Kris schreef:Volgens mij is het de bedoeling van de vorige en misschien ook wel de huide regering om de NMBS zo snel als mogelijk kapot te krijgen om zo een verdere liberalisering door te voeren.
De politiek en dan vooral de liberale europese zakkenvullers doen er alles aan om van de openbare maatschappijen winstgevende zaken te maken door op alles te besparen. Bij de post zijn dit het aantal postkantoren en postbussen beperken en nog andere diensten af te schaffen. Bij de spoorweg is dit zo min mogelijk de treinen onderhouden, het personeelsbeleid zo slecht maken dat er automatisch met wat minder personeel moet gewerkt worden, elke service die het treinreizen aangenaam maakte (minibar enz.) afschaffen, etc.
Spijtig genoeg is de NMBS een slechte leerling in de liberale europese klas...
Wat kan je dan nog doen? Gewoon kapot maken, in een slecht daglicht zetten om dan te kunnen opruimen!
Zo hebben ze de NMBS gesplitst in 3 bedrijven. Waarom? Om het beter te laten werken? Om de concurrentie toe te laten? Allesinds een verbetering is het tot nu toe niet geworden, integendeel...
Het materieel en de infrastructuur is tegenwoordig bijzonder storingsgevoelig door te weinig onderhoud en door te intensief gebruik.
Nu het personeel nog wat opjutten zodat er stakingen komen. En terwijl dat dit alles aan de gang is geeft de CEO zichzelf nog een welverdiende opslag!
Zo krijgt de NMBS een bijzonder slecht beeld bij de reizigers en de rest van de bevolking zodat er een "redder" moet komen (vanuit de politiek natuurlijk...).
Dag
Ik geloof niet dat je dit hard kunt maken: er is nooit zo veel geld naar de NMBS gegaan als in de voorbije jaren, en voorlopig wordt er nog altijd niet afgepingeld op het geld voor de volgende jaren.
Het zijn niet in de eerste plaats de politici die de NMBS in een slecht daglicht stellen, op enkele liberalen of De Deckers na, maar wel de pers en een ruime publieke opinie die een spreekbuis krijgt in lezersbrieven, tv-programma's en allerlei forums op het internet.
Wel is het zo dat het gevoerde beleid er blijkbaar een is met een looptijd van enkele maanden: men wil scoren, en dan denk ik vooral aan politici, die er niet voor terugdeinzen om de NMBS-bazen voor hun kar te spannen, maar dat scoren gebeurt vooral vanuit een kortetermijnspolitiek. Neem nu bijvoorbeeld een aantal tarifaire maatregelen: de seniorenbiljetten, de bespottelijk goedkope schooltreinkaarten en het gratis woon-werkverkeer. Je moet echt geen groot licht zijn om in te zien dat de NMBS met de huidige middelen (en dan denk ik dus niet aan financiële middelen, maar aan materieel en personeel) de toestroom van al die nieuwe reizigers niet aankan. Dat komt ook omdat die maatregelen vooral concentraties in plaats en/of tijd veroorzaken die moeilijk beheersbaar zijn: de senioren die op zonnige dagen allemaal naar zee trekken, de scholieren en forensen die allemaal op hetzelfde moment in de trein willen stappen.
Poltici en NMBS-bonzen mogen dan pronken met gestegen reizigersaantallen, de maatregelen om die extra reizigers ook nog op te vangen laten nog vele jaren op zich wachten, en daar loopt het verkeerd. Vermoedelijk ontstaat daar ook een stuk van de wrevel die op dit ogenblik tot stakingen leidt. De vakbonden gaan duidelijk op de rem staan als men meer flexibiliteit wil van het personeel, de directie ziet in een toegenomen flexibiliteit voorlopig het enige middel om de groei enigszins op te vangen, bij gebrek aan andere mogelijkheden.