NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Alles over reizigerstreinen in België.
trainfan03

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door trainfan03 »

FLV-FGSP schreef: 29 jun 2026, 23:15 Interessant, kun je de link vermelden?
Het is wel meteen de downloadlink van het verslag (enkel zo via Google gevonden)
https://mobilit.belgium.be/nl/file/1188 ... n=jklcH_Bd
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Harshan schreef: 29 jun 2026, 23:28 Wanneer dan wel? December 2027 (dienstregeling 2028)? Of juni 2027 (dienstregeling 2027)? Of december 2028 (dienstregeling 2029)? Of komt de verlenging IC-03 tot Genk elk uur op weekdagen, niet? Want dat stond zo op het recente Mondig Mobiel van TreinTramBus (TTB). Vandaar ik het vroeg.

Die verlenging komt er wel degelijk en wel in december 2028. Vraag me niet waarom het zolang duurt ...
Harshan

Bericht door Harshan »

Zal de Stoptrein tussen Hasselt en Leuven ook in het weekend rijden, zodat IC-08 versneld wordt? Zo ja, wanneer? Of komt die niet? Het lijkt voor dienstregeling 2027 nauwelijks uitbreidingen zijn in Vlaanderen, heb ik het gevoel. Als het gevoel waar is, dan is dat enorm spijtig, natuurlijk! Want we zien meer uitbreidingen in Wallonië blijkbaar.
Steven

Bericht door Steven »

Die vernieuwingen zoals op L161 zie ik meer als een inhaalbeweging. De verschillende werken aan de lijn lopen jaren vertraging op dus is het tijd dat men daar de eerder gemaakte beloftes gaan invoeren. Men staat nog steeds een heel eind verwijderd van een GEN dat er al had moeten zijn in 2012.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Men moet ook personeel hebben om uitbreidingen te realiseren en er is nu eenmaal een groter personeelstekort in Vlaanderen dan in Wallonië.
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 30 jun 2026, 07:43 Zal de Stoptrein tussen Hasselt en Leuven ook in het weekend rijden, zodat IC-08 versneld wordt? Zo ja, wanneer? Of komt die niet? Het lijkt voor dienstregeling 2027 nauwelijks uitbreidingen zijn in Vlaanderen, heb ik het gevoel. Als het gevoel waar is, dan is dat enorm spijtig, natuurlijk! Want we zien meer uitbreidingen in Wallonië blijkbaar.
Hoeilaart ligt nogthans in vlaanderen 😉
Maar het is absoluut normaal dat L161 voorrang krijgt op al de rest. Die stations liggen in gemeenten die heel erg gericht zijn op enerzijds Brussel en anderzijds de cluster Ottignies/LLN met een enorm reizigerspotentieel. Daar vallen veel meer reizigers te rapen dan in alle dingen die jij voorstelt samen. Er is dus niets spijtig aan de keuze die de NMBS hier maakt.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Ik neem dat de 39XX dus ook in het weekend gaat rijden. Dat is goed als je in Groenendaal moet zijn, maar voor Hoeilaart dan wel iets minder, tenzij men het stoppatroon gaat aanpassen. Of ander dat de 21XX wordt doorgetrokken, maar die rijdt niet via de Noord-Zuidverbinding :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

BVG1988 schreef: 30 jun 2026, 10:07 Ik neem dat de 39XX dus ook in het weekend gaat rijden. Dat is goed als je in Groenendaal moet zijn, maar voor Hoeilaart dan wel iets minder, tenzij men het stoppatroon gaat aanpassen. Of ander dat de 21XX wordt doorgetrokken, maar die rijdt niet via de Noord-Zuidverbinding :wink:
Op zaterdag zie ik toch 39xx gepland staan, jammer genoeg nog niet op zondag, maar dat zal er ongetwijfeld snel komen. Die trein zal ook in Hoeilaart stoppen.
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 30 jun 2026, 09:18
Harshan schreef: 30 jun 2026, 07:43 Zal de Stoptrein tussen Hasselt en Leuven ook in het weekend rijden, zodat IC-08 versneld wordt? Zo ja, wanneer? Of komt die niet? Het lijkt voor dienstregeling 2027 nauwelijks uitbreidingen zijn in Vlaanderen, heb ik het gevoel. Als het gevoel waar is, dan is dat enorm spijtig, natuurlijk! Want we zien meer uitbreidingen in Wallonië blijkbaar.
Maar het is absoluut normaal dat L161 voorrang krijgt op al de rest. Die stations liggen in gemeenten die heel erg gericht zijn op enerzijds Brussel en anderzijds de cluster Ottignies/LLN met een enorm reizigerspotentieel. Daar vallen veel meer reizigers te rapen dan in alle dingen die jij voorstelt samen. Er is dus niets spijtig aan de keuze die de NMBS hier maakt.
Oké! Dank u wel! Groenendaal ligt inderdaad in Vlaanderen. Ik begrijp dat spoorlijn 161 meer treinen moet bevatten. Nochtans kent Vlaanderen wel een hoge bevolkingsdichtheid dan Wallonië, niet? Zo ja, dan verwacht men wel dat Vlaanderen meer treinen krijgt, niet? Toch wil ik alle Belgische gewesten voldoende treinen hebben, zodat iedereen zich vlot kan verplaatsen al dan niet met overstap.
Steve

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 29 jun 2026, 16:00 GEN Brussel:
- Er komen 4 S-treinen per uur tussen Brussel en Louvain-la-Neuve (weekdagen).
Afgaand op Hafas zeer concreet door het verlengen van de ene S4 vanuit Aalst die nu nog beperkt is tot Brussel-Luxemburg, waarbij de huidige toch wel povere spreiding op L50 (26/10/24) behouden blijft. Het lijkt er ook op dat de vier S-treinen per uur (S4 & S8) allemaal in alle stations zullen stoppen (niet minder dan een verdubbeling van het aantal treinen voor "kleinere" stations als Hoeilaart!), al doet één van beide S4's er wel meerdere minuten langer over dan de andere treinen. In het weekend komt er zo te zien een tweede S8 tot Brussel-Zuid en blijft de S4 uit Aalst beperkt tot Brussel-Luxemburg - een doorkoppeling had me daar logisch geleken.
TKR

Bericht door TKR »

Harshan schreef: 30 jun 2026, 15:07
Oké! Dank u wel! Groenendaal ligt inderdaad in Vlaanderen. Ik begrijp dat spoorlijn 161 meer treinen moet bevatten. Nochtans kent Vlaanderen wel een hoge bevolkingsdichtheid dan Wallonië, niet? Zo ja, dan verwacht men wel dat Vlaanderen meer treinen krijgt, niet? Toch wil ik alle Belgische gewesten voldoende treinen hebben, zodat iedereen zich vlot kan verplaatsen al dan niet met overstap.
Willen we het wafelijzer dan zo graag terug? Wallonië heeft minder treinen, dan is het toch niet erg dat ze er ook eentje bij krijgen?
Harshan

Bericht door Harshan »

TKR schreef: 30 jun 2026, 15:20
Harshan schreef: 30 jun 2026, 15:07
Willen we het wafelijzer dan zo graag terug? Wallonië heeft minder treinen, dan is het toch niet erg dat ze er ook eentje bij krijgen?
Nee, dank u! Ik wil niet aan Wafelijzerpolitiek meedoen. En ik vind het goed dat er ook meer treinen zullen rijden in Wallonië. Maar eigenlijk wil ik dat overal in België of heel België meer treinen rijden, vooral in het weekend voor shoppers en ontspanners, om de gaten van magere dienstregelingen (2-uursfrequentie) van sommige treinen te dichten. Dus wil ik minstens om het uur een trein in alle Belgische regio's zien rijden, zodat overstappen - aansluitingen en verplaatsingen makkelijker - aantrekkelijker en vlotter worden en zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 30 jun 2026, 15:07 Oké! Dank u wel! Groenendaal ligt inderdaad in Vlaanderen. Ik begrijp dat spoorlijn 161 meer treinen moet bevatten. Nochtans kent Vlaanderen wel een hoge bevolkingsdichtheid dan Wallonië, niet? Zo ja, dan verwacht men wel dat Vlaanderen meer treinen krijgt, niet? Toch wil ik alle Belgische gewesten voldoende treinen hebben, zodat iedereen zich vlot kan verplaatsen al dan niet met overstap.
Het gedeelte van wallonië tussen Brussel en Ottignies heeft net een heel hoge bevolkingsdichtheid met bovendien een bevolking die zich veel verplaatst naar plekken die met de trein erg goed bereikbaar zijn. De reizigerstellingen tonen dit ook goed aan: zelfs met 2 treinen per uur halen La Hulpe, Rixensart, Genval en Groenendaal al een duizendtal reizigers per dag. Hier is de nood aan extra treinen dan ook het grootste van het hele land.
Je kan dat natuurlijk voor het hele land willen, maar omdat er telkens maar een kleine uitbreiding van het aanbod kan komen moet men prioriteiten stellen en dan is L161 absoluut de juiste prioriteit.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Ik heb in 2006 een huis in Hoeilaart gekocht en was mij destijds bewust van de belofte dat er in 2012 vier treinen per uur zouden gaan rijden (i.p.v. één trein per uur die we tot voor kort hadden - twee vanaf Groenendaal). Er werd hierbij wel naar "piekuren" verwezen. Uiteindelijk heeft het bijna 15 jaar langer geduurd maar gaat het toch gebeuren - en dat maandag tot en met vrijdag van 's ochtends vroeg tot vrij laat in de avond. De viersporigheid tussen Brussel en Ottignies is natuurlijk voor Wallonië bedoeld maar Hoeilaart is wel degelijk een Vlaamse gemeente die zeer royaal meeprofiteert.
Plaats reactie