Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door Olivier_Doorne »

Steven schreef: 25 jul 2026, 11:15 Al eens gedacht aan welke info je hier uit verkrijgt die veel nauwkeuriger is dan de gebruikte methodes in het heden. Zoals correctere info omtrent reizigersbewegingen en dat je hierdoor je aanbod ook beter kan afstemmen op deze bewegingen wat je weet veel nauwkeuriger waar reiziger A op en afstapt. Hierdoor kan misschien ook beter en correcter worden omgegaan met budgetten. Zeker op plaatsen waar budgetten niet aan bomen groeien. De tellingen die heden gebeuren zijn alles behalve 100% nauwkeurig te noemen. Laat staan dat je weet wie waar en hoe onderweg is. Info die voor een bedrijf heel nuttig kan zijn. Is hierover een studie gehouden of heeft men enkel onderzocht of de poortjes de veiligheid verhogen? Want mensen met een abo hebben niet noodzakelijk altijd hun volledige traject nodig dat op hun kaart staat. Mensen met een abo hun gebruiksfreqentie van dat zelfde OV kan je dan ook beter in kaart brengen.
Je kan dit ook met systemen waarbij reizigers hun ticket moet scannen op het perron of op hun smartphone moeten inchecken.
En Steven zoals je in het rapport kan lezen hebben die poortjes ook bijzonder veel andere nadelen.

Die poortjes zijn wat ze in het Frans une fausse bonne idée noemen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 25 jul 2026, 11:15 Al eens gedacht aan welke info je hier uit verkrijgt die veel nauwkeuriger is dan de gebruikte methodes in het heden. Zoals correctere info omtrent reizigersbewegingen en dat je hierdoor je aanbod ook beter kan afstemmen op deze bewegingen wat je weet veel nauwkeuriger waar reiziger A op en afstapt. Hierdoor kan misschien ook beter en correcter worden omgegaan met budgetten.
Dus jij wilt honderden miljoenen euros investeren om slimmer te kunnen omgaan met investeringen? Je klinkt als een rechtse regering, veel dure studies aangaan om dan niets te doen. Het huidige systeem werkt goed genoeg en de problemen die er zijn zoals Kortrijk-Brugge worden veroorzaakt door te diep te kijken naar de reizigersaantallen en het negeren van info van buitenaf zoals fillevorming op autostrades en expreswegen
Steven

Bericht door Steven »

Waar schreef ik dat men veel studies moet doen? Nergens. Je kan je ook baseren op reeds bestaande studies, je hoeft niet noodzakelijk alles zelf eens te testen. Want studies doen om niets te doen is wat ik haat. Ergens durven voor gaan zou beter zijn. Maar in België doet men enkel maar studies (niet enkel voor het spoor trouwens). Elke keer opnieuw wil men het wiel of het warm water uitvinden. Ons landje is klein dus we hoeven niet alles zelf te doen. Beter goed gekopiëerd dan slecht uitgevonden zegt men al eens.
K V B

Bericht door K V B »

Larch schreef: 23 jul 2026, 22:47
Een voor sommigen welkom geheugensteuntje. Veel reizigers die de smartphone gebruiken kopen hun ticket pas op de trein...het grootste deel doet dat volgens mij met enige nonchalance. Het is een minderheid die op die wijze probeert grijs of zwart te rijden.
In die zin corrigeren de poortjes het gedrag op een meer eerljke manier, dan een lineare bekeuring van 90 euro.
Het lijkt mij verder ook dat de gemiddelde Zwitser anders omgaat met regels en aanbevelingen dan de gemiddelde Belg of Nederlander.
In Zwitserland is de regel heel eenvoudig: Op het treinticket staat het verkoopstijdsstip. Is dat een seconde na het vetrek van de trein ben je een zwartrijder en betaal je 100,- CHF boete.

Dat je voor het betreden van het voertuig de aankoop volledig afgesloten moet hebben is een regel die zoner uitzonderingen toegepast wordt. Je zou dat in België ook gewoon kunnen doen.

En die boete is bij de tweede keer hoger, en bij de derde keer kom je voor de rechter. En er zijn al mensen voor zwartrijden de gevangenis belandt.
K V B

Bericht door K V B »

Olivier_Doorne schreef: 26 jul 2026, 19:37 Je kan dit ook met systemen waarbij reizigers hun ticket moet scannen op het perron of op hun smartphone moeten inchecken.
In Zwitserland heb je Fairtiq. Ook daar geldt dat je voor je instapt the check-in volledige afgesloten dient te hebben. Ik raad iedereen hier daarom ook aan om gewoon thuis al in the checken. De app detecteert dat je tevoet onderweg bent, en begint pas als je op het eerste voertuig bent je rit aan te rekenen.
Steven

Bericht door Steven »

Die Fairtiq werkt heel goed is mijn ervaring, ik was aangenaam verrast vorig jaar.
rdv

Bericht door rdv »

Ik nam deel aan de FairTiq proef die de NMBS een paar jaar geleden hield. Mijn ervaringen waren niet zo positief. Vaak vergat ik de rit te beëindigen, waardoor er te veel aangerekend werd, een aantal keer werd de locatie niet gevonden, en één keer werd een rit Luik - Hergenrath aangerekend terwijl ik op de ICE zat. De proefpersonen konden gratis rijden met Fairtiq, dus ik had geen financieel nadeel, gelukkig.

Mijn batterij kon het ook geen dag volhouden met Fairtiq actief.

(En een paar keer discussies met treinbegeleiders die blijkbaar hun instructie over de proef niet goed gelezen hadden en mij een regularisatie wouden aanrekenen, maar dat heeft niets met Fairtiq te maken).

Ik heb het in Zurich vorig jaar ook geprobeerd, werkt idd goed, op voorwaarde dat de locatie gevonden werd. Ook in Zurich zat daar soms een halte verschil op.
Laatst gewijzigd door rdv op 29 jul 2026, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv

Bericht door rdv »

Interessante opinie van een transportecinoom:

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/bel ... 80377.html
Plaats reactie