Liberalisering

maarten

Re: Liberalisering

Bericht door maarten »

Hoe zie je dat voor je met geïntegreerde tickets? DB en Flixtrain accepteren wederzijds hun kaartjes? Flixtrain zal dat wel willen als er een DB-reiziger met een kaartje van € 100 komt, maar dat dan alle Flixtrain reizigers met hun kaartje van € 9,99 in de DB ICE gaan zitten daar zal DB niet blij van worden.
Daarbij heeft DB ook gewoon Zugbindung als je een sparpreis koopt. Daar mag je ook niet zomaar even een andere trein nemen.
Prijsverschil bijbetalen? Gaat niemand doen, heb je voor € 9,99 een Flixtrainkaartje Keulen - Berlijn gekocht, krijg je dat dan als korting op je DB-flexticket van € 133 als je bij DB instapt?

Prijsharmonisatie? Dat is juist de kracht van Flixtrain: goedkope kaartjes op langzamere treinen, die willen geen kaartjes van € 100 verkopen.

Of bedoel je dat je één doorgaand kaartje kunt kopen van Berlijn naar Parijs met Flixtrain en Ouigo?
pietje

Bericht door pietje »

kika schreef: 18 aug 2026, 10:44 DB trekt nu naar de rechtbank om Italo buiten de deur te houden (3 dagen oud nieuws)
Ik heb begrepen dat het DB InfraGO is die naar de rechter trekt en niet DB Fernverkehr
Toont wel ineens aan dat zo'n infrabeheerder die gelinkt is aan 1 operator snel de schijn van partijdigheid opwekt.
Het zou mij niet verbazen dat Europa strenger gaat toezien op dat soort splitsing infra/operator.
klaas

Bericht door klaas »

maarten schreef: 18 aug 2026, 11:27 Hoe zie je dat voor je met geïntegreerde tickets? DB en Flixtrain accepteren wederzijds hun kaartjes? Flixtrain zal dat wel willen als er een DB-reiziger met een kaartje van € 100 komt, maar dat dan alle Flixtrain reizigers met hun kaartje van € 9,99 in de DB ICE gaan zitten daar zal DB niet blij van worden.
Daarbij heeft DB ook gewoon Zugbindung als je een sparpreis koopt. Daar mag je ook niet zomaar even een andere trein nemen.
Prijsverschil bijbetalen? Gaat niemand doen, heb je voor € 9,99 een Flixtrainkaartje Keulen - Berlijn gekocht, krijg je dat dan als korting op je DB-flexticket van € 133 als je bij DB instapt?

Prijsharmonisatie? Dat is juist de kracht van Flixtrain: goedkope kaartjes op langzamere treinen, die willen geen kaartjes van € 100 verkopen.

Of bedoel je dat je één doorgaand kaartje kunt kopen van Berlijn naar Parijs met Flixtrain en Ouigo?
Dat wordt dan een vraag die de overheid moet oplossen, maar ik ben persoonlijk van mening dat als er te veel versnippering op het spoor komt, het nalatig zou zijn van de overheid om dit niet te reguleren. Zugbindung kan natuurlijk blijven, bij eender welke operator, maar in elke aanbesteding voor een treindienst zou voor mij moeten staan dat reizigers met een niet-treingebonden ticket aanvaard moeten worden, of dat nu gaat om een vervallen zugbindung door afschaffing, flex-ticket, vrijkaart, Deutschlandticket/Youth-unlimted/Dagkaarten voor stedelijk OV, interrail,...

Je zou zelfs kunnen onderzoeken of het niet mogelijk is om ticketverkoop wel centraal te houden (als we dromen: op Europees niveau) (bij een staatsbedrijf?), waarbij de operatoren dan vergoed worden voor de geleverde prestatie. Door bijvoorbeeld op elk reismiddel een ticket te moeten valideren (zoals nu bij De Lijn) zou perfect te traceren zijn welke operator hoeveel reizigers vervoert. Het zou een serieuze aardverschuiving zijn, maar als ik eerlijk ben lijkt het me wel voordelig. Hypothetisch voorbeeld: ik koop een ticket van bushalte Teralfene Sint-Janskerk naar Malmö Centraal voor pakweg 100 euro, met zugbindung op de Eurostar Brussel-Keulen, ICE Keulen-Hamburg en Snälltåget nachttrein Hamburg-Malmö. Dan gaat er bijvoorbeeld 2 euro naar de Lijn, 4 euro naar de NMBS, 20 euro naar Eurostar, 25 naar DB Fernverkehr en 49 naar Snälltåget. Als mijn Eurostar afgelast wordt en ik neem de ICE in de plaats, gaat de 20 euro naar DB Fernverkehr. Maar als ik daardoor mijn aansluiting in Keulen mis, spring ik gewoon op de Flixtrain naar Hamburg en krijgen zij mijn 25 euro.

Het zou alleszins een stimulans zijn voor de vervoerders om stipt te rijden en niet te zeggen: "ze zijn toch aan ons verbonden, maakt niet uit". Daarnaast zou een gelijke vergoeding er ook voor zorgen dat alle operatoren een gelijk comfortniveau aanbieden: te hoog en het is niet meer rendabel, maar lager dan de concurrentie en mensen wachten liever een half uurtje op een andere trein. Mooi zelf-regulerend systeem.

Allez, begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker op de drukke West-Europese netten liever een ééngemaakte vervoerder op het spoor, maar dat zal niet meer teruggedraaid worden. Uniforme tickets lijken me dan het next best thing
pmuy

Bericht door pmuy »

In het VK is er (voor zover ik weet) wel wat regulering rond open access-vervoerders die de situatie eerlijker en klantvriendelijker maakt. Zo moet bijvoorbeeld Lumo (een open access-vervoerder) ook tickets voor o.a. LNER verkopen, en omgekeerd. En moet Lumo je met hun volgende trein laten meereizen mocht je door een vertraging je aansluiting missen.

Afbeelding

In Duitsland zou dit betekenen dat Flixtrain ook tickets voor DB zou moeten verkopen, en hun reizigers niet in de kou mag laten staan wanneer ze hun Flixtrain gemist hebben door een vertraagde regionale trein van DB. Volgens mij lost dat een van de grootste problemen met open access op.
Plaats reactie