desirootje schreef: ↑13 dec 2025, 11:12
...
Er is een verschil met in het weekend moeten gaan werken en nog meer in het weekend gaan werken omdat mensen op dit forum een hekel hebben aan een aparte weekenddienst wanneer er minder mensen reizen.
Ik denk dat je onderschat hoeveel weekendreizigers zijn toegenomen, desirootje. De groei van de laatste jaren is er niet gekomen door de pendelaars, wel door vrijetijdsreizigers, buiten de spits. Menig trein zit vandaag even vol (of zelfs voller...) op pakweg een zaterdagmiddag dan op een middag in de week.
En voor alle duidelijkheid, ik werk ook ongeveer een weekend op twee. Hoewel ik geen kinderen heb, is dit soms ook wat lastig voor mijn sociaal leven te organiseren, maar het lukt wel. Ik vind het eerlijk gezegd wel degelijk een probleem dat sommige stations in het weekend amper of niet bediend worden, dat dienstregelingen veel trager zijn omwille van lagere frequenties en slechte aansluitingen, etc. Zelfs als het niet volledig op hetzelfde niveau kan of moet gebracht worden, denk ik wel dat we dat verschil een pak kleiner dienen te maken, want nu dwing je de vrijetijdsreiziger de facto in z'n auto. En let op, daar is ook mijn eigen werkgever debet aan, door de vele weekendsluitingen. Een goede oplossing heb ik daar overigens ook niet voor...
Dank u wel! Ik vind dit ook. Dus daarom wil ik dat de NMBS het weekendaanbod (nog verder) opwaardeert.