Volgens mij toont onderstaand filmpje aan waarom eṙ vaak een belabberde dienstregeling is...
Pourquoi la SNCF REFUSE de passer par le Massif Central (c'est politique)
Werkt insluiten?
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/WpBcAvbEx ... spSsxbjk3d" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Dienstregelingen SNCF-treinen
Re: Dienstregelingen SNCF-treinen
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Dienstregelingen SNCF-treinen
Ik ga zeker niet ontkennen dat de PACA nu meer treinen krijgt voor zijn geld, maar...dovaere schreef: ↑27 jan 2026, 21:20Nu klink je toch heel erg als een PR-bureau.Shrek schreef: ↑26 jan 2026, 22:26 De enkele lijnen waar er wel genoeg geld beschikbaar is, denk maar aan de PACA, financieren wel genoeg treinen en bieden dus een goede dienst. In de PACA is dat deels door SNCF en deels door Transdev geleverd. Beide staan op het zelfde kwaliteitsniveau, dus dit maakt wel duidelijk dat het niet aan de SNCF ligt als er amper treinen zijn, maar wel aan de overheid.
Ik vind niet direct de Franse publicaties en persartikelen terug, maar het AI-antwoord op de neutrale vraag wat PACA van de SNCF vond, geeft wel direct exact weer wat ik me ervan herinner:
"De regio PACA was al vóór de aanbesteding een van de regio’s die het meest kritisch was richting SNCF. De regio bekritiseerde lage punctualiteit, uitval van treinen en hoge exploitatiekosten bij SNCF. PACA was jarenlang een van de slechtst scorende regio’s qua TER‑kwaliteit. Regionale bestuurders, waaronder Renaud Muselier, uitten openlijk hun frustratie over SNCF en stelden dat de dienstverlening niet voldeed aan de verwachtingen.
De regio wilde met het vroege openstellen voor concurrentie aantonen dat dat betere prestaties kon opleveren."
En er kwam dus dankzij de aanbesteding een verdubbeling voor ongeveer hetzelfde geld...
Dat wilt niet zeggen dat dat geld vroeger verspild werd. De SNCF verdeelde vroeger immers, officieel of en stoemelings, zijn winsten over het hele netwerk. Wat er over was in de PACA werd deels gebruikt om de exploitatietekorten op andere plaatsen in te vullen. Dat stopt natuurlijk volledig als je zo'n aanbestedingen uitschrijft. De goedkopere concessie rond Nice en Marseille kan dus zomaar leiden tot het niet langer uitbaten van lijnen in de Auvergne of Acquitaine.
Uiteraard zou dit niet het werk moeten zijn van de SNCF, maar de Franse staat laat het na om dit soort evenwichten na te streven dus deed SNCF het maar.