rdv schreef: ↑10 sep 2026, 10:49
GoVolta wil extra rijtuigen kopen, mss gaan de I10 daar naartoe?
Interessant is dat de extra rijtuigen voor de trein naar Parijs zijn, met stop in Antwerpen en Gent, dus concurrentie voor Eurostar en OuiGo (en een beetje voor de IC Antwerpen - Gent - Lille, aangezien sommigen die ook gebruiken in combinatie met een TGV naar Parijs)
Geen concurrentie voor Eurostar, andere snelheid en marktsegment.
Weinig concurrentie voor de IC Antwerpen-Gent-Lille want daarop zitten weinig doorgaande reizigers NL/B-Parijs en GoVolta verkoopt geen binnenlandse Belgische tickets.
Ik had hier trouwens begrepen dat de NMBS eraan denkt de doorgaande verbinding naar Lille in de toekomst op te knippen, zodat het intercity-karakter helemaal verdwijnt?
NMBS/SNCF zien dit zelf niet als volwaardige doorgaande internationale verbinding want ze bieden daar geen doorgaande tickets aan of iets anders dat beschermt tegen treinvertraging die je overstap breekt.
Ik ben trouwens verrast nu ik zie dat er op dit moment wel een haalbare aansluiting mogelijk is in Lille-Flandres op een Parijs-TGV, want een paar jaar geleden was er nog een problematische overstaptijd van een vol uur.
Concurrentie met Ouigo: gedeeltelijk, maar ze bedienen elk een ander gebied: Nederland-West/Oost-Vlaanderen-Arras-Amiens tegenover Brussel-Mons.
En de NMBS wil duidelijk de i10 niet meer gebruiken. De NMBS kan daardoor haar aandeelhouders/inwoners van België het best dienen door de rijtuigen te verkopen aan een vervoerder die hier wel iets in ziet.