Dat is inderdaad ooit de regel geweest en er was bijvoorbeeld ook een beperking, in die zin dat je een overstap mocht uitsparen als je reis daardoor niet meer dan 30 minuten langer werd. Met dat laatste houdt de planner dus klaarblijkelijk geen rekening meer en het wordt ook niet meer vermeld in de vervoersvoorwaarden. Het lijkt er inderdaad op dat de planner nu alles beslist.jknockaert schreef: ↑31 aug 2026, 07:29Ik dacht dat het ooit zo ook in de voorwaarden stond: kortste reisweg, snelste, of minste overstappen. En het lijkt me geen gunst van de NMBS dat je met je ticket de reisweg mag volgen waarvoor je betaald hebt.trainlovertje schreef: ↑30 aug 2026, 20:48Zeg maar een gunst van de NMBS voor zij die overstappen willen vermijden.
Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik vind het overigens niet zo'n vreemd voorstel : als je de rechtstreekse trein naar Mechelen net gemist hebt, kun je een paar minuten later de IC naar Brussel/Leuven.
En met twee korte overstappen, is het allerminst hypothetisch dat je in Brussel weet dat je beter bent over Leuven. - en ben je nog altijd 22 minuten vroeger in Muizen dan had je gewacht op de volgende stoptrein.
En om discussie te vermijden, is het dan absoluut beter dat hij gewoon in de app verschijnt.
En met twee korte overstappen, is het allerminst hypothetisch dat je in Brussel weet dat je beter bent over Leuven. - en ben je nog altijd 22 minuten vroeger in Muizen dan had je gewacht op de volgende stoptrein.
En om discussie te vermijden, is het dan absoluut beter dat hij gewoon in de app verschijnt.
Mijn interpretatie van het tijdscriterium was altijd: zo vroeg mogelijk op je bestemming aankomen (eerder dan effectieve reistijd). Als ik Gent-Dendermonde wil doen in het weekend en ik kan bv. om uu:30 vertrekken, is de "snelste" route (dus met zo vroeg mogelijk aan te komen) via Brussel. Je kan inderdaad situaties bedenken waar je enorme omwegen kan doen om 1 minuut vroeger aan te komen, en die zien er dan wat raar uit, maar het principe lijkt me logisch om de trein te mogen nemen waarmee je het vroegst op je bestemming aankomt.rdv schreef: ↑31 aug 2026, 09:14In de voorbeelden die ik gaf, waren de alternatieven niet korter in tijd, niet korter in afstand en hadden deze zelfs meer overstappen. En met een gigantische omweg (Gent - Dendermonde via Brussel is 2,5 keer langer dan rechtstreeks, Gent - Muizen via Mechelen 30% of meer extra km).jknockaert schreef: ↑31 aug 2026, 07:29Ik dacht dat het ooit zo ook in de voorwaarden stond: kortste reisweg, snelste, of minste overstappen. En het lijkt me geen gunst van de NMBS dat je met je ticket de reisweg mag volgen waarvoor je betaald hebt.trainlovertje schreef: ↑30 aug 2026, 20:48Zeg maar een gunst van de NMBS voor zij die overstappen willen vermijden.
Brussel-Zuid - Liedekerke is nog zo'n gevalletje: je mag volgens de routeplanner een overstap in Denderleeuw nemen ondanks dat de reistijd meer dan verdubbelt, maar het past zo dat je tien minuten na de vorige rechtstreekse trein vertrekt en twee minuten voor de volgende rechtstreekse toekomt.
En ja, je zou dit kunnen misbruiken om goedkoper in Brussel te raken met een ticket naar Dendermonde, maar je kan slechts op een beperkt aantal routes noemenswaardige winst maken, en dat staat tegenover enkele nadelen: mis ik de trein van uu:41 naar Brussel of wordt deze afgeschaft, mag ik niet de volgende trein naar Brussel (om uu+1:03) nemen, want deze geeft geen snellere aansluiting naar Dendermonde. En wordt op het moment van vertrek je trein verwacht minstens 4 minuten vertraging te hebben in Brussel vervalt deze verbinding ook want je kan de overstap naar Dendermonde niet meer halen. Om nog maar te zwijgen van als je 's avonds ergens strandt: dan heb je enkel recht op vervoer naar Dendermonde en niet naar Brussel. Of als er incident is op L50A waardoor treinen via Aalst moeten rijden (met ong. 10 minuten vertraging)(zoals vorige week nog), dan zal je geen enkele trein meer via Brussel mogen nemen.