NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door ovspotter_be »

Voor zulke zaken zou men beter richting een Zwitsers model gaan, maar zolang hier elk klein boerenhol een rechtstreekste trein met Brussel en liefst ook de luchthaven wenst zal dit uiteraard op zeer veel protest stuiten.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

FLV-FGSP schreef: ↑27 sep 2026, 18:24 Een 20-minutendienst klinkt goed, maar past niet in een systeem waarin een halfuurdienst de norm is (of nog wordt).
Voor Kortrijk - Brugge is de twintigminutendienstregeling heel eenvoudig toe te passen.

De huidige situatie bij vertrek te KORTRIJK naar BRUGGE is de volgende: xx:16 / xx:55. Je voegt een extra trein toe elke xx:36, en je hebt een gelijke cadans.

Dit komt overeen met de uurregeling van de reeds bestaande P-8906 Kortrijk - Knokke met vertrek om 16:36.

Hetzelfde systeem heb je in de omgekeerde richting van BRUGGE naar KORTRIJK, huidige situatie: xx:16 / xx:57, extra trein xx:36.

Tussen BRUGGE en KNOKKE is er hierdoor een vrijwel gelijke halfuurdienstregeling: heen xx:23 / xx:54, terug xx:12 / xx:46

Er hoeven geen wijzingen doorgevoerd te worden in de uurregeling van de andere treinen op de lijnen 66 en 51B.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De presentaties voor de districten Centrum en Noord-Oost staan er nu ook.
Aanvulling: ik bedoelde idd https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan
De routeplanner geeft nu ook tijden voor de drgl 2027.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 28 sep 2026, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Mooi zo. In december (of eerder in januari) zouden er dus ook lijnfolders en volledige spoorboekjes moeten verschijnen. Ik bekijk dat toch met enige argwaan. Al te vaak "vergeet" men de nieuwigheden op te nemen, naast de klassieke fouten of onvolkomenheden, en het zal wel zo zijn dat het risico op fouten groeit naarmate het aantal wijzigingen toeneemt. Hopelijk draait het allemaal anders uit, maar in het verleden is al te vaak gebleken dat men eigenlijk maar wat aanklooit en dat men sinds verleden jaar maar één boekje per jaar publiceert , zoals de gele affiches in de stations, maakt het er allemaal niet beter op.
Met vriendelijke groet

overweg13
Knipex

Bericht door Knipex »

FLV-FGSP schreef: ↑28 sep 2026, 10:56 De presentaties voor de districten Centrum en Noord-Oost staan er nu ook.
bedankt: https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan
Thorum

Bericht door Thorum »

trainlovertje schreef: ↑25 sep 2026, 18:15Maar goederentreinen stoppen sowieso niet te Brugge-Sint-Pieters, dus ga je de krappe capaciteit voor goederentrafiek daar net verlagen door alle treinen te Brugge-Sint-Pieters te laten stoppen, want het patroon wordt zo nog meer heterogeen.
Alle treinen laten stoppen in Sint-Pieters zorgt toch net voor een homogener scenario, niet heterogener ? En dus in theorie gemakkelijker er rond te plannen (of toch minstens niet moeilijker dan in de huidige situatie waar Sint-Pieters quasi-homogeen overgeslaan wordt) ?
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Thorum schreef: ↑29 sep 2026, 10:10
trainlovertje schreef: ↑25 sep 2026, 18:15Maar goederentreinen stoppen sowieso niet te Brugge-Sint-Pieters, dus ga je de krappe capaciteit voor goederentrafiek daar net verlagen door alle treinen te Brugge-Sint-Pieters te laten stoppen, want het patroon wordt zo nog meer heterogeen.
Alle treinen laten stoppen in Sint-Pieters zorgt toch net voor een homogener scenario, niet heterogener ? En dus in theorie gemakkelijker er rond te plannen (of toch minstens niet moeilijker dan in de huidige situatie waar Sint-Pieters quasi-homogeen overgeslaan wordt) ?
Neen, want goederentreinen stoppen niet in Brugge-Sint-Pieters. Dat maakt het in zijn geheel heterogener. Tenzij je ook alle goederentreinen een energieverslindende stop in Brugge-Sint-Pieters wil geven…
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Er rijdt tijdens de week een P-trein van Brugge naar Zeebrugge-Dorp 's ochtends, en een rit terug 's avonds, beide met stop in Brugge Sint Pieters. En dat lukt, dus even de oefening maken voor de andere uren voor de verbinding (Zottegem -) Kortrijk - Brugge - Brugge Sint Pieters - Blankenberge. Snelle Desiro's de dienst laten uitvoeren en het overige treinverkeer langs de flessenhals wat trager laten rijden.
groentje

Bericht door groentje »

trainlovertje schreef: ↑29 sep 2026, 11:52
Neen, want goederentreinen stoppen niet in Brugge-Sint-Pieters. Dat maakt het in zijn geheel heterogener. Tenzij je ook alle goederentreinen een energieverslindende stop in Brugge-Sint-Pieters wil geven…
Als tegenargument, goederentreinen hebben een tragere topsnelheid, waardoor de totale rittijd tussen Brugge en de bundels van de Zeebrugse haven wellicht niet zover uit elkaar liggen als tussen een snelle IC en een goederentrein. Ik heb de berekening uiteraard niet gemaakt, en heb thuis ook geen toegang tot grafieken om er een slag naar te slaan, maar...
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

Iets waar ik nog niet bij stil stond is of de perronlengte wel lange IC treinen aankan? Iemand daar een idee van? IC's naar Blankenberge en Knokke rijden veelal met 10 wagons of soms met 12.

Maar misschien is dat een opportuniteit om de perrons richting Brugge te verlengen en daar een uitgang te voorzien aan de randparking kant AZ Sint-Jan.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: ↑29 sep 2026, 12:43 Er rijdt tijdens de week een P-trein van Brugge naar Zeebrugge-Dorp 's ochtends, en een rit terug 's avonds, beide met stop in Brugge Sint Pieters. En dat lukt, dus even de oefening maken voor de andere uren voor de verbinding (Zottegem -) Kortrijk - Brugge - Brugge Sint Pieters - Blankenberge. Snelle Desiro's de dienst laten uitvoeren en het overige treinverkeer langs de flessenhals wat trager laten rijden.
Die P-trein zorgt dat er slechts 2 keer per dag minder goederenrijpaden zijn, als je die de hele dag laat rijden beperk je het goederenverkeer de hele dag. Het is niet omdat iets op één tijdstip mogelijk is, dat dat zomaar de hele dag ook kan.
Thorum

Bericht door Thorum »

1) De experts hier hebben meestal gelijk, dus ik ga ervanuit dat ik verkeerd ben

2) Dat weerhoud me er niet van het te willen begrijpen.

Wat ik zie, is dat er vandaag (volgens het kaartje van Blackeagle), 3 passagierstreinen zijn die Brugge-Sint-Pieters passeren, waarvan één er halteert. Met dubbel spoor (en een ongelijkgrondse kruising naar Knokke), dus de andere richting is onafhankelijk.
Dat geeft gaten van een kleine 20 minuten, waarin comfortabel twee goederenpaden moeten kunnen passen, en door imperfecte cadans tijdens het langste gat een derde - dus 7 goederenpaden per uur per richting.
Twee van de drie gaten telkens één of anderhalve minuut inkorten (aka van Brugge-Sint-Pieters een voorstadsstation maken), verandert aan deze berekening niks.

Enige dat ik me kan bedenken, is dat in élk van die gaten er vandaag 3 goederenpaden zijn, maar dan moet dat
- ook vandaag al geregeld eens mislopen
- wel héél veel goederenpaden zijn

Dus, waar zit mijn fout ?
pietje

Bericht door pietje »

Heeft het ook niet een beetje met flexibiliteit voor goederenvervoerders te maken?
Als er elk uur slechts 1 of 2 paden beschikbaar zijn omdat we de rest volsteken met passagierstreinen, heeft dat een grote impact op de organisatie van die goederentraffiek van/naar de haven. Aankomst- en vertrektijden van schepen en overslagcapaciteit is vooraf niet exact in te plannen, dus kan het altijd helpen als jouw trein niet zomaar 3 uur moet wachten omdat de weinige goederenpaden voor de volgende uren al volledig ingevuld zijn.

Het enkel in de piekuren vullen van de gaten met extra passagierstreinen, is iets dat op andere plaatsen ook gebeurt.
Op deze manier is er een groot gedeelte van de dag voldoende capaciteit voor goederentreinen terwijl je tijdens het spitsuur toch extra treinen kunt inleggen voor passagiers.
Shrek

Bericht door Shrek »

Thorum schreef: ↑30 sep 2026, 09:16 1) De experts hier hebben meestal gelijk, dus ik ga ervanuit dat ik verkeerd ben

2) Dat weerhoud me er niet van het te willen begrijpen.

Wat ik zie, is dat er vandaag (volgens het kaartje van Blackeagle), 3 passagierstreinen zijn die Brugge-Sint-Pieters passeren, waarvan één er halteert. Met dubbel spoor (en een ongelijkgrondse kruising naar Knokke), dus de andere richting is onafhankelijk.
Dat geeft gaten van een kleine 20 minuten, waarin comfortabel twee goederenpaden moeten kunnen passen, en door imperfecte cadans tijdens het langste gat een derde - dus 7 goederenpaden per uur per richting.
Twee van de drie gaten telkens één of anderhalve minuut inkorten (aka van Brugge-Sint-Pieters een voorstadsstation maken), verandert aan deze berekening niks.

Enige dat ik me kan bedenken, is dat in élk van die gaten er vandaag 3 goederenpaden zijn, maar dan moet dat
- ook vandaag al geregeld eens mislopen
- wel héél veel goederenpaden zijn

Dus, waar zit mijn fout ?
Een eerste fout zit bij de gelijkvloerse kruisingen. Enkel de vertakking Blauwe Toren (de aftak naar Blankenberge) is ongekijkvloers, de vertakking naar Knokke is wel gelijkvloers waardoor je dus niet tegelijkertijd een trein Zeebrugge --> Brugge en Brugge -> Knokke kunt laten passeren. Omdat de lange, zware goederentreinen daar nog niet heel snel rijden nemen ze daar veel tijd in. Concreet zijn er, gerekend met 2 IC's naar Knokke, 1IC naar Blankenberge en 1L naar Zeebrugge nog 4 rijpaden voor goederentreinen per uur over. Sommige uren zitten die alle 4 vol, sommige uren maar 1 of 2.
stijn

Bericht door stijn »

Wat is dan het meest efficiënte? een flyover in Dudzele of een 3de spoor...
Plaats reactie