nederlandse Spoorwegen, DB Fernverkehr AG
Dus de NMBS levert blijkbaar aan DB vooral hulp op de achtergrond (treinbestuurders, rijpaden...) en wellicht voor de reizigers enkel ticketverkoop, en "opvang" en vervangend vervoer bij problemen, als de ICE uitvalt).

Het "grenspunt" op de landsgrens heeft blijkbaar toch een paar commerciële consequenties: het is enkel op dit traject waar (deze) zomer een reservatie nodig is, en de plaats waar het tariefsysteem verandert (Supersparpreis "Europa", Flexpreis "Europa", en het ontbreken van Sparpreisen en bijhorende treinbindingen voor binnenlandse trajecten).
ICE International is eigenlijk een samenwerking tussen DB en NS. Van de ICE 3M waren zelfs 3 stellen eigendom van de NS.
dovaere

Bericht door dovaere »

Klassiekje schreef: 25 jul 2024, 12:46 ICE International is eigenlijk een samenwerking tussen DB en NS.
Op een Nederlands treinforum kwam na een vraag hierover deze informatie:
"ICE International is niet meer dan een merknaam voor ICE's die de grens over gaan, geen aparte entiteit. Met de treinstellen of het eigendom daarvan heeft dat niets te maken."
https://www.somda.nl/forum/27210/6/Ontwikkelingen-ICE/
DB (maar niet NMBS) gebruikt de merknaam "ICE International" ook voor de lijn naar Brussel, waarvoor er dan weer samenwerkingsakkoord is tussen DB en NMBS, en voor zover ik weet niet met NS.

Samenvattend zou ik gewoon zeggen dat DB zowel met NMBS en met NS afspraken gemaakt heeft, die verschillen op bepaalde punten (inzet treinbegeleiders, binnenlandse reizen toegelaten, vroeger ook eigendom treinstellen...).
Er mogen nu bij de Nederlandse ICE nog de twee vervoerders (Nederlandse Spoorwegen, DB Fernverkehr AG) staan, de binnenlandse reizen die vroeger geïntegreerd waren in het binnenlands aanbod, zijn nu niet meer mogelijk.
Plaats reactie