Ice verbinding Brussel Duitsland

rdv
Berichten: 1511
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 27 jun 2026, 23:51
rdv schreef: 25 jun 2026, 21:00
trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Wellicht is omleiding via Montzen geen optie wegens geen lijnkennis?
Er werd expliciet omgeroepen dat er geen beschikbare omleidingen voor het traject Aken - Luik waren. Al bewijst de drielandentrein elk uur het tegendeel. Al kan het wel zijn dat de ICE 3Neo niet in het vrijruimteprofiel past langs de regionale lijntjes van de drielandentrein. En uiteraard is er het probleem van lijnenkennis dat zich spreidt over drie verschillende staten, met daarrrond telkens andere regels.
Bijkomend probleem is dat de ICE wellicht op spoor 9 stond, vanwaar je niet richting Aachen-West (en verder naar Montzen of Heerlen) kan. De trein zou dan terugmoeten naar Aachen Rothe Erde, en vandaar terug naar Hbf en verder naar A-West.

Wellicht was het een bestuurder van Luik, had het een internationale DB bestuurder geweest, dan had die wellicht ook kennis van NL (voor de ICE naar Amsterdam).
trainlovertje schreef: 27 jun 2026, 23:51 Omdat ik absoluut nog in Hasselt diende te geraken die avond en mijn laatste aansluiting in Luik op dat moment sowieso zou gaan missen (E545 van Luik-G tot Leuven en aansluitend E2622 tot Hasselt), wist ik dat er sowieso een taxi aan te pas ging komen. Omdat ik geen zin had om eventueel nog uren te wachten in Aken tot we zouden vertrekken naar Luik, heb ik een taxi uit Aken naar Hasselt genomen.
In vergelijkbare gevallen heeft de ICE vaak een extra halte gehad in Leuven (maar als deze maar tot in Luik reed, was dat natuurlijk ook geen optie).
AlexNL
Berichten: 2402
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

rdv schreef: 28 jun 2026, 11:32
Wellicht was het een bestuurder van Luik, had het een internationale DB bestuurder geweest, dan had die wellicht ook kennis van NL (voor de ICE naar Amsterdam).
Maar de kans dat die ook kennis van Luik - Maastricht en Maastricht - Heerlen heeft, is niet zo groot. Het zijn geen gebruikelijke routes voor een ICE.

Maastricht - Heerlen wordt ook niet bediend door NS, al hebben (sommige?) NS-machinisten er wel lijnkennis omdat de lijn geregeld als omleidingsroute wordt gebruikt, of om NS-materieel in de werkplaats te krijgen wanneer de normale route tussen Sittard en Maastricht dicht is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23330
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

rdv schreef: 28 jun 2026, 11:32
Bijkomend probleem is dat de ICE wellicht op spoor 9 stond, vanwaar je niet richting Aachen-West (en verder naar Montzen of Heerlen) kan. De trein zou dan terugmoeten naar Aachen Rothe Erde, en vandaar terug naar Hbf en verder naar A-West.

Wellicht was het een bestuurder van Luik, had het een internationale DB bestuurder geweest, dan had die wellicht ook kennis van NL (voor de ICE naar Amsterdam)..
Duitsers van DB mogen maar 1 vreemd net kennen dus is er maar 1 optie ofwel doen ze Frankfurt Brussel ofwel Frankfurt Amsterdam. Beide samen doen ze niet. Al ben je volledig bevoegd voor NL, geen lijnkennis is er niet rijden.
rdv
Berichten: 1511
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

AlexNL schreef: 28 jun 2026, 13:45
rdv schreef: 28 jun 2026, 11:32
Wellicht was het een bestuurder van Luik, had het een internationale DB bestuurder geweest, dan had die wellicht ook kennis van NL (voor de ICE naar Amsterdam).
Maar de kans dat die ook kennis van Luik - Maastricht en Maastricht - Heerlen heeft, is niet zo groot. Het zijn geen gebruikelijke routes voor een ICE.

Maastricht - Heerlen wordt ook niet bediend door NS, al hebben (sommige?) NS-machinisten er wel lijnkennis omdat de lijn geregeld als omleidingsroute wordt gebruikt, of om NS-materieel in de werkplaats te krijgen wanneer de normale route tussen Sittard en Maastricht dicht is.
Inderdaad, even niet aan gedacht. Dank voor de correctie.
Plaats reactie