Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
K V B

Re: Boordtarief

Bericht door K V B »

pietje schreef: 22 jul 2026, 12:01 In de grote stations, lijkt mij perroncontrole zeker nuttig omwille van zwartrijders, zakkenrollers en andere ongewenste personen die nooit het plan hebben om zichop een rechtmatige manier te verplaatsen met de trein.
Alhier heeft men onlangs een zakkenrollersbende opgerold die op de Jungfraujoch actief was. Blijkt dat als je poortjes plaatst die reizigers denken dat ze veiliger zijn, en daar maken gauwdieven graag gebruik van.
Steven

Bericht door Steven »

Geen enkele garantie is waterdicht natuurlijk. Poortjes gaan nooit perfect zijn. Niets is het op zich, maar een geheel van maatregelen kunnen er wel voor zorgen dat diefstal en zwart rijden kan beperkt worden tot een minimum.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: 22 jul 2026, 16:38 Geen enkele garantie is waterdicht natuurlijk. Poortjes gaan nooit perfect zijn. Niets is het op zich, maar een geheel van maatregelen kunnen er wel voor zorgen dat diefstal en zwart rijden kan beperkt worden tot een minimum.
Nadat men die zakkenrollers had opgepakt kregen ze het bevel om het kanton te verlaten. En dat is het probleem.

Men pakt overlastveroorzakende personen onvoldoende hard aan. Het probleem is niet dat er niet genoeg controle is. Het probleem is dat men zakkenrollers niet langer meer in de bak gooit.

In Nederland had je vroeger op verschillende plekken goed georganiseerde korte overstappen op het geliijke perron. Nu moet je daar in en uitchecken, of omlopen... Dat is geen vooruitgang.

Gelukkig zijn in Zwitserland poortjes bij de SBB geen thema.
Laatst gewijzigd door K V B op 23 jul 2026, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

pietje schreef: 22 jul 2026, 10:52 Als er dan eens een controle is op de perrons, is het toch niet zo moeilijk om het onderscheid te maken tussen mensen die er mogen zijn en mensen die dat niet mogen. Breng je iemand weg, dan is die persoon toch bij je en als je iemand ophaalt, kan je toch op zijn minst zeggen op welke trein je wacht.

De eerste keer geef je een waarschuwing, maar identificeer je de persoon, de 2de keer lijkt een boete wel aangewezen.
Dit klopt niet helemaal. Als je iemand uitzwaait of bvb een minderjarige op de juiste trein zet dan is de persoon die je begeleidde niet meer bij jou op het moment dat je het perron dan verlaat.
En dat was blijkbaar het probleem in het eerder vermeld voorval.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Steven schreef: 22 jul 2026, 16:38 . Poortjes gaan nooit perfect zijn.
De expertenraad van de NMBS maakte brandhout van de poortjes en is ook tegen een test omdat de poortjes meer negatieve bijeffecten hebben dan voordelen.
Zie eerder bericht https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p= ... es#p300543
Steven

Bericht door Steven »

Olivier_Doorne schreef: 22 jul 2026, 22:06
Steven schreef: 22 jul 2026, 16:38 . Poortjes gaan nooit perfect zijn.
De expertenraad van de NMBS maakte brandhout van de poortjes en is ook tegen een test omdat de poortjes meer negatieve bijeffecten hebben dan voordelen.
Zie eerder bericht https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p= ... es#p300543
En op welk vlak zijn die dan expert vraag ik mij af? Ik heb dat topic zelf gevolgd en toen ook mijn idee gegeven daaromtrent.
wattman

Bericht door wattman »

Ik heb het genoemde advies nagelezen, en als ervaringsdeskundige (NL) komt het op mij als gedegen over, en sterker nog, kan ik dit volledig onderschrijven. Alle daarin genoemde nadelen zijn valide naar mijn ervaring. Zeker met de Nederlandse situatie met diverse maatschappijen met eigen poortjes / overstappaaltjes op 1 station. Een wondere wereld, waarbij als je geen vaste passagier bent van zo'n station enige kennis van hoe de concessies in elkaar steken zeker wel kan helpen.

Bij een in het advies genoemd nadeel wil ik nog iets vermelden: het omzeilen van de poortjes door meelopen wordt nog te vriendelijk omschreven als 'meeglippen'. In de praktijk aarzelt men niet om mensen hardhandig weg te duwen. Dat kan trouwens ook gebeuren door tegen je in te lopen. Ik heb iemand moeten helpen die daardoor ten val is gekomen. Collatoral damage, zullen we maar zeggen? In elk geval de betrokken passagier was tamelijk overstuur. Zelf weet ik dat je bij het uitstappen goed moet oppassen en moet proberen dergelijke figuren te ontwaren. En dan nog werd ik op Amsterdam Zuid onaangenaam verrast door iemand die in het poortje gewoon tegen mij inliep en een vakkundige 'body check' uitvoerde. Over het bevorderen van het gevoel van veiligheid gesproken....

Slechts één maal heb ik gezien dat zo'n figuur door de spoorwegpolitie werd aangehouden. Niet direct omdat hij op deze manier het perron had verlaten, maar omdat hij tijdens de rit met een op een vuurwapen gelijkend voorwerp liep te zwaaien, en daarbij geluiden maakte die op doorladen leken te wijzen. Vanzelfsprekend stond de politie hem een paar honderd meter verder op te wachten, en niet bij de poortjes.

Verder heeft men van tijd te tijd te maken met de zgn. 100% controles op een station. Dan staat er 10-tallen functionarissen op een kluitje bij de uitgangen om iedereen te scannen, waarna je verder natuurlijk nog eens mag uitchecken. Laat ik zo zeggen: fascinerend.

Of er een verband is tussen de schijnwereld van de poortjes en het feit dat je in Nederland een hele dag kan rondrijden zonder maar een keer controle op de trein te krijgen, is een andere discussie en wordt in het advies ook niet aangeroerd.

Tot zover mijn visie 'tot een minimum beperken van overlast, misdaad en zwartrijden' via poortjes. Vanzelfsprekend staat het iedereen vrij om deze getuigenissen als 'leugens', 'verzinsels' of 'incidenten' weg te zetten.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

wattman schreef: 23 jul 2026, 10:23 Tot zover mijn visie 'tot een minimum beperken van overlast, misdaad en zwartrijden' via poortjes. Vanzelfsprekend staat het iedereen vrij om deze getuigenissen als 'leugens', 'verzinsels' of 'incidenten' weg te zetten.
Niemand heeft beweerd dat poortjes perfect zijn en niemand zal ontkennen dat er dan nog misbruik mogelijk is. Ik vraag me wel af hoe vaak dat soort incidenten gebeurt. Zakkenrollers en ongeduldige hufters die tegen je oplopen heb je ook in open stations.

Bovendien: waarop baseren die "experten" zich? In Nederland en het VK wordt het aantal poortjes net uitgebreid en onze eigen MIVB komt toch ook niet voortdurend in het nieuws wegens gevaarlijke opstoppingen aan de metro? Dat ze zelfs geen experiment willen getuigt ook niet van veel goede wil.

OK, dus geen poortjes. Mobiele controles worden hier blijkbaar ook afgewezen door sommigen. Tegelijkertijd moet er natuurlijk iets gedaan worden aan zwartrijders en overlast. Dus: kom dan zelf eens met een constructief voorstel in plaats van steeds alles af te kraken of te veroordelen. (Opgelet: niet specifiek gericht op wattman, maar algemeen - geen reden om je aangesproken te voelen).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 23 jul 2026, 14:03 OK, dus geen poortjes. Mobiele controles worden hier blijkbaar ook afgewezen door sommigen. Tegelijkertijd moet er natuurlijk iets gedaan worden aan zwartrijders en overlast. Dus: kom dan zelf eens met een constructief voorstel in plaats van steeds alles af te kraken of te veroordelen. (Opgelet: niet specifiek gericht op wattman, maar algemeen - geen reden om je aangesproken te voelen).
In het advies van het RGCT had je kunnen lezen:
Voor het RGCT is het uitvoeren van steekproefsgewijze controles de meest efficiënte vorm van fraudebestrijding die de reizigers het minste hindert.
Wat bedoel je precies met "mobiele controles"? Ik heb nog geen bezwaren tegen vliegende controleploegen gezien.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 23 jul 2026, 14:16 Wat bedoel je precies met "mobiele controles"? Ik heb nog geen bezwaren tegen vliegende controleploegen gezien.
Willekeurige controles op de perrons, zoals het nu wordt ingevoerd - in tegenstelling tot vaste poortjes.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 23 jul 2026, 14:19
rvdborgt schreef: 23 jul 2026, 14:16 Wat bedoel je precies met "mobiele controles"? Ik heb nog geen bezwaren tegen vliegende controleploegen gezien.
Willekeurige controles op de perrons, zoals het nu wordt ingevoerd - in tegenstelling tot vaste poortjes.
Het grootste probleem dat ik tot nu toe heb gezien is dat die perroncontroles zich niet altijd aan de NMBS-voorwaarden houden. M.a.w. iemand wegbrengen moet zonder commentaar worden toegestaan.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 23 jul 2026, 14:33 Het grootste probleem dat ik tot nu toe heb gezien is dat die perroncontroles zich niet altijd aan de NMBS-voorwaarden houden. M.a.w. iemand wegbrengen moet zonder commentaar worden toegestaan.
Kleine nuance: het mag als diegene die wordt begeleid een ticket heeft. Dat was in dat (onbevestigde) geval in Blankenberge niet het geval. Zeker in een kopstation als Blankenberge lijkt mij dat makkelijk te controleren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 23 jul 2026, 14:37
rvdborgt schreef: 23 jul 2026, 14:33 Het grootste probleem dat ik tot nu toe heb gezien is dat die perroncontroles zich niet altijd aan de NMBS-voorwaarden houden. M.a.w. iemand wegbrengen moet zonder commentaar worden toegestaan.
Kleine nuance: het mag als diegene die wordt begeleid een ticket heeft. Dat was in dat (onbevestigde) geval in Blankenberge niet het geval. Zeker in een kopstation als Blankenberge lijkt mij dat makkelijk te controleren.
Voor zover ik kan zien wordt nergens gezegd dat de kinderen die werden weggebracht geen ticket hadden.
rdv

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 23 jul 2026, 15:04
DR-fan schreef: 23 jul 2026, 14:37
Voor zover ik kan zien wordt nergens gezegd dat de kinderen die werden weggebracht geen ticket hadden.
Tuurljk hadden die een ticket. De begeleiders werden aangesproken bij het terug verlaten van het perron, en konden toen natuurlijk geen ticket meer laten zien, want dat zat bij de minderjarigen op de trein.
Dit bevestigd nog eens mijn standpunt dat dat hele systeem lek is: je kan pas een boete krijgen als er onomstotelijk bewezen kan worden dat je iets mispeuterd hebt. Bij een dergelijke controle kunnen de controleurs niet vaststellen of je wel of niet iemand begeleidt hebt, en of die persoon wel of niet een ticket had. Rechtsgeldigheid 0.

Over "het geval Blankenberge": de begeleiders en mindejarigen waren goed op tijd naar het station gekomen, de tieners op de trein gezet, en op het perron gewacht tot de trein effectief vertrokken was. Een kwartier is zo snel voorbij, en inmiddels werd er dus gecontroleerd.

Idem als ik iemand in Gent op de trein naar de kust wil zetten: de trein uit Brussel komst vaak tot 5 minuten voor schema aan, dus ik zorg dat ik goed op tijd op het perron ben zodat ik de persoon op het gemak op de trein kan helpen. Ik wacht tot de trein vertrokken is, om zeker te zijn dat de persoon goed vertrokken is. Heeft die trein vooralsnog 5 minuten vertraging, dan ben ik al snel 10 minuten of meer op het perron. Ondertussen kan er een controlepost zijn opgezet, en kan ik bij het verlaten van het perron beboet worden.
Laatst gewijzigd door rdv op 23 jul 2026, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 23 jul 2026, 14:03 OK, dus geen poortjes. Mobiele controles worden hier blijkbaar ook afgewezen door sommigen. Tegelijkertijd moet er natuurlijk iets gedaan worden aan zwartrijders en overlast. Dus: kom dan zelf eens met een constructief voorstel in plaats van steeds alles af te kraken of te veroordelen. (Opgelet: niet specifiek gericht op wattman, maar algemeen - geen reden om je aangesproken te voelen).
Poortjes zijn vooral efficiënt in het verschuiven van de overlast, van in het station naar de stationsomgeving. Dat is mss goed voor de NMBS statistieken, maar globaal gezien helpt het niets. De stationsomgeving wordt nog steeds (of zelfs meer) als problematisch aanzien. Men herinnert zich wellicht het verhaal van de familie die twee zomers geleden de laatste trein gemist had en de nacht rond het station Brussel-Zuid moest doorbrengen, aangezien het station gesloten werd. Dat werd in de pers gebracht als: station Brussel-Zuid is onveilig, maar in werkelijkheid was het station dicht, en is het de omgeving die onveilig is. Of het recente geval waarbij een dakloze in het station Brugge door de hulp van het loketpersoneel zijn leven terug op de rails kreeg, iets wat met poortjes mss niet het geval zou geweest zijn, want er zou geen overlast in het station zijn.

Qua zwartrijden kan het misschien helpen, maar als je ziet hoeveel mensen in Nederland of bij de MIVB meeglippen of door de poortjes duwen, dan heb ik daar mijn twijfels bij. En ik ga toegeven, dat ik zelf al meermaals meegegelipt ben in Parijs, Brussel en Nederland omdat het ticket of de QR-code niet herkent werd.
Of zwartrijden wordt grijsrijden: je koopt een kaartje van Brussel-Zuid naar Schaarbeek, maar blijft wel zitten tot Antwerpen of Leuven of ...
Plaats reactie