Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
Harshan

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 19 aug 2026, 18:48
Thorum schreef: 19 aug 2026, 14:56 Even in detail uitgewerkt, want dat antwoord zegt jammer genoeg weinig over het voorstel (wat uiteraard niet wil zeggen dat het voorstel niet idioot is, maar niet om de redenen die je noemt :p) :

Vandaag heb je :
xu20-xu32 Lokeren-SintNiklaas S34
xu28-xu40 SintNiklaas-Lokeren S34
xu09 aankomst Lokeren S53
xu57 vertrek Lokeren S53

aanpassing zou zijn van te gaan naar :
xu20-xu32 Lokeren-SintNiklaas S34
xu28-xu40 SintNiklaas-Lokeren S34
xu09-xu13 Lokeren-SintNiklaas S53
xu45-xu57 SintNiklaas-Lokeren S53

Cadansering zou beter kunnen, maar voor de drie capaciteiten (uren gecheckt in station Sint Niklaas, dat bij mijn weten niet overgeslaan wordt):

- richting Lokeren is er vandaag een gat van 24 minuten tussen de xu36 naar Oostende en de xu00 naar Poperinge. Deze verlenging zou eventueel een impact kunnen hebben op een vrachttrein tussen Antwerpen en Lokeren Oost of L57, maar het gat lijkt groot genoeg om dat op te vangen ;

- richting Sint-Niklaas is er een IC die toekomt op xu15. Ingeval vertraging zal de S53 dus in Lokeren (of eerder) opgehouden moeten worden;

- Het wachtspoor 3 in midden station Sint-Niklaas is tussen xu20-xu40 sommige uren gebruikt door de L-trein naar Leuven, deze zou dus altijd naar spoor A moeten (want volgens openrailwaymap geraak je vanuit spoor 5 toch halve kilometer tegenspoor te gaan om richting gent te geraken).
Je vergeet alle goederentreinen die de lijn zo vol maken, geloof me, het probleem zit hem niet in de hoeveelheid reizigerstreinen. Die gaten zijn imaginair, ze bestaan niet.
Waar vinden we de informatie over de goederentreinen, zoals: ritnummer en route, eigenlijk? Kunnen we die effectief ergens vinden?
Steven

Bericht door Steven »

Nee goederenverkeer kan je niet zomaar verzameld op 1 website terugvinden zoals het bij de Zwitsers wel kan.
Thorum

Bericht door Thorum »

desirootje schreef: 19 aug 2026, 18:48
Thorum schreef: 19 aug 2026, 14:56 - richting Lokeren is er vandaag een gat van 24 minuten tussen de xu36 naar Oostende en de xu00 naar Poperinge. Deze verlenging zou eventueel een impact kunnen hebben op een vrachttrein tussen Antwerpen en Lokeren Oost of L57, maar het gat lijkt groot genoeg om dat op te vangen ;
Je vergeet alle goederentreinen die de lijn zo vol maken, geloof me, het probleem zit hem niet in de hoeveelheid reizigerstreinen. Die gaten zijn imaginair, ze bestaan niet.
Ik had er rekening mee gehouden, maar aangezien het gat niet bestaat vandaag al niet ten westen van Lokeren, leek het me redelijk beperkt.

(zie het lijntje uit mijn originele post die ik liet staan in je quote)
(met de reële dienstregeling van gisteren dus, het spoorboekje zegt iets compleet anders)
DR-fan

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 19 aug 2026, 18:48 Je vergeet alle goederentreinen die de lijn zo vol maken, geloof me, het probleem zit hem niet in de hoeveelheid reizigerstreinen. Die gaten zijn imaginair, ze bestaan niet.
Dat is wat overdreven, ook op L59 zijn er periodes van 2-3 uur zonder cargo. Als het lukt ten oosten van Sint-Niklaas, kan het ook naar het westen.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

DR-fan schreef: 20 aug 2026, 09:24
desirootje schreef: 19 aug 2026, 18:48 Je vergeet alle goederentreinen die de lijn zo vol maken, geloof me, het probleem zit hem niet in de hoeveelheid reizigerstreinen. Die gaten zijn imaginair, ze bestaan niet.
Dat is wat overdreven, ook op L59 zijn er periodes van 2-3 uur zonder cargo. Als het lukt ten oosten van Sint-Niklaas, kan het ook naar het westen.
In een gecadanseerde dienstregeling zonder P-treinen (op L59 rijdt enkel de Dampoortexpress) moet je de vrachtrijpaden wel elk uur voorzien, ongeacht of ze gebruikt worden of niet.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

BlackEagle schreef: 20 aug 2026, 10:27 In een gecadanseerde dienstregeling zonder P-treinen (op L59 rijdt enkel de Dampoortexpress) moet je de vrachtrijpaden wel elk uur voorzien, ongeacht of ze gebruikt worden of niet.
Jazeker, maar als er nu ruimte is voor twee S-relaties tussen Antwerpen en St-Niklaas is die ruimte er ook tussen St-Niklaas en Lokeren.
klaas

Bericht door klaas »

DR-fan schreef: 20 aug 2026, 10:36
BlackEagle schreef: 20 aug 2026, 10:27 In een gecadanseerde dienstregeling zonder P-treinen (op L59 rijdt enkel de Dampoortexpress) moet je de vrachtrijpaden wel elk uur voorzien, ongeacht of ze gebruikt worden of niet.
Jazeker, maar als er nu ruimte is voor twee S-relaties tussen Antwerpen en St-Niklaas is die ruimte er ook tussen St-Niklaas en Lokeren.
De twee S-relaties tussen Antwerpen en Sint-Niklaas rijden allebei door via Lokeren naar Dendermonde. Het vak Lokeren tot Y Melsele is zo net het drukst bereden deel van L59.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

klaas schreef: 20 aug 2026, 11:35 De twee S-relaties tussen Antwerpen en Sint-Niklaas rijden allebei door via Lokeren naar Dendermonde. Het vak Lokeren tot Y Melsele is zo net het drukst bereden deel van L59.
Oeps, dan loop ik achter. De reeks 14xx ging eerst maar tot Sint-Niklaas.
klaas

Bericht door klaas »

DR-fan schreef: 20 aug 2026, 12:32
klaas schreef: 20 aug 2026, 11:35 De twee S-relaties tussen Antwerpen en Sint-Niklaas rijden allebei door via Lokeren naar Dendermonde. Het vak Lokeren tot Y Melsele is zo net het drukst bereden deel van L59.
Oeps, dan loop ik achter. De reeks 14xx ging eerst maar tot Sint-Niklaas.
Ja, die heeft het stukje Dendermonde tot Sint-Niklaas overgenomen toen de IC's Brussel - Dendermonde - Sint-Niklaas ingekort werden.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

S53 692 en 672 rijden toch, echter met 1x MR08 ipv 2x/4x MW41, bovenop IC 1842 en 1822 die ook in Beervelde stoppen
Lokeren 21u49 - Gent-Sint-Pieters 22u16
Gent-Sint-Pieters 22u42 - Lokeren - 23u08
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Zal hoogstwaarschijnlijk uit noodzaak zijn aangezien S53 672 de laatste trein van de dag is die in Gentbrugge stopt.
dovaere

Bericht door dovaere »

Kan een beheerder deze discussie over het stationair laten draaien van de MW41 verplaatsen naar een draadje van de MW41?
klaas schreef: 18 aug 2026, 15:24 Ik snap dat dit een klein beetje hinder kan veroorzaken, maar de balans is compleet zoek. Ik zou beschaamd zijn als mijn klacht dagelijks honderden (tot duizenden) mensen met grotere hinder opzadelt [...]

En ik woon zelf vlak langs een druk station waar regelmatig dieseltreinen komen, dus ik weet waarover ik spreek. Er zijn echt tienduizenden mensen in België die meer geluidsoverlast van treinen hebben dan daar, denk maar aan de dorpen waar L50A dwars doorheen snijdt (Pede, Schepdaal, Teralfene, Denderleeuw-Leeuwbrug, Erpe, Oordegem,...)
Jullie gaan al te licht over de overlast die de NMBS hier veroorzaakt. Een rechter kan anno 2026 heel terecht oordelen dat het overdreven burenhinder is om op een geëlektrificeerde lijn een dieseltrein in te voeren en daar op een eindstation het hele jaar door langdurig stilstaande dieseltreinen stationair te laten draaien.
Bij autovoertuigen is het verboden een motor stationair te laten draaien.
Bestonden er bij de aankoop van de MW41 van Alstom echt geen betere dieselmotoren die zonder problemen opstarten en die niet de hele nacht moeten blijven draaien? Merk op dat er het grootste deel van het jaar geen airco nodig is, het is niet het aircogebruik dat het langdurig aanslepende conflict met de buren veroorzaakt heeft.
Passerende treinen ervaren mensen als noodzakelijk en daar kun je snel aan wennen. Maar lawaai waarvan je weet dat eigenlijk nutteloos is en dat het zal blijven duren, dat is pas is echt ergerlijk. (Persoonlijk vind ik het ook heel ergerlijk als mensen een motor nutteloos laten draaien.)
klaas schreef: 18 aug 2026, 10:21 Hier kan ik me dus enorm aan storen: zowel de foute informatie als het egocentrische perspectief.
[...]
Even kaderen waarover het gaat: hier staan slechts twee woningen, die bovendien zonevreemd zijn. Maar mevrouw, die naast een station is komen wonen, is blijkbaar van mening...
Dat een woning zonevreemd is, is totaal naast de kwestie als het gaat om burenhinder. Iemand kan geboren zijn in een woning, die nadien ingekleurd is als "zonevreemd", en er al al zestig jaar rechtmatig in wonen. Ook een zonevreemde woning is een rechtmatige woning waar mensen mogen wonen, en mogen verwachten dat ze niet gepest worden door hun buren met geluidsoverlast. Een analogie: het is normaal dat er eens per week lawaai is door een grasmachine, maar als je buurman die grasmachine niet afzet, en die hele dagen "nutteloos" laat ronken, is dat geluidsoverlast. De NMBS zal vinden dat dat "nuttig" is, maar haar argumenten waren blijkbaar niet overtuigend voor de rechter.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Even een bedenking: ik woon ook zonevreemd - in natuurgebied nog wel. Maar dat belet verre en nabije buren niet om rond te rijden met lawaaierige zitmaaiers, bladblazers te gebruiken - zelfs nu in volle zomer nu de eerste bladeren vallen - te zagen en te snoeien, uiteraard met motorzagen e.d. Mijn zoon woont in Londen en beweert dat het bij hem rustiger is dan hier bij ons. En dan hebben we dit jaar nog het geluk gehad dat we niet geplaagd worden door luidruchtige feestjes en barbecues, onder begeleiding van wat voor muziek doorgaat.
Maar als ik de politie bel - in de voorbije dertig jaar toch wel 2 keer - dan tref ik niet honderden treinreizigers...
Met vriendelijke groet

overweg13
dovaere

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 21 aug 2026, 12:52 Maar als ik de politie bel - in de voorbije dertig jaar toch wel 2 keer - dan tref ik niet honderden treinreizigers...
Ik ben helemaal op jouw lijn over ergernis over bladblazers en zo.
Maar het is niet omdat iemand wil dat er geen treinen nodeloos stationair blijven draaien, dat die "honderden reizigers" wil treffen.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen hoeveel een technische oplossing gekost zou hebben waardoor die dieseltreinen zo eenvoudig als een dieselauto uit en aan gezet kunnen worden. Je kunt je afvragen waarom de NMBS indertijd de treinen geaccepteerd heeft. Was er toen nog niet het opstartprobleem waardoor ze heel de nacht moeten blijven draaien? Dat kon ook al jaren geleden opgelost zijn. Moeten er geen strengere geluidseisen zijn bij aankoop nieuwe treinen?
Ik wil best aannemen dat de NMBS wegens budgettaire redenen soms de kantjes eraf moet lopen. Maar je moet dan niet verbaasd zijn als je eens moet improviseren als een rechter eens een grens oplegt. Al bij al vind ik het nog een redelijk evenwichtig vonnis: het verbod om de dieselmotor te laten draaien is er enkel tussen 19u en 7u.

Het gaat ook niet enkel om de bewoners in Lokeren. In 2018 waren er klachten in de pers uit Geraardsbergen omdat de MW41 heel de nacht bleef draaien. En ik vraag me af of dat ook de reden is dat de MW41 niet meer zoals vroeger overnacht in Eeklo en dergelijke?
Steven

Bericht door Steven »

Die motoren zorgen er ook voor dat omvormers werken, die zorgen er op hun beurt voor dat er verlichting en airco in dienst is. Zonder die motoren hebben je niets. Je kan onmogelijk verwachten dat die treinen ook hun airco en zo uitzetten.
Plaats reactie