deadlock schreef: ↑07 mei 2026, 21:13
Tijgernoot schreef: ↑06 mei 2026, 15:13
Daar schrik ik als Nederlander dan weer van. Meer dan 10 minuten tussen aankomende bus en vertrekkende trein is een behoorlijk lange overstaptijd, een paar minuten zou op een kleiner station echt voldoende moeten zijn. De rijtijd tussen de laatste halte voor het station en het station is vaak kunstmatig hoog zodat de bussen in een normale situatie te vroeg aankomen en ook bij kleine vertragingen de aansluitingen vanuit de reisplanner nog betrouwbaar zijn.
Randstedeling?
Ik woon en werk in de Randstad en doe mijn 14 km woon/werkverkeer op de elektrische fiets ja, maar ik kom voor wandelingen op veel plekken in het land en het gaat altijd vrij vlot tussen bus en trein, meestal wel minder dan tien minuten. Een greep uit het laatste jaar waar ik in minder dan tien minuten van bus naar trein of trein naar bus ging: Amersfoort, Almelo, Hengelo, Eindhoven, Breda, Maastricht, Driebergen, Ede, Arnhem, Susteren. Eindhoven is geweldig, heel vaak geweest voor het Brabants Vennenpad. De bussen van/naar Valkenswaard rijden minstens elk kwartier en vliegen op busbanen de stad door, je staat in no-time op het station. Bijna altijd een paar minuten te vroeg. Overstap van 9 minuten vanuit Luyksgestel op de trein naar Den Haag gaat moeiteloos. Net zoals de bussen van Arriva richting Veghel, ronken over de Kennedylaan zo de stad uit/in. Maastricht voor de bussen van De Lijn ook prima, al is lijn 45 de enige van de 4 lijnen van De Lijn aldaar de echt goede aansluitingen geeft op de intercity. In Weert voor het Pelgrimspad ging het goed met de 73, maar de 2 minuten voor de 11 van Hermes/Bravo is er wel te krap. In Deventer was het wel janken met de buurtbus van/naar Lettele voor het Marskramerpad, die rijdt in een onregelmatige frequentie van elke 65 tot 80 minuten en sluit nooit goed aan. De personeelswissel op een boerderij net buiten Okkenbroek die niet op de route ligt is ook een raar fenomeen.
Afgelopen week nog in Visé geweest voor de GR5. Daar komt de trein uit Maastricht om 9:31 aan. Toen ik van de loopbrug afdaalde zag ik de 79 wegrijden, wat op papier een overstap van 4 minuten zou zijn denk ik? Een jongeman rende de straat omhoog naar de bushalte voor het nu gesloten oude stationsgebouw en kon daar de bus alsnog halen, omdat die zich had vastgereden voor een rood verkeerslicht.