Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

Shrek

Re: Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 22 mei 2026, 14:49 Valt dit nu echt niet beter te parametreren met ECTS? In principe moet het toch kunnen om die overweg pas te sluiten net op tijd om de trein op het geplande tijdstip te laten vertrekken? En zelfs iets later als de de trein van spoor 3 of 5 komt en eerst nog over trage wissels moet.
Dat heeft niets met ETCS te maken maar wel met de parametrering van de interlocking. Je zou het inderdaad zo kunnen maken dat de overweg pas sluit als de trein aan het perron staat, maar dan moet hij het perron naderen met een gesloten uitritsein en dit is veel trager dan in de huidige situatie. Je zou dus een beduidende verlenging van de reistijd hebben voor de trein en dat willen we niet. Liever een beetje verkeerschaos voor de auto's dan hinder voor de trein.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 22 mei 2026, 21:06Dat heeft niets met ETCS te maken maar wel met de parametrering van de interlocking. Je zou het inderdaad zo kunnen maken dat de overweg pas sluit als de trein aan het perron staat, maar dan moet hij het perron naderen met een gesloten uitritsein en dit is veel trager dan in de huidige situatie.
Waarom is dat zo? In ETCS heeft elke trein toch een maatwerk remcurve en dan maakt de stand van het uitrijsein toch niet uit als er sowieso gestopt moet worden aan het perron? In Nederland is het (onder ATB) een courante praktijk om het uitrijsein pas te openen op het geplande vertrektijdstip (en op voorwaarde dat de trein aan het perron is). Het levert veel kortere sluitingstijden op bij de overwegen.
Shrek schreef: 22 mei 2026, 21:06Je zou dus een beduidende verlenging van de reistijd hebben voor de trein en dat willen we niet. Liever een beetje verkeerschaos voor de auto's dan hinder voor de trein.
In die verkeerschaos zitten ook de auto- en busreizigers die naar het station reizen om er de trein te nemen, dus heel veel winst levert het niet op denk ik zo.
Steven

Bericht door Steven »

Een sein naderen onder ETCS of ATB vind ik toch wel verschillend. Bij ATB is het met dezelfde curve om het zo te zeggen (die je niet te zien krijgt) maar bij ETCS is de naderingsnelheid altijd anders in functie van zoveel andere factoren. Ik vind de curves die ETCS oplegt strikter dan wat ATB doet.
Shrek

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 23 mei 2026, 12:22
Shrek schreef: 22 mei 2026, 21:06Dat heeft niets met ETCS te maken maar wel met de parametrering van de interlocking. Je zou het inderdaad zo kunnen maken dat de overweg pas sluit als de trein aan het perron staat, maar dan moet hij het perron naderen met een gesloten uitritsein en dit is veel trager dan in de huidige situatie.
Waarom is dat zo? In ETCS heeft elke trein toch een maatwerk remcurve en dan maakt de stand van het uitrijsein toch niet uit als er sowieso gestopt moet worden aan het perron? In Nederland is het (onder ATB) een courante praktijk om het uitrijsein pas te openen op het geplande vertrektijdstip (en op voorwaarde dat de trein aan het perron is). Het levert veel kortere sluitingstijden op bij de overwegen.
Shrek schreef: 22 mei 2026, 21:06Je zou dus een beduidende verlenging van de reistijd hebben voor de trein en dat willen we niet. Liever een beetje verkeerschaos voor de auto's dan hinder voor de trein.
In die verkeerschaos zitten ook de auto- en busreizigers die naar het station reizen om er de trein te nemen, dus heel veel winst levert het niet op denk ik zo.
Nederland is een slecht voorbeeld, daar vinden ze de reistijden van de treinen immers niet zo belangrijk. Er kunnen inderdaad enkele treinreizigers voor de overweg staan, maar dat is maar een minimale fractie van de doorgaande reizigers die op de trein zitten, het levert dus wel heel veel op voor de gemiddelde treinreiziger :wink:
jknockaert

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 23 mei 2026, 18:19Er kunnen inderdaad enkele treinreizigers voor de overweg staan, maar dat is maar een minimale fractie van de doorgaande reizigers die op de trein zitten, het levert dus wel heel veel op voor de gemiddelde treinreiziger :wink:
Maar voor wie levert het nu eigenlijk op de huidige regeling? Voor de doorgaande reizigers maakt het toch geen verschil, die trein moet gewoon zijn geplande vertrektijd afwachten voor een open sein? Voor de afstappende reiziger kan de trein wat eerder aan het perron komen (ik begrijp nog altijd niet waarom het daarvoor nodig is dat het uitrijsein open staat), maar dat zijn er minder en die verliezen die tijd weer als ze de volgende keer naar het station rijden en voor de overweg vaststaan?
K V B

Bericht door K V B »

jknockaert schreef: 23 mei 2026, 12:22 In die verkeerschaos zitten ook de auto- en busreizigers die naar het station reizen om er de trein te nemen, dus heel veel winst levert het niet op denk ik zo.
Een oplossing is om aan beide kanten van de spoorweg bushaltes te hebben, zodat een bus helemaal niet de spoorweg hoeft te kruisen om reizigers ij het station ad te zetten.

Is er wel een onderdoorgang naar beide kanten nodig in het station.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

jknockaert schreef: 23 mei 2026, 18:23 (ik begrijp nog altijd niet waarom het daarvoor nodig is dat het uitrijsein open staat)
Als je aankomt op een perron waar het uitrijsein rood vertoont mag je van ETCS vanaf een bepaalde afstand niet sneller rijden dan 25km/h (zogenoemde "release speed").
Hetzelfde geldt ook bij het vertrekken, ook al staat het sein dan dubbel geel of groen, tot je een baken of sein passeert geeft ETCS je een noodremming als je sneller dan 25 rijdt.
Ik ben zelf geen treinbestuurder dus corrigeer me gerust moest ik fout zitten :)
Steven

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 23 mei 2026, 20:28
jknockaert schreef: 23 mei 2026, 18:23 (ik begrijp nog altijd niet waarom het daarvoor nodig is dat het uitrijsein open staat)
Als je aankomt op een perron waar het uitrijsein rood vertoont mag je van ETCS vanaf een bepaalde afstand niet sneller rijden dan 25km/h (zogenoemde "release speed").
Hetzelfde geldt ook bij het vertrekken, ook al staat het sein dan dubbel geel of groen, tot je een baken of sein passeert geeft ETCS je een noodremming als je sneller dan 25 rijdt.
Ik ben zelf geen treinbestuurder dus corrigeer me gerust moest ik fout zitten :)
Dit is enkel bij ETCS level 1 (met bakens), vanaf je level 2 hebt en continu informatie (via GSM-r) heb speelt het verhaal niet meer als je gaat aanzetten bij open sein want je trein heeft die info dan al ontvangen.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Bestaat er dan met al die moderne technologie echt geen middel om dat op te lossen? Als het sein op groen staat is er toch geen reden meer om nog zo'n drastische beperking op te leggen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

Paul schreef: 23 mei 2026, 20:40
Bestaat er dan met al die moderne technologie echt geen middel om dat op te lossen? Als het sein op groen staat is er toch geen reden meer om nog zo'n drastische beperking op te leggen?

Zie mijn uitleg met verschil tussen ETCS level 1 en Level 2. Level 1 heeft puntsgewijze info en dus miet je dat punt voorbij om nieuwe info te verkrijgen. Bij ETCS level 1 gaat die via bakens die aan het sein liggen. Dus ook al staat het sein groen, de trein moet die info ophalen aan het sein en daar dus over het baken rijden. Bij ETCS level 2 gaat de info draadloos en komt de info in de trein aan zodra het sein veilig staat. Aangezien een groot deel van het net onder ETCS level 1 werkt zijn er dus echt wel heel wat seinen waar de trein pas info verkrijgt aan het sein zelf. Voorbeeld hiervan zijn treinen in Antwerpen centraal op -2 die van de lijnen 4 en 12 komen en met een rood sein aan het eind perron aankomen. Op het moment ze kunnen aanzetten kruipen ze haast naar het sein, pikken de info op en kunnen dan pas volwaardig beginnen rijden.
Plaats reactie