Nog enkele voorbeelden van een pedaal. Deze heeft slecht éénhefboom en ligt op de spoorlijn die gebruikt wordt door de zandtrein van Lommel-Maatheide voor de overweg op de oude weg van Lommel naar Mol.
Bijlagen
Pedaal Lommel 3 (600 x 450).jpg (56.62 KiB) 3546 keer bekeken
Pedaal Lommel 2 (600 x 450).jpg (68.62 KiB) 3548 keer bekeken
Pedaal Lommel 1 (600 x 450).jpg (126.81 KiB) 3546 keer bekeken
Zulke pedalen liggen altijd vlak naast een overweg en dienen om de overweg terug uit te schakelen.
Als een trein over deze pedaal gereden heeft, en uit de stroomkring van de overweg is, zal deze weer open gaan.
Bartjedj schreef:Zou die schakeling in veel stations niet handig zijn? Veel stations leggen nu onnodig de overweg dicht.
Station Geel, daar komen beide treinen gelijk en als ze stilstaan blijven de overwegen dicht, dit duurt vaak 10 minuten.
's morgens is dat erg leuk als je dan met de bus bent. Die bus moet gewoon het busstation oversteken, dus niet over de overweg, maar de bus vertrekt net wanneer de laatste trein (richting Antwerpen) vertrokken is, zodat de overweg na 10 minuten terug open gaat en er een massa klein grut de overweg oversteekt en er natuurlijk niet aan denkt om nog eens 10 seconden te wachten om de bus door te laten (die in de bebouwde kom trouwens voorrang heeft omdat ze van een halte komt). En dan sta je daar ook nog eens 10 minuten .
In Herentals is het ook min of meer van't zelfde.
Om x.12 vertrekt de trein naar Turnhout, en om x.15 komt de trein naar Antwerpen aan, met als gevolg een overweg die 10 minuten dicht is (meestal een minuut voor vertrek al dicht).