Pagina 8 van 9

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 13:01
door pietje
Teach2 schreef:Het aandeel van de spoorwegen in het personenvervoer is de afgelopen 10 jaar gevoelig toegenomen: het aantal reizigers bij de NMBS is met meer dan 50% gegroeid in die periode, het personenvervoer over de weg veel minder: op de weg komt de toename van het verkeer vooral op naam van het vrachtvervoer.
Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 13:38
door Teach2
Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?
http://www.b-rail.be/php/presscorp/inde ... iew&id=135

Citaat:
Ten opzichte van 10 jaar geleden vervoert NMBS in België nu jaarlijks 54% meer reizigers (133,9 miljoen in 1998).
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... en/1.1.png

Deze laat de evolutie van het wegvervoer zien tussen 1995 en 2005. Voor het personenvervoer zien we een toename van met moeite 10%, voor het goederenvervoer is dat meer dan 40%.

Mogen we ook weten welke andere cijfers jij gezien hebt die dit tegenspreken, en wat er dan in die cijfers stond?

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 21:04
door Alatus_leo
overweg13 schreef:
Alatus_leo schreef: Is die groei vooral binnen of buiten spitsuren?
Uitsluitend tijdens de spits: het gratis woon-werkverkeer is daar niet vreemd aan. Om het nog niet te hebben over de belachelijk goedkope schoolabonnementen en andere campuskaarten.
Dat denk ik ook. En er is ook het voordel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 21:07
door overweg13
Alatus_leo schreef: Dat denk ik ook. En er is ook het voordeel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.
Klopt niet: die files staan er al 25 jaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat jongeren ermee opgegroeid zijn, en dat de files dus nog minder dan vroeger een rol spelen in de keuze voor de trein, omdat ze als een natuurlijk gegeven beschouwd worden.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 21:20
door Alatus_leo
overweg13 schreef:
Alatus_leo schreef: Dat denk ik ook. En er is ook het voordeel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.
Klopt niet: die files staan er al 25 jaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat jongeren ermee opgegroeid zijn, en dat de files dus nog minder dan vroeger een rol spelen in de keuze voor de trein, omdat ze als een natuurlijk gegeven beschouwd worden.
DE files worden wel steeds langer: http://www.depers.nl/binnenland/71737/N ... -file.html
Ik weet het, dit zijn cijfers uit Nederland, maar in Belgie zal hetzelfde fenomeen zich wel voordoen.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 21 apr 2010, 23:48
door groentje
Was er niet net een Europese studie die zei dat Brussel de meest lastig te bereiken stad van Europa was? Geen goesting om het artikeltje op te zoeken, maar in België is het dus nog erger.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 00:05
door Steven
Inderdaad van alle hoofdsteden in Europa is Brussel de lastigste, meeste files en de langste files. Stond afgelopen week in het nieuwsblad of metro.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 06:30
door Bibke
Brussel is Europese stad met de meeste files

Uit Knack van 19 april 2010:

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 669220.htm

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 12:07
door pietje
Teach2 schreef:
Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?
http://www.b-rail.be/php/presscorp/inde ... iew&id=135

Citaat:
Ten opzichte van 10 jaar geleden vervoert NMBS in België nu jaarlijks 54% meer reizigers (133,9 miljoen in 1998).
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... en/1.1.png

Deze laat de evolutie van het wegvervoer zien tussen 1995 en 2005. Voor het personenvervoer zien we een toename van met moeite 10%, voor het goederenvervoer is dat meer dan 40%.

Mogen we ook weten welke andere cijfers jij gezien hebt die dit tegenspreken, en wat er dan in die cijfers stond?
http://www.vandaag.be/binnenland/30108_ ... n-vol.html

Daar staat dat op de wegen het vrachtvervoer met slechts 5 procent steeg, terwijl het personenvervoer er steeg met 30 procent en dat gaat over de periode 2000-2010.

De cijfers over de spoorwegen spreek ik niet tegen.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 12:14
door Steven
duidelijk is dat er met cijfers kan gespeeld worden ;-) alles hangt af van de manier waarop (de methode) de cijfers behaald zijn, de meetmethode.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 12:44
door Dietrich
Je kan klooien met cijfers en andere resultaten bekomen, maar dan ben je iets anders aan het meten (met oog op mensen van werkelijkheid af te leiden) of gewoon fout bezig. En een onderzoek kan ook onjuist zijn gevoerd, om velerlei redenen.

In dit geval zou ik toch de voorkeur geven aan een onderzoek van een universiteit (UA) dan aan wat er op een nieuwssite staat. Al moet je wel de ganse tekst en context zien van die eerste en niet enkel die ene grafiek.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 19:46
door pietje
Ik heb ook niet gezegd welke cijfers correct waren, ik wou gewoon weten waar welk cijfer vandaan komt omdat ze mekaar compleet tegenspreken.

Ik weet niet welke cijfers het meest betrouwbaar zijn, maar in beide gevallen ontbreekt de volledige studie om te controleren hoe ze aan die cijfers gekomen zijn, en daar kan een verklaring zitten.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 22:04
door Alatus_leo
We zouden natuurlijk zelf een jaarlijkse enquete kunnen opstellen om dit alles te onderzoeken. We kunnen een formulier aan 1000 willekeurige mensen uitdelen (best verspreid over Belgie) en hen vragen hoe vaak ze de trein/auto nemen en waarvoor. Zou ons wel veel werk/geld kosten, maar da nhebben we tenminste cijfers waarvan we zeker zijn dat er niet mee gesjoemeld is.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 22 apr 2010, 22:12
door Teach2
Ik weet niet welke cijfers het meest betrouwbaar zijn, maar in beide gevallen ontbreekt de volledige studie om te controleren hoe ze aan die cijfers gekomen zijn, en daar kan een verklaring zitten.
Hier is het relevante hoofdstuk uit de studie waaruit het grafiekje dat ik gepost heb komt:
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... dstuk1.pdf
Citaat:
Over de periode 1995-2005 steeg het personenvervoer gemeten in
personenkilometer (pkm) in het Vlaams Gewest met iets minder dan 10% en bleef het beneden
de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Het goederenvervoer daarentegen steeg over
dezelfde periode met 43%, gemeten in tonkilometer (tkm), en groeide veel sterker dan het BBP
(figuur 1.1).
En verder nog:
Het goederenvervoer gebeurt steeds meer via de weg. In 2005 werden door het wegvervoer iets
meer dan 30 miljard tkm gepresteerd, zowat 45% meer dan in 1995. Het aandeel van het
wegvervoer groeit sterk en bereikte 78% van het totale goederenvervoer in 2005.
Hier de volledige studie, met bibliografie:
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... 162234.pdf

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 12 mei 2010, 20:16
door Molenbruch Y.
Dag,

Nog meer slecht nieuws in HBVL: IC K 2234 (Genk 12:12 - Gent-Sint-Pieters 14:52) en IC K 2221 (Gent-Sint-Pieters 21:08 - Genk 23:52) zouden ook afgeschaft worden tijdens de vakantieperiode, althans volgens Jos Digneffe. In de planner kan ik hierover voorlopig niets terugvinden, maar een goed teken is dit alleszins niet. Beide treinen zijn degelijk bezet (ook de laatavondrit!). Stel je voor: een twee-uurdienst over de middag in steden als Genk en Sint-Truiden, evenals een verdere inkrimping van de avondbediening.

Groeten,