Er zijn zeker geen officiële overzichten want er is niets beslist, maar in de wandelgangen worden enkel L154 en L43 nog genoemd.
Herelektrificatie op 25kV
Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
Re: Herelektrificatie op 25kV
Persoonlijk zou ik op middellange termijn ook lijn 37 en aantakkingen overwegen, niet vooraleer de huidige installaties versleten zijn, maar veel materieel daar is al tweespannig, want het moet over de HSL, de materieelaanpassing is dus beperkt.
Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten. Ik ben ook geen uitzondering van eilandjes 25 kV, op de HSL na.
Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten. Ik ben ook geen uitzondering van eilandjes 25 kV, op de HSL na.
Dat de NMBS met MS30 niet inzet op meerspanningsmaterieel maakt het ook niet handig om meer om te bouwen. L37, maar dan dus ook L44, L49, L39 en L24.
Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
Maar dat doen zou België dus een stuk meer kosten dan de huidige situatie in stand houden en dat zonder enig voordeel, dat gaat dus niet gebeuren.
Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.Shrek schreef: ↑28 apr 2026, 10:19Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.
Het is dacht ik wel de bedoeling dat de MR30 hier binnenkort gaat rijden.
Ja het past, maar dan zou je in Welkenraedt een peperduur 25kV-onderstation moeten bouwen dat de helft van zijn levensduur maar voor de helft benut wordt. De kosten daarvoor zijn vele malen hoger dan voor het gewoon vervangen op 3kV en betalen zich nooit terug.maarten schreef: ↑28 apr 2026, 11:19Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.Shrek schreef: ↑28 apr 2026, 10:19Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.