Joris schreef:
Overigens waarom staat er op de 1860 BE-SNCB en niet B-B, of B-NMBS?(Of is dat elke kant een andere taal?)
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer. Ik zeg het, als ik kon (lees: ik op een voldoende hoge positie bij een spoorwegmaatschappij stond) zou ik de UIC aanmanen hier dringend werk van te maken want ik zie tegenwoordig echt álle varianten rondrijden:
H-(code),
S-(code) maar evengoed
HU-(code) en
SE-(code) enz..
Verder "zou" de VKM maximaal ook maar maximaal 5 tekens lang mogen zijn, maar die boodschap is niet overal aangekomen

(Polen, Slovakije, Tsjechië, Hongarije..)
Joris schreef:In Duitsland nummeren ze veel locs nu al om, ook binnenlandse RE locs... Nuja, bij Die Bahn hebben ze overal waarschijnlijk al heuse omsticker en omschilderteams klaarstaan, met de snelheid dat die hun logo's veranderen...
Duitsland is al een even erg probleem. Ja, ze stickeren wel om maar ook hier niet consequent ! Het EBA doet maar op: voor de G1206 alleen al zijn er mij niet minder dan 4 (!) verschillende series bekend: 266 (Railion locs gehuurd van MRCE en Colas Rail), 275 (prive-locs met UIC nummer), 276 (prive-locs met UIC nummer voor Frankrijk) en 206 (mij niet bekend welke subserie dit is) !
Ander voorbeeld: de EuroRunner-locs: in de begindagen, nog voor de UIC-nummers effectief verplicht waren reden ze rond als BR253, een tijd daarna werd door het EBA beslist dat deze de nummers BR223 moesten gaan dragen.. BR253 was toch niet bezet, waarom kon men dit gewoon niet houden ? Enfin, alles moest weer omgestickerd worden en nog altijd rijden er locs rond met BR253.. Een derde voorbeeld is de BR214/262, maar het principe is nu wel duidelijk denk ik.
Het EBA moet nu eens leren consequent zijn met reeksnummers en niet voor elke "subversie" van een loc een nieuw nummer uitvinden. Voor men het weet zijn de nummers uitgeput en dan staat men daar
