Wat als TGV aankomst te Brussel vertraging heeft, en je laatste trein mist ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Metoyou

Wat als TGV aankomst te Brussel vertraging heeft, en je laatste trein mist ?

Bericht door Metoyou »

Hallo,

Ik overweeg de TGV Lyon 19u00 - Brussel 22u56 te nemen, en dan aansluitend de voorgestelde trein te nemen tot Liedekerke. Uit ervaring weet ik dat deze TGV regelmatig vertraging heeft.

Als ik bij SNCF connect of B Europe (NMBS) de verbinding Lyon - Liedekerke boek, en de TGV heeft zo veel vertraging dat ik de aansluiting mis van 23u16 naar Liedekerke, moet NMBS dan sowieso verplicht me een oplossing aanbieden om in Liedekerke te geraken dezelfde avond ?
rvdborgt

Re: Wat als TGV aankomst te Brussel vertraging heeft, en je laatste trein mist ?

Bericht door rvdborgt »

Boek Lyon-Liedekerke bij de NMBS, dan heb je een doorgaande overeenkomst, want NMBS is de vervoerder in België voor de TGV. En dan moeten ze inderdaad een oplossing aanbieden.
Mocht je vertraging oplopen, dan vraag je het beste van tevoren al de conducteur in de TGV. Vanaf Lille is dat hoogstwaarschijnlijk een NMBS-conducteur.
trainlovertje
Contacteer:

Re: Wat als TGV aankomst te Brussel vertraging heeft, en je laatste trein mist ?

Bericht door trainlovertje »

Als je een doorgaand ticket hebt, is de kans heel groot dat er in dat geval een taxi geregeld wordt door het aanwezige personeel in Brussel-Zuid. Probeer zoveel als mogelijk NMBS-personeel aan te spreken over de situatie als deze zich dreigt voor te doen. Als je op eigen houtje een taxi neemt, is het moeilijker/meer gedoe om NMBS die rit te laten vergoeden.
rdv

Bericht door rdv »

Is het nog altijd zo dat B-Europe je twee ticketten verkoopt? Vroeger kreeg men tijdens het boekingsproces de melding dat je twee ticketten kreeg (Lyon-Brussel, en Brussel-Liedekerke), en dat dit twee verschillende vervoersovereenkomsten betrof. Die melding lijkt nu weg te zijn (ben door het proces geweest tot aan de betaling). Een stap vooruit voor de klantvriendelijkheid dan (wellicht onder druk van ombudsman, overheid, of gewijzigde Europese wetgeving).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 05 feb 2026, 08:51 Is het nog altijd zo dat B-Europe je twee ticketten verkoopt? Vroeger kreeg men tijdens het boekingsproces de melding dat je twee ticketten kreeg (Lyon-Brussel, en Brussel-Liedekerke), en dat dit twee verschillende vervoersovereenkomsten betrof. Die melding lijkt nu weg te zijn (ben door het proces geweest tot aan de betaling). Een stap vooruit voor de klantvriendelijkheid dan (wellicht onder druk van ombudsman, overheid, of gewijzigde Europese wetgeving).
Je krijgt waarschijnlijk wel 2 tickets maar omdat beide treinen in België door de NMBS worden gereden, is bij verkoop door de NMBS het verplicht een doorgaande overeenkomst. Dit sinds juni 2023, toen de gewijzigde EU-verordening 2021/782 van kracht werd.
De NMBS schrijft o.a.: "Je krijgt meerdere afzonderlijke tickets voor treinen waarvan er minstens één met verplichte reservering is, of die door verschillende vervoerders uitgebaat worden. Bij afschaffing/vertraging wordt elk reisgedeelte afzonderlijk beschouwd, zonder rekening te houden met de andere delen van je reis."
Dit is overigens incorrect. Een verplichte reservering heeft geen enkele invloed op het al dan niet bestaan van een doorgaande overeenkomst. Mocht de NMBS daar een probleem van maken, dan zou ik naar de toezichthouder gaan.
Plaats reactie