HLE18 schreef: ↑25 aug 2026, 20:54
Vandaag kondigen ze alweer een nieuwe route aan...
Chris Engelsman van European Sleeper zei hier onlangs het volgende over:
Wat was toen de langetermijnvisie voor het bedrijf?
Dat duurde even. We zijn heel praktisch begonnen. Eerst heb je een rekening nodig en moet je een bedrijfsentiteit oprichten; op dat moment waren we nog steeds vooral bezig met het gewoon eens proberen. Ik denk dat het een half jaar of een jaar duurde voordat we begonnen na te denken over de toekomst en over meer routes.
En vanuit zakelijk oogpunt is het beter om een netwerk te hebben in plaats van één enkele lijn. Tot op zekere hoogte profiteer je van schaalvoordelen, omdat je sommige kosten maar één keer betaalt.
HLE18 schreef: ↑25 aug 2026, 20:54
Onlangs zag ik deze 2 reviews van nachttreinen, niet echt positief voor European Sleeper. Ik kan begrijpen dat er al eens iets mis gaat maar dat de rijtuignummering verkeerd hangt en zo iets simpel als water in de WC, gordijntjes, slot van de coupé dat niet werkt. Ik snap niet hoe het mogelijk is ik zou beschaamt zijn dat te durven aanbieden.
Wat je huidige rollend materieel betreft: dat is een beetje verouderd. Wat vinden de reizigers daarvan?
Natuurlijk zijn de nieuwe treinen van de ÖBB gloednieuw. Maar als we onze treinen vergelijken met andere treinen in Europa, zijn het dezelfde producten. Ze zijn in goede staat, werken meestal prima, en de meeste passagiers zijn er tevreden mee; de beoordelingen zijn goed.
Natuurlijk zien we wel eens mensen die teleurgesteld zijn, en zouden we ook liever wat modernere rijtuigen hebben. Dat is het plan, maar voorlopig is het beter dan niets. We proberen de schoonmaak en dat soort dingen te verbeteren. En in de meeste recensies zie je dat het personeel aan boord heel vriendelijk is, wat bij andere treinen niet altijd het geval is. Dat is iets waar we ons onderscheiden, en we richten ons erop om mensen met een glimlach te hebben en ervoor te zorgen dat je je thuis voelt. Ik vind dat echt belangrijk. Nog iets: deze coupés voor zes personen zijn heel geschikt voor bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld gezinnen en kleine groepen. Je hebt er een tafel, bijvoorbeeld om bordspelletjes te spelen, en dan maakt het niet zoveel uit dat het niet gloednieuw is. We zien dat deze groepen vaak bij ons boeken. En het leuke aan deze treinen is dat je het raam open kunt zetten. Als je bijvoorbeeld vanuit Berlijn naar het zuiden reist door het Elbedal, kun je je hoofd uit het raam steken. Dat is echt leuk. Dat kan niet in een NightJet van de nieuwe generatie. Dus soms hebben de vintage treinen een voordeel.
Het volledige interview:
In gesprek met Chris Engelsman van European Sleeper (Back On Track, 13 juli 2026)