Trenitalia naar Brussel?

Plaats reactie
Shrek

Trenitalia naar Brussel?

Bericht door Shrek »

Er gaan in de wandelgangen geruchten dat de Italianen eraan komen. De ETR1000 zou via HSL1 naar Brussel komen over enkele jaren.
Wat voor routes zou dit kunnen opleveren?
Ik hoop alvast op een rechtstreekse Brussel-Milaan. Dat zou naar Lyon, Turijn en Milaan - en dus heel Italië- een mooie tijdswinst opleveren.
Brussel - CDG (1u25) - MLV (1u40) - Lyon (3u30) - Turijn (7u30) - Milaan (8u15)
maarten

Re: Trenitalia naar Brussel?

Bericht door maarten »

Het meest logische lijkt mij om een verbinding via de interconnection naar Turijn of Milaan aan te bieden. Ze rijden nu al Milaan - Parijs, ik zou dat een logische voortzetting vinden.

Momenteel kun je Brussel - Milaan in 9 uur doen, met stop in Lille Europe en 24 minuten overstap in Lyon Part Dieu. Dus 8:30 met overslaan van Lille en 8:00 met overslaan van Lyon Part Dieu is ook mogelijk.
En als de Transalpin klaar is gaat er nog wel paar uur van af.
dovaere

Bericht door dovaere »

Als de SNCF haar 15 nieuwe internationale Avelia Horizon / TGV M liever eerst binnen Italië laat concurreren, en geen moeite doet om ETCS te voorzien voor de oude treinstellen om binnen een goed jaar nog wettelijk naar Brussel te mogen rijden, dan zou ik heel blij zijn als Trenitalia als "compensatie" tot hier zou rijden.

De route naar Lyon ligt voor de hand, alleen al voor de overstap op hun huidige lijnen naar Milaan en Marseille. Of die dan zelf verder zou kunnen rijden, als primeur naar Milaan of gewoon naar Marseille, durf ik niet voorspellen. Alhoewel ik een beetje twijfels heb over de rechtstreekse reizigervraag Brussel-Milaan, beginnen ze daar wel met een voordeel bij de Italiaanse klanten, t.o.v. SNCF.

Als verdere stap ligt concurreren met Eurostar voor de hand. Brussel-Gare du Nord als oefening of zijtak in een toekomstig netwerk? De echte verbinding waar iedereen naar kijkt, is een verbinding naar Londen. Naar Londen eerst vanuit Gare du Nord?
dovaere

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 26 aug 2026, 13:16 Momenteel kun je Brussel - Milaan in 9 uur doen, met stop in Lille Europe en 24 minuten overstap in Lyon Part Dieu. Dus 8:30 met overslaan van Lille en 8:00 met overslaan van Lyon Part Dieu is ook mogelijk.
Lille en Lyon kunnen ze niet overslaan, want die lange verbindingen hebben tussenstops nodig om voldoende reizigersvraag te genereren. Dat is ook bij de SNCF zo: hun "transversale", lange lijnen hebben helaas some een uur langer reistijd langs allerle extra i stations (bijvoorbeeld op de lijn naar Bordeaux.)
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 26 aug 2026, 11:41 Er gaan in de wandelgangen geruchten dat de Italianen eraan komen. De ETR1000 zou via HSL1 naar Brussel komen over enkele jaren.
Wat voor routes zou dit kunnen opleveren?
Ik hoop alvast op een rechtstreekse Brussel-Milaan. Dat zou naar Lyon, Turijn en Milaan - en dus heel Italië- een mooie tijdswinst opleveren.
Brussel - CDG (1u25) - MLV (1u40) - Lyon (3u30) - Turijn (7u30) - Milaan (8u15)
Helemaal nieuw is dat idee uiteraard niet, al wordt het hoe langer, hoe concreter (al vordert het uiteraard wel traag, zoals bij alles in de spoorwegwereld).
Zie ook https://www.hln.be/nieuws/italiaanse-te ... ~ac81451b/ uit 2021.
deadlock

Bericht door deadlock »

dovaere schreef: 26 aug 2026, 13:30 De route naar Lyon ligt voor de hand, alleen al voor de overstap op hun huidige lijnen naar Milaan en Marseille. Of die dan zelf verder zou kunnen rijden, als primeur naar Milaan of gewoon naar Marseille, durf ik niet voorspellen.
Gewoon lekker ambitieus doorknallen naar Barcelona :D
Thorum

Bericht door Thorum »

deadlock schreef: 26 aug 2026, 22:01
dovaere schreef: 26 aug 2026, 13:30 De route naar Lyon ligt voor de hand, alleen al voor de overstap op hun huidige lijnen naar Milaan en Marseille. Of die dan zelf verder zou kunnen rijden, als primeur naar Milaan of gewoon naar Marseille, durf ik niet voorspellen.
Gewoon lekker ambitieus doorknallen naar Barcelona :D
Genoeg verdere nuttige bestemmingen, voor een mooie uurcadans Brussel - Lyon
Plaats reactie