Dieselfreak schreef:Vandaag in Visie:
Luc Piens van ACV-Transcom vermoedt dat een aantal noodzakelijke investeringen niet zullen kunnen opstarten. "Het gaat om investeringen in de basisinfrastructuur zoals sporen, bovenleidingen en seinen. Ook rijden er nog heel wat rijtuigen uit de jaren '50 en '60 rond. Die zijn vaak defect en dringend aan vervanging toe."
Waarover heeft Luc Piens het hier? Voor zover ik weet, rijdt er niets meer uit de jaren '50 rond op de Belgische spoorwegen, op enkele diesellocs na die nog slechts sporadisch voor goederenvervoer worden ingezet. Het enige uit de jaren '60 wat nog voor personenverkeer wordt ingezet, zijn de gemoderniseerde klassiekjes type AM66. Bedoelt hij die dan? De meeste mensen maken toch geen onderscheid tussen treinstellen en motorstellen.
Inderdaad , ook weer 'rare' informatie. En als het over een HLD 62/55 gaat... ik zie totaal het probleem niet. Want zoals men hier zo graag naar het buitenland verwijst, al ééns gezien wat in het buitenland nog rondbolt van
'gemoderniseerde' loc's en rijtuigen van de jaren 60-70 (vooral in de private goederen sector)? Moet men daar altijd weer mee komen aandraven? In België zijn de laatste jaren 3/4de van het locomtieven aantal in schroot gezet die waren bestempeld als niet meer van deze tijd. We gaan straks wss één van de modernste locs, stellen en rijtuigen vloot hebben in Europa... AM66 is al gemoderniseerd dus is in feite niet meer te vergelijken met de versie van de jaren 60. Als die op tijd rijden en bedrijfszeker zijn, wat is dan het probleem? Gaan er toch ook binnen enkele jaren vantussen.
Ik heb de indruk dat velen enkel nog verbetering zien door alles (behalve hetgene wat serieus winstgevend is) in private handen onder te brengen. Maar zorgt men zo voor een oplossing en verbetering of verlegd men enkel het probleem? Dat vraag ik me echt wel af en ook of openbaar
personen vervoer ,of het nu in staats of privé handen is überhaupt wel winstgevend kan zijn en boven water kan blijven zonder enige steun van buitenaf .
Gezien al de kosten (die velen volgens mij serieus onderschatten) die erbij komen kijken' ? Enfin , de toekomst zal het uitwijzen.