NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22781
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

nog niet te snel roepen, eerst zien wat er gebeurd als ze geleverd gerakent en dat is ni voor de komende drie jaar :-) daarin kan nog veel gebeuren.
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

hangt er misschien ook van of hoeveel er nog gaan uitbranden :twisted:
Wover

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Wover »

Bwa, 3/100 op 7 jaar die buiten dienst zijn, ik denk dat er andere series zijn die meer te lijden hebben onder fatale defecten.

En bij de MW41's is men precies niet echt van plan om ze terug in orde te maken, ze zullen er dan toch genoeg hebben zeker...?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12800
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

hoe werkt siemens zo'n grote bestellingen eigelijk af? hebben ze daar een aparte fabriekshal voor of werken ze met onderaannemingen ofzo? :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22781
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

de vraag is of deze bestelling wel heel groot is in de ogen van siemens zelf. naar nmbs normen is dit zeker groot, maar naar de normen van siemens?
Accelerat
Berichten: 2774
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Accelerat »

Siemens heeft wel vaker grote orders, ik denk dat het dus niet al te lang wachten word op de eerste.
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

Wover schreef:Bwa, 3/100 op 7 jaar die buiten dienst zijn, ik denk dat er andere series zijn die meer te lijden hebben onder fatale defecten.

En bij de MW41's is men precies niet echt van plan om ze terug in orde te maken, ze zullen er dan toch genoeg hebben zeker...?
Dat kan wel veranderen als ze er eens een tijdje de grens mee over gaan en er dan ook Nederlandse TB's mee laten rijden, die zijn gespecialiseerd in het "uitroken" van Belgische locs, dus voor de MW's moet dat ook lukken :twisted: :twisted: :twisted:
Bartjedj

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bartjedj »

Zijn daar dan NS-TB's voor nodig bij de MW 41? :lol:

BDJ
Dietrich

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dietrich »

sncf-sncb schreef:Siemens heeft wel vaker grote orders, ik denk dat het dus niet al te lang wachten word op de eerste.
De eerste wordt maar verwacht in 2011, op dit moment werkt men gewoon aan andere orders.

Maar de bestelling is dus nog altijd niet definitief.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wimpiespoor »

Ik denk dat er heel wat water door de Schelde zal stromen voordat het traject Gent-Terneuzen op Nederlands gebied in exploitatie is voor reizigersvervoer.
Om te beginnen zal er een sponsor moeten worden gevonden om de noodzakelijke infrastructurele voorzieningen (haltes, spooraanpassingen, beveiliging, snelheidsverhoging) te betalen. Dat zal zeker niet door de Nederlandse staat verzorgd worden. Meest voor de hand ligt dat de Provincie Zeeland dat betaalt, op dezelfde wijze waarop in Nederland andere provincies ook de opwaarderingen van regionale spoorlijnen financieren.
Prorail zal dan moeten zorgen voor de aanpassing van de infrastructuur. Want Prorail is de beheerder van het spoor in Nederland. Dat betekent vechten om de schaarse ontwerp- en bouwcapaciteit bij Prorail. Gent-Terneuzen zal in ieder geval bij Prorail geen prioriteit hebben, tenzij er politieke druk wordt uitgeoefend. Best kans dat dat laatste zal lukken. Er is altijd wel een kamerlid voor zoiets te vinden.
Dan de exploitatie zelf. Het gaat niet om een spoorverbinding die tot de NS-concessie behoort. De provincie Zeeland zal dan concessie moeten verlenen voor het Nederlandse traject. Volgens de Nederlandse wet zou die concessie openbaar moeten worden aanbesteed. Maar gelet op de praktijk op een aantal andere Nederlandse grensoverschrijdende regionaal spoortrajecten die vanuit het "buitenland" worden geëxploiteerd (Gronau-Enschede, Herzogenrath-Heerlen, Kaldenkirchen-Venlo) kan voor de aanbesteding misschien een oplossing gevonden worden. Dan zou de NMBS de verbinding voor eigen rekening en risico de hele verbinding kunnen exploiteren. NMBS moet dan natuurlijk weer wel voor toelating van zijn treinstellen zorgen. En dat zou wel weer eens een lange procedure kunnen worden. In ieder geval hoef je dan geen Nederlandse bestuurders te gebruiken die klaarblijkelijk een zekere deskundigheid hebben in het mollen van Belgisch treinmaterieel....
Wim
K V B
Berichten: 3345
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

wimpiespoor schreef: Dan de exploitatie zelf. Het gaat niet om een spoorverbinding die tot de NS-concessie behoort. De provincie Zeeland zal dan concessie moeten verlenen voor het Nederlandse traject. Volgens de Nederlandse wet zou die concessie openbaar moeten worden aanbesteed. Maar gelet op de praktijk op een aantal andere Nederlandse grensoverschrijdende regionaal spoortrajecten die vanuit het "buitenland" worden geëxploiteerd (Gronau-Enschede, Herzogenrath-Heerlen, Kaldenkirchen-Venlo) kan voor de aanbesteding misschien een oplossing gevonden worden. Dan zou de NMBS de verbinding voor eigen rekening en risico de hele verbinding kunnen exploiteren.
Ik denk dat "De Lijn" mogelijks een betere kandidaat zou zijn, tesamen met Gent - Eeklo.
stefke

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door stefke »

ik heb gelezen in Eisenbahn Kurier van juni 2008 het volgende over die stellekes
dat ze 280 plaatsen zullen dieden
- 232 in 2de klas
- 32 in ste klas
- 16 klapstoeltjes

greetz stefke
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

bwa
ik vind ze toch redelijk ze die stellen
en zeker als je weet dat de nmbs eerst de 13 neus wou laten opzetten :twisted:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Joris »

Hallo,
Kan er nog door, lijkt overigens verdacht veel op die zwitserse dubbeldeksstellen voor de S-Bahn van Zürich.(Waren die niet van Stadtler, of een menvorm Stadtler-Siemens?
Persoonlijk vind ik de neuzen van de NS en DB (de 2 versies) stukken mooier.
Nuja, een 13 geval had helemaal verkeerd geweest...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dietrich »

Men is er misschien definitief van afgestapt na de M6-stuurstand, welke ik niet echt geslaagd vond op zo een hoge rijtuigen. De 18 heeft gelukkig ook niet die I11-neus.
Plaats reactie