Pagina 8 van 26

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 14:25
door Steven
260689 schreef:
Steven schreef:Ik denk dat ze er op die momenten gebruik willen van maken om de vernieuwde wisselstraten daar verder af te werken. Er zitten daar al een aantal nieuwe wissels maar die zijn verre van volledig. Verder gaan er ook nog een paar bruggen daar onder handen genomen worden. Ik heb al een aantal weken langs beide kanten van de spoorwegberm enorme balken zien klaarliggen (van het type die je beter niet op je voet krijgt).
Dat niet alleen, de nieuwe bovenleidingspalen staan er ook al. Dus ze gaan de bovenkant ook doen neem ik aan.
Die pakken ze pas aan als de onderbouw voldoende is afgewerkt.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 14:27
door 260689
.....

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 15:09
door Steven
en te zeggen dat wij te fbmz in de nieuwe diensten een wijziging hebben zitten waarbij E545 op R6 in vorst gaat overnachten.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 15:18
door brouckie
Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 15:22
door Steven
brouckie schreef:Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?
Het zou me niet verbazen dat een aanpassing in de ene of andere richting nog "last minut" zal worden doorgevoerd in de diensten. Het zou niet de eerste keer en evenmin de laatste keer zijn dat dergelijk cosmetische ingrepen gebeuren.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 15:58
door 260689
Steven schreef:
brouckie schreef:Overnachten in Vorst? Hebben ze dan de zondagmorgen geen ram te weinig in Oostende?
Het zou me niet verbazen dat een aanpassing in de ene of andere richting nog "last minut" zal worden doorgevoerd in de diensten. Het zou niet de eerste keer en evenmin de laatste keer zijn dat dergelijk cosmetische ingrepen gebeuren.
Ik heb dit nagevraagd aan een collega op ROR kortrijk. Dit was het eerste plan maar bestuurders van FSD kennen de L89 Denderleeuw - kortrijk niet. Deze wordt dus inderdaad leeg van FBMZ naar FOVR gebracht en zal op R7 leeg overgebracht worden naar FSD.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 17:32
door jens123
Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 17:42
door overweg13
jens123 schreef:
Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).
Je kunt het inderdaad moeilijk als Standaardnederlands beschouwen, maar het staat toch in Van Dale: de navet doen, navetteren, navetteur. Die woorden verwijzen gewoon allemaal naar pendelen, m.a.w. heen en weer bewegen, zoals een pendelaar, een forens doet.
Het mag dan wel geen AN zijn, het is een woord dat in het spoorwegjargon waarschijnlijk al meer dan honderd jaar meegaat.
Er bestaan zelfs navetterijtuigen. Die had je vroeger bijvoorbeeld in de treinen Oostende - Keulen. Meer bepaald waren het dan rijtuigen voor het binnenverkeer, die in Liège afgekoppeld werden en dan opnieuw aangekoppeld aan de trein Keulen - Oostende. Maar er waren ook minder spectaculaire voorbeelden. Door de veralgemening van motorrijtuigen, waarmee men de samenstelling van de treinen vlotter kon aanpassen, ging het gebruik om rijtuigen aan- en af te koppelen grotendeels verloren, al wordt het hier en daar nog toegepast. Een voorbeeldje: bepaalde treinen in hun maximumsamenstelling van de verbinding IC F worden in Mons gesplitst.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 17:50
door jens123
overweg13 schreef:
jens123 schreef:
Omwille van het agressieprobleem op de lijn Mons- Quiévrain wordt de IC F Quiévrain­ Mons- Brussel- Liège vanaf september 2012 tijdens de daluren beperkt tot Saint-Ghislain en wordt er tussen Saint-Ghislain en Quiévrain een navette ingezet, met voorziene overstap
tussen beiden. Door deze navette te rijden met een tweeledig motorstel kan het agressieprobleem beter beheerst worden.
Een 'navette'. Weer een prachtige woordkeuze precies. Nog nooit van gehoord (althans niet in het Nederlands).
Je kunt het inderdaad moeilijk als Standaardnederlands beschouwen, maar het staat toch in Van Dale: de navet doen, navetteren, navetteur. Die woorden verwijzen gewoon allemaal naar pendelen, m.a.w. heen en weer bewegen, zoals een pendelaar, een forens doet.
Het mag dan wel geen AN zijn, het is een woord dat in het spoorwegjargon waarschijnlijk al meer dan honderd jaar meegaat.
Er bestaan zelfs navetterijtuigen. Die had je vroeger bijvoorbeeld in de treinen Oostende - Keulen. Meer bepaald waren het dan rijtuigen voor het binnenverkeer, die in Liège afgekoppeld werden en dan opnieuw aangekoppeld aan de trein Keulen - Oostende. Maar er waren ook minder spectaculaire voorbeelden. Door de veralgemening van motorrijtuigen, waarmee men de samenstelling van de treinen vlotter kon aanpassen, ging het gebruik om rijtuigen aan- en af te koppelen grotendeels verloren, al wordt het hier en daar nog toegepast. Een voorbeeldje: bepaalde treinen in hun maximumsamenstelling van de verbinding IC F worden in Mons gesplitst.
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 17:57
door overweg13
jens123 schreef:
Bedankt voor deze uitgebreide aanvulling!
Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 18:21
door TrainzDr3ver
Agressieproblemen op Saint-Ghislain - Quiévrain, is het daar zo erg gesteld dan?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 18:26
door overweg13
TrainzDr3ver schreef:Agressieproblemen op Saint-Ghislain - Quiévrain, is het daar zo erg gesteld dan?
Tja, je moet het je voorstellen: treinen van 12 rijtuigen, met soms niet meer dan een tiental reizigers, die voor de helft instappen in onbewaakte stopplaatsen. Als die dan toevallig eens een biljet moeten kopen... Ik vraag me trouwens af of vandalisme daar geen groter probleem is dan agressie.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 18:40
door Nicholas
TreinTramBus schrijft op de website het volgende: "Door deze heropeningen zal de dienstregeling van de IR e Antwerpen - Mol­ Neerpelt/ Hasselt op de lijn Mol-Hasselt aangepast worden. De IR e Antwerpen- Mol- Neerpelt/Hasselt krijgt een vroeger vertrek in Antwerpen (vertrek u10) en een latere aankomst (u50). Ook de L-trein Herentals - Mol schuift op, zodat er een 10/50-verdeling ontstaat."

Ik ben benieuwd wat dat laatste precies zal inhouden... Betekent dit ook een verschuiving van de IR-g of de L-trein Antwerpen-Herentals?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 30 aug 2012, 19:22
door am62
overweg13 schreef:Rond deze tijd van het jaar voel ik plots weer de drang opkomen om nog eens leraartje te spelen...
Leraartje spelen ? Noem het maar een ambacht dat je nooit zal verleren...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 31 aug 2012, 15:00
door Stijn91
Enkele ritten Antwerpen Luchthaven - Landen vv worden ingekort tot Leuven, IC-K Gent - Genk neemt dan de bediening van Neerwinden en Ezemaal over.

Bron: TTB, stond ook nog bij bediening Diabolo.

Het was al geen echte IC en nu gaan ze er helemaal een IR van maken.
Misschien kunnen ze de IR De Panne - Antwerpen vanaf december ook een stop geven in Denderleeuw indien dit in de planning kan, maar zal wel niet gebeuren waarschijnlijk.